اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان( هفته سوم مهر 1398 )

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در هفته سوم مهر ماه 1398 که در جراید و رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح زیر می‌باشد :

 

ثبت 26 مورد معامله در بازار بورس دولتی کالاهای و مواد اولیه ترکمنستان در هفته گذشته

هفته گذشته 26 مورد معامله در بازار بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسید. تجاری از امارات، افغانستان، قزاقستان نفت سفید، گاز مایع و روغن موتور تولید شده در مجموعه پالایشگاهی ترکمن باشی را خریداری کردند. تجاری از افغانستان نیز سوخت دیزل را از  پالایشگاه سیدی و تجاری از روسیه پلی اتیلن با چگالی بالای، تولیدی کارخانه پلیمر کیانلی و تجاری از روسیه، ازبکستان شیشه و  نخ پنبه را خریداری کردند.کل معاملات مبلغ معاملات 57 میلیون و  572 هزار دلار آمریکا بوده است.

 تجاری از انگلیس، کانادا، امارات متحده عربی نخ پنبه را به پول محلی به مبلغ 4 میلیون و 888 هزار  میلیون و تجار محلی، فیلم پلی پروپیلن تولید شده در مجتمع پالایشگاهی ترکمن باشی و پلی اتیلن با چگالی بالا را به مبلغ 4 میلیون و 185 هزار منات جهت مصرف داخلی خریداری کردند.

انتصاب معاون نخست وزیر در امور حمل و نقل،  صنعت و ارتباطات ترکمنستان

بنا به فرمان ریاست جمهوری ترکمنستان، بایرام گلدی عوض اف (Bayramgeldi Ovezov) به عنوان معاون نخست وزیر در امور صنعت و ارتباطات ترکمنستان منصوب شد. عوض اف پیش از این به عنوان رئیس آژانس ترکمن اراقاتناسیک (ارتباطات ترکمن) JSC مشغول به کار بود.

 با توجه به تغییر در تشکیلات اداری ترکمنستان در ماه فوریه، این معاونت امورکابینه بر شامل وزارت صنعت، وزارت حمل و نقل ریلی و جاده ای، وزارت ارتباطات، خدمات دولتی حمل و نقل دریایی و رودخانه ای و هواپیمایی ترکمنستان (ترکمن هوایولاری) را به عهده دارد. بر این اساس، این مؤسسات به عنوان آژانس های ترکمن صنعت (صنعت ترکمنستان)، ترکمان دمیریولاری (راه آهن ترکمنستان)، ترکمن اووتولاگلاری (بزرگراههای ترکمنستان)، ترکمن اراقاتناسیک (ارتباطات ترکمنستان)، ترکمان دنیزدریایولاری (حمل و نقل دریائی ترکمنستان و رودخانه ای و ترکمن هوایولاری (هواپیمایی ترکمنستان) تغییر نام یافتند.

انتصاب رئیس آژانس ارتباطات ترکمنستان توسط رئیس جمهور این کشور

بنابه فرمان ریاست جمهور ترکمنستان، حاجی مراد خدای قلی یف به عنوان رئیس آژانس ترکمن آراقاتناسیک (ارتباطات ترکمنستان) منصوب شد. مجمع عمومی سهامداران این آژانس درباره انتخاب رئیس این آژانس تصمیم رئیس جمهور در این مورد را تصویب کرد. این آژانس در سیستم وزارت صنعت و ارتباطات ترکمنستان گنجانده شده است.

افزایش 6.3 درصدی نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در نه ماهه اول سال 2019

براساس گزارش خبرگزاری دولت نتایج ، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در نه ماهه اول سالجاری(ژانویه - سپتامبر 2019) به میزان  6.3 درصد اعلام شده است. براساس نتایج تجزیه و تحلیل شاخص های وزارتخانه‌ها و بخش های مختلف، حجم تولید نسبت به مدت مشابه در سال 2018 به میزان 6.9 درصد افزایش یافته است.

      سهم بخش غیر دولتی اقتصاد ناخالص داخلی65.7 درصد بوده است. حجم تجارت خرده فروشی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال 2018 به میزان 19.1  درصد افزایش یافته است.

      روند مثبت در تجارت خارجی تداوم داشته و از رشد 2.8 درصد برخوردار بوده است. حجم تولید صنعتی افزایش یافته است. میزان صادرات 7.5 درصد رشد داشته است در حالی که واردات 5 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2018 کاهش یافته است.

ساخت تجهیزات تولیدی ، اجتماعی و فرهنگی از ابتدای سال با سرعت بالایی در کلیه مناطق کشور انجام می‌شود. براساس شاخص های کلان اقتصادی ، حجم سرمایه گذاری‌های از کلیه منابع تأمین مالی به 27.3  میلیارد منات رسیده است.

