اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان( هفته دوم مهر 1398 )

 

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در هفته دوم مهر ماه 1398 که در جراید و رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح زیر می‌باشد :

آغاز مذاکرات اقتصادی و تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در عشق آباد

بنابه گزارش روزنامه‌های ترکمنی، نشست هیئت مقدماتی پانزدهمین کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان در عشق آباد، برگزار شد. هیئتی به سرپرستی شهرام آدم نژاد ، معاون وزیر راه و شهرسازی در امور حمل و نقل ، ریاست نمایندگی ایران را به عنوان دبیر کمیسیون به عهده داشت.

      در این نشست طیف گسترده ای از موضوعات مربوط به اقتصاد و تجارت ، حمل و نقل ، ارتباطات، سوخت و انرژی ، صنایع و معادن ، علم و فرهنگ مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دو طرف راه‌های گسترش همکاری در این همه زمینه‌های اقتصادی و تجاری را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

      ترکمنستان و ایران دارای مرزهای آبی در دریای خزر و مرز زمینی طولانی با یکدیگر هستند. طی سالهای بعد از استقلال، همکاری‌های اقتصادی دو کشور ادامه داشته و چندین پروژه بزرگ اقتصادی توسط ایران در ترکمنستان اجرا شده است. در طول سالها همکاری بین دو کشور، چندین پروژه مشترک از جمله راه آهن قزاقستان- ترکمنستان- ایران و ایجاد کریدور بین المللی ازبکستان- ترکمنستان- ایران- عمان برای کمک به افزایش تجارت و همکاری اقتصادی بین کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه فعال شده است. علاوه احداث سد دوستی و خط لوله انتقال گاز Korpeje-Kurt-kui که در سال 1996 از مهمترین پروژه‌های بین دو کشور می‌باشند.

      دو کشور دارای چهار نقطه ترانزیت گمرکی مرز زمینی سرخس ، لطف آباد، باجگیران و اینچه برون هستند که در سالهای بعد از استقلال ترکمنستان احداث شده است. ایران سومین شریک بزرگ تجارت خارجی ترکمنستان است. دو کشور بر فعالیت های مشترک در بخش حمل و نقل و ترانزیت و همچنین در زمینه ساخت جاده و بخش برق و گاز تمرکز دارند. در این راستا، رئیس جمهور ایران با ارسالی پیامی‌به رئیس جمهور ترکمنستان بمناسبت سالگرد استقلال این کشور گفت که هدف کشورش گسترش همکاری با ترکمنستان در زمینه‌های مختلف می‌باشد. وی گفت :" من قاطعانه اطمینان دارم که دوستی و همکاری ما در زمینه‌های مختلف گسترش می یابد."

 ثبت30 مورد معامله در بازار بورس دولتی کالاها و مواد اولیه ترکمنستان در هفته گذشته

در هفته گذشته 30 مورد معامله در بازار بورس دولتی کالاهای و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسید. به ارز خارجی، تجاری از افغانستان سوخت جت و گاز مایع تولید شده در مجتمع پالایشگاه ترکمن باشی و تجاری از امارات و ترکیه گوگرد تولید شده توسط ترکمن گاز را خریداری کردند. کاربامید توسط تجاری از پاناما خریداری شد. علاوه بر این ، شیشه، سیمان پرتلند ، نخ پنبه و الیاف توسط تجاری از روسیه، امارات متحده عربی، ترکیه ، چین ، ازبکستان ، قرقیزستان و سایر کشورها خریداری شد. مبلغ کل معاملات هفته گذشته حدود 22 میلیون دلار آمریکا بود.

      به پول محلی، نخ پنبه توسط تجاری از روسیه ، انگلیس ، کانادا و ترکیه به مبلغ 4 میلیون و 544 هزار منات خریداری شد. تجار محلی پلی اتیلن با دانسیته بالا را از ترکمن شیمی‌برای مصرف بازار داخلی به مبلغ 2 میلیون 820 هزار منات خریداری کردند.

برگزاری همایش اجرای کریدور گاز جنوبی در نیویورک

دومین همایش چگونگی اجرای کریدور گاز جنوبی توسط مرکز تجاری خزر و اتاق بازرگانی آمریکا با حمایت سفارتخانه‌های جمهوری آذربایجان، افغانستان، گرجستان، قزاقستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان در هاروارد کلوب نیویورک برگزار شد. تمرکز اصلی در همایش بر روی اجرای کریدور گاز جنوبی بود که برای انتقال گاز طبیعی از منطقه خزر به اروپا از طریق جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه طراحی شده است.

      جورج کنت، معاون وزیر امورخارجه آمریکا برای قفقاز و اروپای شرقی در این نشست طی سخنانی، بر اهمیت منطقه خزر برای آمریکا تأکید کرد. وی تصریح کرد: استقلال کشورهای این منطقه و رهایی آنها از نفوذ نیروهای خارجی برای آمریکا مهم است. در همین راستا ، جورج کنت به اجرای خط لوله گاز خزر از طریق بستر دریای خزر اشاره کرد و تأکید کرد که این کشور در خدمت منافع کشورهای این منطقه است. این مقام آمریکایی ابراز امیدواری کرد که پس از اتمام خط لوله گاز فوق آدریاتیک، که باید بخشی از کریدور گازی جنوبی شود ، تأمین انرژی از منطقه خزر تا بالکان آغاز شود که این امر باعث تقویت امنیت انرژی اروپا می‌شود.

