اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در هفته آخر مهر ۹۸

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در آخرین هفته از مهر ماه 1398 به قرار ذیل است؛

 

تعیین اعضای شورای تجاری ترکمنستان – کره جنوبی توسط رئیس جمهور این کشور
رئیس جمهور ترکمنستان با هدف توسعه روابط تجاری و اقتصادی و مساعدت برای همکاری متقابلاً سودمند میان ترکمنستان و کره، پیشنهاد اتاق بازرگانی درباره ترکیب طرف ترکمنی شورای تجاری ترکمنستان و کره جنوبی را تصویب و به امضاء رسانید.

بهره برداری از یک کارخانه صنعتی در بخش پتروشیمی ترکمنستان
تولید سود سوز آور نوشابه، که دارای متقاضیان زیادی است ، توسط مجتمع تولیدی ماریازوت "Maryazot" وابسته به کنسرن دولتی ترکمن شیمی مورد بهره برداری قرار گرفت. هیدروکسید سدیم (سود سوز آور) کاربردهای گسترده ای دارد. این ماده به عنوان کاتالیزور واکنش های شیمیایی ، برای تولید ابریشم ویسکوز و سفید کننده پارچه‌ها در صنعت نساجی و همچنین در تولید مواد شیمیایی خانگی ، در دارو و داروسازی ، در خدمات شهری برای تولید و تصفیه آب و همچنین برای حذف استفاده می‌شود.
این واحد صنعتی از مواد اولیه داخلی استفاده می‌کند ، برای تولید سود سوز آور ساخته شده است. متخصصان تولید و پرسنل شیمی و فناوری آزمایشگاه مواد طبیعی و هیدرومینال از انستیتوی شیمی آکادمی علوم ترکمنستان دستورالعمل فنی موقت را برای تولید سوزآور مایع صادر کرده اند.

حضور هیئت ترکمنی در کنفرانس سازمان گمرک جهانی در بروکسل
هیئتی از اداره خدمات گمرکی کشور ترکمنستان ، به نمایندگی از این کشور در کنفرانس جهانی راهبردهای ارتباطات سازمان جهانی گمرک (WCO) که در بروکسل برگزار شد، شرکت کردند. این کنفرانس با موضوع "برقراری ارتباط یکپارچه در عصر دیجیتال" برگزار شد.
این کنفرانس به یک بستر مناسب برای به تبادل اطلاعات در خصوص بهترین روش ها در معرفی استراتژی‌ها و رویکردهای جدید ارتباطی تبدیل شده است. در این کنفرانس مباحثی که اداره گمرکات و موارد مربوط به استفاده از وسایل ارتباطی در گمرکات کشورها، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

برگزاری نشست تولید کنندگان حوزه کشاورزی ترکمنستان برای استفاده از تجربیات اروپا
ششمین جلسه کاری کمیته اجرای پروژه اتحادیه اروپا در ترکمنستان تحت عنوان "ترویج کشاورزی بیشتر پایدار و توسعه روستایی در ترکمنستان - SARD III" برگزار شد. در این نشست مدیران پروژه‌های مختلف بخش کشاورزی ترکمنستان و اتحادیه اروپا ، نمایندگان وزارتخانه‌های کشاورزی و حفاظت از محیط زیست ، بهداشت و صنعت پزشکی و همچنین اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان حضور داشتند.
پروژه SARD III با هدف توسعه شرکتهای کوچک و متوسط در بخش کشاورزی ، معرفی استانداردهای بین المللی و فن آوری‌های پیشرفته مطابق برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی ترکمنستان برای سال های 2019-2025 در حال انجام است.
به دست اندرکاران و متخصصان اجرای این پروژه‌ها که براساس برنامه ریزی‌های تدوین شده در چشم انداز آینده در حال فعالیت هستند، آموزشهای لازم ارائه گردید که این آموزشها شامل ارائه خدمات پشتیبانی و فنی به تولید کنندگان در باغبانی ، زراعت، صیفی کاری، پرورش ماهی، دامداری، تولید لبنیات و احداث گلخانه و همچنین مشاوره به صادرکنندگان مبتدی در زمینه اتخاذ استراتژی صحیح برای ورود به بازارهای جهانی جهت عرضه صادرات محصولات کشاورزی است. همچنین درباره صادرات محصولات کشاورزی ، استفاده منطقی از آب و معرفی فناوری‌های صرفه جویی در آب نیز بحث و گفتگو شد.
این پروژه همچنین فعالیتهایی را برای افزایش بهره وری و رقابت در بخش کشاورزی و مواد غذایی از طریق فعالیت هایی با هدف بهبود تولید ، فرآوری و بازاریابی و همچنین تقویت ظرفیت حمایت از بنگاه‌های کشاورزی در بخش دولتی ترتیب داده است، بنابراین، در این راستا در ماه ژوئیه ، در چارچوب این پروژه ، یک تور مطالعاتی به اسپانیا برای متخصصان آب ترکمنستان برگزار شد و برای سپتامبر سال 2020 ،II در نظر است که یک کنفرانس و نمایشگاه نهایی محصولات کشاورزی را برگزار شود.
اساتید این نشست به شرکت کنندگان تأکید کردند که پروژه SARD III ، وظایف اش تقویت مجموعه کشاورزی و صنعتی این حوزه است، از جمله تسریع در انتقال کشاورزی ترکمنستان به استانداردهای تصویب شده توسط کشورهای اروپایی را تسریع کرده و به رشد صادرات محصولات کشاورزی کمک می‌کند.