برگزاری نشست هیئت دولت ترکمنستان با موضوع رسیدگی به مسائل اقتصادی

در جلسه هیئت دولت ترکمنستان موضوعاتی همچون بررسی جهت گیری‌های مهم صنعتی سازی کشور، ارتقاء سطح کیفی پروژه‌های ساختمانی درحال اجرا، تکامل امور حوزه رفاه اجتماعی و صنعت برق، ارتقای توان تولید در بخش نیرو، جانمایی دستگاه‌های جدید در بخش تولیدات صنعتی و دیجیتالی نمودن بخش های اقتصادی از جمله بخش صنایع حمل و نقل و ارتباطات، فعالتر نمودن همکاری‌های بین المللی، اهمیت توسعه زمینه دیجیتال و فرایند الکترونیکی اسناد، بهره برداری از ظرفیت های مثمرثمر ماهواره ملی ترکمنستان و به تبع آن آمادگی برای مسائل مرتبط با پرتاب ماهواره دوم مورد بحث و بررسی قرار گرفت

برگزاری همایش و نمایشگاه بین المللی گردشگری در منطقه گردشگری ملی آوازه ترکمنستان

همایش و نمایشگاه بین المللی گردشگری در منطقه گردشگری ملی آوازه ترکمنستان در ساحل دریای خزر توسط اتاق تجارت و صنعت ترکمنستان تحت عنوان،"جهانگردی و مسافرت" با پیام رئیس جمهور این کشور برگزار شد. مدیران و کارشناسان آژانس های مسافرتی ملی از چند کشور، سرمایه گذاران خارجی ، متخصصین و کارشناسان صنعت جهانگردی در این رویداد گردشگری شرکت داشتند. همچنین در حاشیه این  همایش و نمایشگاه بین المللی برنامه تجاری شامل میزگرد و جلسات کاری نیز برگزار شد.

نمایندگانی از ادارات گردشگری ترکمنستان و حدود هفتاد شرکت از کشورهای مختلف جهان ازجمله اتریش، آلمان، بلغارستان، لهستان، ترکیه، کانادا، هندوستان، امارات متحده عربی، چین و ... در این همایش شرکت داشتند.

حضور سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در بازار اقتصادی ترکمنستان

ویلیام تامسون رئیس بخش اوراسیا سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) با رئیس اتحادیه صنعتگران و بازرگانان ترکمنستان (UIET) در عشق آباد دیدار و گفتگو کرد. در این جلسه سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) علاقمندی خود را برای بررسی و مطالعه بازار ترکمنستان و نقش تجارت خصوصی اعلام کرد. هیئت OECD از ساختار سازمانی و شاخصهای اصلی اقتصادی این اتحادیه و همچنین دستاوردهای آن در اجرای پروژه‌های بزرگ در صنایع مختلف مطلع شد.

      باتیر بازازوف وزیر دارایی و اقتصادی ترکمنستان پیش از این در پاریس مذاکراتی را با مقامات سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) انجام داده بود. در این مذاکرات طرفین در مورد چشم اندازهای همکاری در زمینه‌هایی از جمله آموزش ، اقتصاد دیجیتال ، سرعت بخشیدن به روند رو به رشد جریان سرمایه گذاری و تجار بخش خصوصی، ترویج و ایجاد تحرک در صادرات، انرژی و محیط زیست گفتگو کرده بود.

      سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در سال1961 با الگو گرفتن از سازمان همکاری اقتصادی اروپا (OEEC) تشکیل شد. این سازمان یک تشکل اقتصادی بین المللی از کشورهای توسعه یافته است که اصول دموکراسی و اقتصاد بازار آزاد را دنبال می‌کند. با توجه به اینکه ترکمنستان یکی از کشورهای مهم منطقه در تولید گاز طبیعی است، تمایل خود را برای همکاری در بخش سوخت و انرژی با این سازمان اعلام کرده است.

ابراز تمایل ترامپ رئیس جمهور آمریکا جهت گسترش روابط اقتصادی و تجاری با ترکمنستان

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با ارسال پیام تبریک به رئیس جمهور ترکمنستان به مناسبت بزرگداشت بیست و هشتمین سالگرد استقلال ترکمنستان ابراز امیدواری کرد که روابط اقتصادی کشورش با ترکمنستان گسترش دهد.

لازم به ذکر است که کاخ سفید از پروژه‌های خط لوله انتقال گاز منطقه از ترکمنستان مانند پروژه خط لوله انتقال گاز ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند (TAPI) و خط لوله انتقال گاز خزر از طریق آذربایجان و ترکیه به اروپا پشتیبانی (ترانس خزر) می‌کند. روابط دیپلماتیک بین ترکمنستان و آمریکا در 19 فوریه 1992 برقرار شد. چارچوب حقوقی روابط دو کشور شامل 59 سند که 53 سند بین دولتهای دو کشور و 6 سند بین بخش خصوصی دو کشور است. هم اکنون شرکتهای آمریکائی از جمله بوئینگ، جنرال الکتریک، جان دیر، مایکروسافت، کاترپیلار و دیگر شرکتهای مهم این کشور در حوزه‌های مانند صنعت نفت و گاز ، صنایع شیمیایی ، فناوری رایانه ، انرژی ، کشاورزی ، حمل و نقل و لجستیک در ترکمنستان مشغول فعالیت هستند.