      در این همایش وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان ، معاون شرکت نفتی SOCAR نیز سخنرانی  کردند. نمایندگان آذربایجان خاطرنشان کردند: به محض ساخت قطعه ایتالیایی SGC ، آذربایجان آماده تأمین گاز طبیعی کشورهای اروپای جنوبی خواهد بود. لازم به ذکر است که شروع تحویل گاز برای پایان سال 2020 برنامه ریزی شده است. این همایش با حضور نمایندگان بیش از 100 شرکت ، بانک و صندوق سرمایه گذاری بین المللی از آمریکا، اروپا و سایر کشورهای جهان برگزار شد. برگزاری چنین همایش هائی نشاندهنده علاقمندی روزافزون تجارت جهانی در منطقه خزر است.

همکاری ترکمنستان و روسیه در صنعت کشتی سازی

هیئتی از ترکمنستان متشکل از نمایندگان صنعت حمل و نقل دریایی و رودخانه ای ، سازه‌های بندری و کشتی سازی و شرکت های لجستیک از کارخانه کشتی سازی نوسکی که  از قدیمی ترین شرکت های حمل و نقل دریائی و کشتی سازی در شمال غربی روسیه، در شهر شلیسبورگ، 40 کیلومتری شرق سن پترزبورگ واقع است، بازدید نموده و از روند تولید و مشخصات کارخانه و کشتی‌هایی که ساخته می‌شوند، مطلع شدند. همچنین از مراحل مختلف ساخت کشتیهای باری کلاس Volgo Don Max  و کشتی نجات tugs و کشتی‌های مسافربری نیز بازدید کردند.

      هیئت ترکمنی طی نشستی با مدیران این کارخانه، امکان همکاری ترکمنستان و روسیه در حوزه کشتی سازی و تعمیر کشتی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. رئیس هیئت ترکمنی با اشاره به تجربه متخصصین روسی در کشتی سازی، علاقمندی کشورش را برای همکاری در این زمینه با روسیه اعلام نمود و گفت صنعت کشتی سازی و پتانسیل زیرساخت های بندری کشورش همواره رو به رشد است و شعبه جدیدی از صنعت کشتی سازی در بندر بین المللی جدید ترکمن باشی در ماه مه سال 2018 راه اندازی شده است.

      کارخانه کشتی سازی و حمل و نقل بالکان، چرخه کاملی از کار در زمینه تعمیر تانکرها، کشتی‌های باری خشک و سایر موارد را انجام می دهد. سیستم های خودکار کشتی سازی امکان ساخت چهار کشتی و بیشتر و همچنین تعمیر و نگهداری 20 کشتی و بیشتر در سال را دارد. همچنین کارخانه کشتی سازی بالکان ترکمنستان در نظر دارد کشتی‌های RO-RO ، کشتی‌های راه آهن ، تانکرها ، سفرهای دریایی ، نجات ، کشتی‌های اضطراری وغیره را بسازد .

تاکید اردوغان رئیس جمهور ترکیه مبنی بر تقویت روابط با ترکمنستان در همه حوزه‌ها

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی نامه ای به رئیس جمهور ترکمنستان به مناسبت سالگرد استقلال این کشور، اظهار داشت که روابط کشورش با ترکمنستان در همه زمینه‌ها، تقویت شده است.  رئیس جمهور ترکیه گفت که عشق آباد و آنکارا با هدف گسترش همکاری‌های انرژی نیز در این زمینه از روابط خوبی برخور دارند. ترکیه آمادگی خود را برای کمک به مسئله تأمین منابع انرژی خزر به اروپا از طریق قلمرو خود اعلام کرد. این طرح در بستر دریای خزر بین ترکمنستان و آذربایجان قرار است اجرا شود.

       اردوغان تأکید کرد که ترکیه یکی از بزرگترین شرکای تجاری ترکمنستان است. در حال حاضر حدود 600 شرکت ترک در ترکمنستان ثبت شده اند و در زمینه تجارت، سرمایه گذاری، ساخت و ساز، انرژی  حمل و نقل، ارتباطات، نساجی و صنایع فرآوری فعالیت میکنند. ترکمنستان محصولاتی از قبیل محصولات نساجی ، سوخت و انرژی ، شیمیایی ، صنایع کشاورزی را به ترکیه صادر می‌کند و محصولات فلزی، لوازم  خانگی ، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، مصالح ساختمانی ، تجهیزات و لوازم برقی، مواد شیمیایی و صنایع سبک، مواد غذایی ، وسایل نقلیه و دارو از ترکیه وارد می‌کند.

  

منابع:    

 www.turkmenistan.gov.tm

www.turkmenistan.ru

 www.mfa.gov.tm

www.trend.az

www.Tdh.gov.tm

www.orient.tm

 

 

بالا