شورای کشورهای ترک زبان، منتظر پیوستن ترکمنستان به این شورا
هفتمین اجلاس شورای همکاری کشورهای ترک زبان در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان باکو برگزار شد. این یک نشست نمادین بود، زیرا سازمان بین المللی که کشورهای ترک را متحد می‌کند، دهمین سالگرد آن را جشن می‌گیرد. علاوه بر این ، در این اجلاس ، برای اولین بار ازبکستان به عنوان یک عضو دائم در این شورا شرکت کرد و نخست وزیر مجارستان ویکتور اوربان به عنوان ناظر در این نشست حضور پیدا کرد.
بنابراین ، شورای کشورهای ترک زبان در حال حاضر شامل پنج کشور آذربایجان ، قزاقستان ، قرقیزستان ، ترکیه و ازبکستان است. در این اجلاس خاطر نشان شد که تولید ناخالص داخلی کشورهای ترک حدود 5.1 تریلیون دلار و جمعیت 160 میلیون نفر را تشکیل می دهد. سخنرانان این اجلاس تأکید کردند که موقعیت جغرافیایی مطلوب و منابع طبیعی غنی چشم اندازهای اقتصادی بزرگی را برای این کشورهای بازگو می‌کند.
ترکمنستان عضو شورای کشورهای ترک زبان نیست و در باکو عشق آباد به عنوان میهمان افتخاری دعوت شد و در سطح یکی از اعضای دولت حضور یافت. با این حال بارها در سخنرانی‌های این نشست به ترکمنستان اشاره شد و آرزوهای پیوستن سریع آن به این شورا عنوان شد. بنابراین ، رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان گفت: "من یقین دارم که انشالله ، در سال آینده ترکیه میزبان هشتمین اجلاس خواهد بود و ترکمنستان عنوان یک عضو دائم نیز خواهیم دید". رهبر ترکیه در پایان سخنان خود تأکید کرد: "آرزو می‌کنیم که با مشارکت ترکمنستان شش کشور، یک ملت" شویم.
شورای همکاری کشورهای ترک زبان و یا شورای ترک زبانان یک تشکل بین المللی شامل اتحادیه کشورهای مدرن ترک که هدف کلی آن توسعه گسترده همکاری بین کشورهای عضو می‌باشد. شورای کشورهای ترک زبان در اکتبر سال 2009 در نخجوان (جمهوری آذربایجان) تأسیس شده است.

حضور ترکمنستان در هفتمین همایش همکاری‌های اقتصادی چین و آسیای میانه
هفتمین همایش همکاری‌های چین و آسیای میانه در شهر نانینگ منطقه خودمختار گوانگشی ژوانگ جمهوری خلق چین با حضور نمایندگان بخش های مختلف اقتصادی از ترکمنستان ، چین ، قزاقستان ، قرقیزستان ، تاجیکستان ، ازبکستان ، آذربایجان ، گرجستان ، ارمنستان و کشورهای آسه آن برگزار شد. در این همایش درمورد موضوعاتی از جمله همکاری در زمینه تدارکات فرامرزی در مرزهای زمینی و دریایی ، تجارت الکترونیکی ، توسعه مشترک شهرهای هوشمند ، تعامل در استفاده از سیستم پیمایش ماهواره ای و همچنین مسائل مربوط به همگرائی تلاش زنان در توسعه آینده این کشورها بحثو گفتگو شد.
چین و آسیای میانه سرشار از منابع طبیعی و بازارهای چشم انداز هستند و همچنین دارای پتانسیل بزرگی علمی و هستند که سرمایه گذاران بزرگی را برای شکل گیری اقتصاد جهانی با سیستم باز و احیای کمربند اقتصادی احیاء جاده ابریشم در قرن بیست و یکم در تلاش هستند. چین یکی از شرکای اساسی ترکمنستان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و فنی است.

