سرپرست اداره کل گمرک سرخس در خراسان رضوی گفت: قرارداد ترانزیت یک میلیون تن زغال سنگ از کشورهای مستقل مشترک المنافع (سی آی اس) از طریق مرز ریلی سرخس ایران منعقد شد.

علی اکبر کیانی علی‌آباد اظهار کرد: قرارداد ترانزیت یک میلیون تن زغال سنگ از کشورهای مستقل مشترک المنافع (سی آی اس) از طریق مرز ریلی سرخس ایران منعقد شد.

سرپرست اداره کل گمرک سرخس در خراسان رضوی افزود: عمده زغال سنگی که قرار است از طریق ایران و مرز ریلی سرخس ترانزیت شود، متعلق به کشور قزاقستان است اما سایر کشورهای حوزه سی آی اس مانند روسیه نیز در این قرارداد حضور دارند.

وی گفت: یک نمونه بار در قالب چند واگن زغال سنگ تاکنون برای بررسی مسیر ریلی ایران از مرز سرخس عبور کرده و اکنون اقدامات برای اجرای قرارداد در حال انجام است و در آینده این محموله بزرگ از مرز ریلی سرخس وارد کشور می شود.

سرپرست اداره کل گمرک سرخس ادامه داد: مقصد اصلی محموله زغال سنگ صادراتی قزاقستان، کشورهای هند و پاکستان است و محموله پس از ورود به ایران از طریق ناوگان جاده ای و مرزهای زمینی جنوب غرب کشور به پاکستان وارد شده و همچنین پس از بارگیری در کشتی از طریق بنادر جنوبی به هند منتقل می شود.

کیانی افزود: تجارت خارجی شامل صادرات، واردات و ترانزیت کالا از گذرگاه های ریلی و جاده ای مرز سرخس با ترکمنستان طی هفت ماه گذشته به مرز ۱.۵ میلیون تن رسید که از این میان صادرات و ترانزیت به ترتیب ۱۳ و ۶۲ درصد افزایش داشته است.

بالا