معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: طی بازه ۹ ماهه سال جاری ترددهای تجاری از پایانه مرزی سرخس خراسان رضوی با ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیایی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد افزایش داشته است.

رضا صحراگرد افزود: به طور کلی در بازه زمانی یاد شده ۶۳ هزار و ۵۷۶ دستگاه ناوگان صادراتی، وارداتی و ترانزیتی با ۷۹۵ هزار تن کالا از پایانه مرزی سرخس تردد کرده اند که رشدی ۴۱ درصدی را نشان می دهد.

وی ادامه داد: میزان تردد ناوگان صادراتی در این مدت به میزان هفت هزار و ۵۳۵ دستگاه، ۴۵ درصد و میزان تردد ناوگان حامل بار ترانزیت خروجی با ۲۶ هزار و ۸۷۱ دستگاه، ۴۱ درصد افزایش داشته است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: همچنین میزان تردد ناوگان وارداتی از طریق پایانه مرزی سرخس با ۵۰۲ دستگاه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۶ درصد رشد داشته و ترانزیت ورودی نیز با ۱۳ هزار و ۹۳۷ دستگاه، ۲۳ درصد افزایش یافته است.

صحرا گرد افزود: تمایل بازرگانان و صاحبان کالا در خصوص خروج محموله های تجاری از این پایانه مرزی و افزایش صادرات و تردد کالاهای ترانزیتی به روش بارسپاری(ترانشیپمنت) از دلایل اصلی رونق تجارت از این پایانه مرزی بوده است.

ترانشیپ یا ترانشیپمنت عبارت است از انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر. این نوع نقل و انتقال بیشتر در حمل و نقل ترکیبی رایج است که در آن از وسایل نقلیه مختلف از جمله کشتی، هواپیما، قطار، کامیون، تریلر و سایر وسایل برای ارسال کالا به مقصد استفاده می شود. جریان انتقال غالبا با تخلیه و بارگیری مجدد همراه بوده و به ۲ شکل انتقال مستقیم و انتقال غیر مستقیم است.

پایانه مرزی "سرخس" در شمال شرقی خراسان رضوی و ۱۸۵ کیلومتری مشهد، با قدمت ۲۸ ساله در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان قرار دارد و هم اکنون به کانون توجه تبادلات تجاری منطقه ای و فرامنطقه ای تبدیل شده است.

پارسال ۳.۲ میلیون تن از مبادلات تجاری خارجی کشور شامل صادرات، واردات و ترانزیت به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار از مرزهای جاده ای و ریلی این شهرستان انجام شد.

بر این اساس ۱.۷ میلیون تن از این اقلام، ترانزیت ورودی و حدود ۷۰۰ هزار تن نیز ترانزیت خروجی است که بیشتر آن از طریق مرز ریلی سرخس و بقیه از مرز جاده ای صورت گرفته است.

بالا