رویکرد جدید رئیس جمهور ترکمنستان برای همکاری اقتصادی بین کشورهای مشترک المنافع و پیشنهادات تازه در نشست شورای اقتصادی سران CIS در عشق آباد
رئیس جمهور ترکمنستان در سخنرانی خود در نشست عشق آباد شورای اقتصادی سران کشورهای مستقل مشترک المنافع، مشارکت اقتصادی را به عنوان مؤلفه مهم همکاری بین کشورهای مشترک المنافع تشریح کرد. وی افزود همانطور که تأکید شد، ترکمنستان تمایل دارد که انگیزه جدیدی را برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی در کشورهای مشترک المنافع مهیا شود. با این هدف بود که در اجلاس سران کشورهای مستقل مشترک المنافع در اکتبر سال 2017 در سوچی ، ابتکار عمل جهت و اتخاذ و تدوین یک سند چند جانبه ارائه گردید که در آن اصول اساسی و جهات همکاری کشورهای مشترک المنافع در این زمینه تعریف شده است.
رئیس جمهور ترکمنستان با اشاره به اینکه این بیانیه تدوین و در دستور کار جلسه فعلی شورای روسای کشور قرار گرفته است ، تأکید کرد که تصویب آن مستلزم توسعه رویکردهای جدید برای تقویت فعالیت اقتصادی در کشورهای مستقل مشترک المنافع است. وی تأکید کرد: "استراتژی همکاریهای اقتصادی CIS باید تغییراتی را که امروزه در اقتصاد جهانی رخ می دهد را در نظر بگیرد. لازم است به موقع به این روندها پاسخ داده شود ، تمرکز مورد توجه قرار گیرد و از مزایای رقابتی موجود برای شکل دادن و ارتقا برنامه اقتصادی CIS در چارچوب فرآیندهای اقتصادی جهانی استفاده شود. رئیس دولت ترکمنستان با برجسته کردن حوزه‌های مهم استراتژیک از جمله انرژی ، صنعت ، حمل و نقل و تجارت ، ابراز اطمینان کرد که CIS قادر به اجرای پروژه‌های بزرگ و بلند مدت در این منطقه می‌باشد.
وی در ادامه گفت: "کشورهای مشترک المنافع کشورهای مستقل به دلیل موقعیت های ژئوپلیتیکی و ژئو اقتصادی که دارند، باید در این قاره نقش ابتکاری را ایفا کند و نقش موثری در توسعه و گسترش تجارت و مشارکت اقتصادی بین شرق و غرب ، آسیا و اروپا داشته باشد. در این راستا ، مهمترین کار مشارکت کشورهای این حوزه در اجرای پروژه‌های مختلف با سایر کشورها، دسترسی به مناطق همجوار است که ما در حوزه‌های اقتصادی، فناوریهای نوین چیزی برای ارائه به شرکای خود داریم."
رئیس جمهور ترکمنستان در پایان پیشنهاد کرد در اولین جلسه از برنامه‌های مشترک برای تقویت همکاری‌های اقتصادی در کشورهای مشترک المنافع با محوریت شکل گیری و توسعه احتمالی کریدورهای انرژی ، صنعتی ، حمل و نقل و بازرگانی اتصال کشورهای مشترک المنافع با بازارهای جهانی باید در نظر گرفته شود و این موضوع در سال 2020در دستورکار شورای اقتصادی این کشورها قرار گیرد. لذا اگر این ابتکار در آینده توسط شورای اقتصادی مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرد، ما می توانیم به شورای روسای دولتهای مشترک المنافع پیشنهاد کنیم تا درباره امکان اجرای پروژه‌های اقتصادی ویژه بحث و گفتگو کنیم.