چشم انداز آینده توسعه روابط و همکاری مشترک عشق آباد- مینسک

قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان، آقای ویاچسلاو بسکوستین سفیر فوق العاده و تام الاختیار جدید بلاروس در ترکمنستان را به حضور پذیرفت. در جریان این دیدار آقای بسکوستین استوارنامه خود را تسلیم رئیس جمهور نمود و در ادامه دو طرف درباره موارد ذیل به بحث و تبادل نظر پرداختند:

  • تأکید رئیس جمهور مبنی بر وجود ظرفیت های گسترده جهت توسعه همکاری‌های ترکمن- بلاروس در زمینه‌های توسعه ترکمنستان از لحاظ اقتصادی و اجتماعی، راهبرد اجرایی مدرن سازی بخش صنایع، ایجاد خطوط تولیدی مدرن و بومی سازی اقلام جدید محصولات صادراتی؛
  • فعالتر نمودن روابط اقتصادی دوجانبه، اجرای مشترک طرح های مهم و افزایش میزان گردش کالا میان دو کشور؛
  • اشاره دو طرف به اهمیت تشویق به برقراری روابط تجاری مستقیم و تأکید بر این موضوع که شرایط سرمایه گذاری ایجاد شده در بازارهای ترکمنستان به برقراری روابط مذکور یاری خواهد رساند؛
  • اهمیت جایگاه ترکمنستان و بلاروس در پایداری امنیت در مناطق اروپای شرقی و آسیای مرکزی؛
  • مذاکره درباره دستورکار اجلاس چند روز آینده سران کشورهای مشترک المنافع در عشق آباد و اجلاس شورای وزرای امور خارجه کشورهای مشترک المنافع؛
  • فعالتر نمودن روابط مثمرثمر برقرار شده در زمینه‌های فرهنگی، علمی، آموزشی و تعلیم کارشناسان سطح عالی؛
  • اشاره به اهمیت روزهای فرهنگی ترکمنستان در بلاروس که در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.

      همچنین در این جلسه در خصوص تعامل دو کشور در قالب دو جانبه و چندجانبه در سازمانهای منطقه ای و بین المللی مذاکره به عمل آمد. در ادامه طرفین ابراز تمایل خود را برای توسعه هرچه بیشتر همکاری دوستانه و سازنده اعلام کردند.

      مبادلات تجاری بین ترکمنستان و بلاروس در سال 2017 بالغ بر 65 میلیون دلار و در سال 2018 به 32.2 میلیون دلار رسیده است. بلاروس به ترکمنستان عمدتاً کالاهائی شامل کامیون ، وسایل نقلیه ویژه ، تراکتور ، تجهیزات ساختمانی جاده ، دارو، محصولات چوبی و محصولات کشاورزی صادر می‌کند لازم به ذکر است موافقنامه بین دو کشور در زمینه تجارت و همکاری اقتصادی بین دو کشور در سال 2014 امضا شد.

مکالمه تلفنی میان رؤسای جمهور ترکمنستان و روسیه در خصو توسعه روابط دوجانبه

مکالمه ای تلفنی میان آقای قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان و آقای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه صورت پذیرفت. در جریان این مکالمه تلفنی آقای قربانقلی بردی محمداف فرارسیدن سالروز تولد همتای روسی خود را تبریک گفت.

      لازم به ذکر است که مبادلات تجاری بین دو کشور در در هفت ماهه اول سالجاری (ژانویه تا ژوئیه 2019 ) ، تجارت روسیه و ترکمنستان با 62.2٪ افزایش به 284.1 میلیون دلار رسید. در همین زمان ، صادرات روسیه با 80.7  درصد رشد ، به 197.2میلیون دلار ، واردات روسیه از ترکمنستان 31.7  درصد ، به86.9 میلیون دلار بوده است. هم اکنون حدود 190 شرکت با سرمایه روسیه در ترکمنستان مشغول فعالیت هستند.

