کارشناس امور اقتصادی با مروری بر شاخص‌های توسعه در بخش‌های اقتصادی ترکمنستان گفت: در سال ۲۰۲۱ این کشور افزایش قابل توجهی در صادرات و کاهش واردات داشته است.

  «والنتین تراپزنیکوف» کارشناس امور اقتصادی با مروری بر شاخص‌های توسعه در بخش‌های اقتصادی ترکمنستان برای سال ۲۰۲۱ بیان کرد که در سال ۲۰۲۱ افزایش قابل توجهی در صادرات و کاهش واردات داشتیم.

وی معتقد است که علیرغم بیماری همه گیری، ترکمنستان در سال گذشته رشد پایداری را نشان داده و عملکرد اقتصادی خود را نسبت به سال ۲۰۲۰ بهبود بخشیده است.

کارشناس امور اقتصادی بیان داشت: گردش مالی تجارت خارجی در سال گذشته بیش از ۱۵.۱ میلیون دلار است که در مقایسه با سال ۲۰۲۰ با افزایش ۲۰.۵ درصدی مواجه بوده است.

تراپزنیکوف ادامه داد: صادرات با رشد ۳۳.۹ درصدی به بیش از ۸.۸۶ میلیارد دلار رسید و واردات تنها ۵.۵ درصد افزایش یافته که به صورت ارزی به حدود ۶.۲۵ میلیارد دلار رسید.

وی در مورد تجارت خارجی گفت: تراز مثبت تجارت خارجی در سال ۲۰۲۰ به مبلغ ۶۹۱.۵ میلیون دلار بود که در سال ۲۰۲۱ به مبلغ بیش از ۲.۶۱ میلیارد دلار افزایش یافت. صادرات گاز طبیعی به میزان قابل توجهی افزایش یافت. حجم فیزیکی تقریباً به ۴۵.۹ میلیارد متر مکعب رسید که این ارقام ۳۴.۸ درصد بیشتر از سال قبل است که ۳۲.۶ درصد افزایش یافته است.

کارشناس ترکمن ادامه داد: ارزش صادرات نفت خام ۳۲.۶ درصد، فرآورده‌های نفتی ۲۸.۵ درصد، کک نفتی ۹۴.۷ درصد، بنزین فرآوری شده از گاز طبیعی بیش از ۲.۵ برابر افزایش یافته است.

تراپزنیکوف بیان کرد: حجم فیزیکی صادرات برق ۳۶.۴ درصد افزایش یافته است. رشد ارزش نیز با عرضه گوگرد ۲.۳ برابر، شیشه و محصولات شیشه‌ای ۶۱.۸ درصد، لوله‌های پلاستیکی، شیلنگ و اتصالات ۶۰.۵ درصد نشان داده شد. شاخص‌های رشد صادرات مواد نساجی به طور کلی ۳۸.۴ درصد بوده که این رشد پایدار نشان دهنده صادرات محصولات کشاورزی است.

به طور کلی، شاخص‌های اقتصادی سال ۲۰۲۱ حاکی از افزایش قابل توجه ظرفیت صادرات ترکمنستان و اثربخشی برنامه جایگزینی واردات است.

بالا