اجرایی نمودن اعلامیه عشق آباد مسئولیت مهم کمیته اجرایی کشورهای مشترک المنافع
وظایف کمیته اجرایی کشورهای مشترک المنافع درخصوص اجرایی نمودن نتایج و مفاد اسناد امضاء شده در اجلاس سران کشورهای مشترک المنافع موضوع اصلی نشست سران در عشق آباد در نشست نمایندگان دائم کشورهای عضو سازمان مشترک المنافع در مرکز این سازمان در شهر مینسک مشخص گردید.
اجرایی شدن اعلامیه عشق آباد تحکیم اصول سازمان کشورهای مشترک المنافع و اجرای طرح های حمل و نقل و انرژی منطقه ای و جهانی در گستره آن سازمان، مشارکت این سازمان در روابط اقتصادی جهان بعنوان محل ایجاد مراکز لجستیکی، حمل و نقل بین المللی و ارتباطاتی، افزایش چشمگیر توان اقتصادی این سازمان و بر اساس آن کاهش میزان فقر، حل و فصل مسائل بیکاری و توسعه پایدار اقتصادی هر یک از دولتهای سازمان کشورهای مشترک المنافع را تعیین نمود.

برگزاری نشست بین ترکمنستان و چین در خصوص توسعه سیاسی و اقتصادی
نشست بین نمایندگان وزارت امور خارجه ترکمنستان و جمهوری خلق چین در سطح معاونان وزرای خارجه دو کشور در وزارت امور خارجه ترکمنستان برگزار شد. طرفین در این نشست مورد موضوعات مهم برنامه‌های منطقه ای و بین المللی بحث و گفتگو کردند و با اشاره به فعال شدن مبادله هیئتها در بالاترین سطح ، اهمیت ویژه ای برای سازماندهی دیدارهای روسای جمهور دو کشور را مورد تاکید قرار دادند.
طرفین همچنین زمینه‌های اولویت همکاری در حوزه‌هایی مانند کشاورزی ، حمل و نقل ، لجستیک ، مراقبت های بهداشتی ، علمی ، آموزشی ، فرهنگی ، هنری و همچنین ورزش و گردشگری را با توجه به برخورداری از پتانسیل و ظرفیت هر کشور برای اجرای کامل دارد در دستور کار قرار دادند.
در ادامه دو طرف با اشاره به تقویت تعامل در حوزه فرهنگی و بشردوستانه ، طرفین ایجاد مراکز مختلفی در ترکمنستان را برای مطالعه و ترویج زبان و هویت چینی از جمله اجرای پروژه‌های فرهنگی متقابل در این حوزه را ضروری دانستند. طرفین همچنین طیف گسترده ای از موضوعات در راستای ایجاد تعامل دو جانبه را مورد بحث و بررسی قرار دادند و درباره همکاری در بخش های سیاسی ، تجاری ، اقتصادی ، فرهنگی و بشردوستانه بحث و گفتگو کردند.

صدور بیانیه از سوی نمایندگی ترکمنستان در سازمان امنیت و همکاری اروپا در مورد نتیجه نشست سران کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) در عشق آباد
نماینده ترکمنستان در سازمان امنیت و همکاری اروپا در جلسه شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در مورد نتیجه نشست سران کشورهای عضو کشورهای مشترک المنافع طی بیانیه ای خاطرنشان کرد که در این اجلاس ، شرکت کنندگان نظرات خود را در مورد همکاری در مورد فضای کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) تبادل کردند و از فعالیتهای مشترک در حال انجام با هدف دستیابی به سطوح بالاتر همکاری چند جانبه قدردانی کردند.
نمایندگی ترکمنستان در سازمان امنیت و همکاری اروپا به این شورا اعلام کرده که پس از اجلاس سران کشورها و نشست شورای وزیران امور خارجه ، تصمیمات و اعلامیه‌های زیر تصویب شده است.
- اعلامیه عشق آباد در مورد مشارکت اقتصادی استراتژیک کشورهای شرکت کننده در کشورهای مستقل مشترک المنافع ،
- برنامه اقدامات برای تقویت مشارکت بین آژانس های سیاست خارجی کشورهای مستقل مشترک المنافع
- سخنرانی سران کشورهای مشترک المنافع مبنی بر ضرورت ارتباط این کشور با جامعه جهانی در ارتباط با 75 سالگرد پیروزی مردم اتحاد جماهیر شوروی سابق در جنگ جهانی دوم .

بالا