آمادگی اتحادیه اروپا برای حمایت و پشتیبانی از ترکمنستان در فرآیند نوسازی و اصلاحات اقتصادی

اتحادیه اروپا آمادگی خود را برای تقویت هرچه بیشتر مشارکت با ترکمنستان به منظور حمایت و پشتیبانی از روندهای نوسازی و اصلاحات اقتصادی اعلام کرده است. در نامه، بوریان رئیس اتحادیه اروپا به طرف ترکمنی از تعهد جدی ترکمنستان برای همکاری با این اتحادیه در چارچوب استراتژی جدید اتحادیه اروپا برای آسیای میانه، روابط دوجانبه موجود و همچنین همکاری مؤثر با دفتر این اتحادیه در ترکمنستان ابراز رضایت شده است. بوریان خاطرنشان کرد: این گفتگوهای سازنده سیاسی و اقتصادی و همکاری هدفمند برای دستیابی به توسعه پایدار و همه جانبه در ترکمنستان و منطقه به نفع اتحادیه اروپا و ترکمنستان و همچنین برای اطمینان از رونق و توسعه جامعه ترکمن برای آنها مهم است.

      ترکمنستان مدتهاست در حال بررسی امکان ورود حامل های انرژی خود به بازار اروپا است. پروژه ترانس خزر ممکن است به عنوان بخشی از پروژه کریدور گاز جنوبی ، که توسط اتحادیه اروپا در حال رایزنی است، اجرا شود. برای تحقق این پروژه، باید یک خط لوله انتقال گاز 300 کیلومتری در بستر دریای خزر از سواحل ترکمنستان به سواحل آذربایجان احداث شود. وضعیت حقوقی دریای خزر پس از بیست سال مذاکره بین کشورهای خزر ، سرانجام در سال 2018 به تصویب سران 5 کشور رسید.

ترکمنستان و ازبکستان درباره تنوع همکاریهای اقتصادی و تجاری

شوکت میرضیاف رئیس جمهور ازبکستان که برای شرکت در جلسه شورای سران کشورهای عضو CIS به عشق آباد سفر کرده است، با قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار در مورد جنبه‌های اصلی همکاری و با توجه به وجود پتانسیل فراوان بین دو کشور و علاقمندی متقابل به تنوع مشارکت در پروژه‌های مهم اقتصادی، بحث و تبادل نظر به عمل آمد. در این زمینه ، برگزاری کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و تجاری علمی ، فنی و فرهنگی بین دو کشور مثبت ارزیابی مثبت شد.

      سران دو کشور به اهمیت اجرای پروژه‌های مشترک زیربتائی و مهمتر از همه شکل گیری کریدور ترانزیتی بین ترکمنستان و ازبکستان کردند که در کوتاهترین راه دسترسی به بنادر ایران ، عمان و هند را امکان پذیر می سازد و با فرصت های زیادی را برای رشد بیشتر تجارت ، ترانزیت و سرمایه گذاری مهیا می‌کند.

      در ادامه تاکید شد که ترکمنستان و ازبکستان در هر دو قالب دو جانبه و چند جانبه با هم در تعامل هستند و در موضوعات در مسائل منطقه ای و جهانی از مواضع نزدیکی برخوردار هستند.

      لازم به ذکر است که در سالهای اخیر قراردادهای مربوط به تهیه تجهیزات کشاورزی، کودهای شیمیایی و سایر محصولات به بین دو کشور منعقد گردیده که موفقیت آمیز بوده است. پروژه‌های یزرگی که در ازبکستان در حال اجراست، امکان افزایش حجم واردات کالاهای مختلف صنعتی از جمله سیمان ، ظروف شیشه ای ، مصالح ساختمانی ، تجهیزات و مبلمان از ترکمنستان را فراهم کرده است.

ترکمنستان و ازبکستان که دارای ذخایر چشمگیر منابع هیدروکربن هستند و خواستار تنوع بخشیدن به جریان انرژی هستند. اجرای پروژه خط لوله انتقال گاز ترکمنستان - ازبکستان - قزاقستان - چین که در سال 2009 به بهره برداری رسید، نمونه خوبی از این همکاری‌ها است. همچنین عشق آباد آماده است تا در چارچوب پروژه تأمین برق آسیای میانه و جنوب آسیا از طریق مسیر ترکمنستان - ازبکستان - تاجیکستان - افغانستان - پاکستان همکاریهای خود را با این کشور تقویت نماید.

      در حال حاضر دو کشور همچنین در مورد پروژه ایجاد مسیر حمل و نقل ازبکستان - ترکمنستان - ایران- عمان در حال گفتگو هستند. این امر باعث افزایش چشمگیر حمل و نقل ترانزیت بین المللی و ارائه راهروی ارتباطی جدید به بازارهای جهانی می‌شود.

      در هفت ماهه اول سالجاری(از ژانویه تا ژوئن سال 2019) ، حجم مبادلات تجاری بین ازبکستان و ترکمنستان 257 میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزایش 2.8  برابر برخوردار بوده است

 

منابع:    

 www.turkmenistan.gov.tm

www.turkmenistan.ru

 www.mfa.gov.tm

www.trend.az

www.Tdh.gov.tm

www.orient.tm

 

بالا