اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در هفته اول مرداد ماه 1398

 

برنامه شرکت هواپیمایی ترکمنستان برای دایر نمودن پرواز به جنوب شرقی آسیا و حوزه خلیج فارس

آزانس هواپیمایی ترکمنستان اعلام کرد که تعداد پروازهای خود از عشق آباد به کازان تاتارستان (روسیه) را افزایش خواهد داد و پروازهای جدیدی را به جنوب شرقی آسیا و حوزه خلیج فارس راه اندازی خواهد کرد. . پرواز اضافی بوئینگ 737-800 به کازان پایتخت جمهوری خودمختار تاتارستان از 3 ژوئیه تا 11 سپتامبر خواهد بود.

مدیر این شرکت گفت که امسال این شرکت قصد دارد جغرافیایی پروازهای منظم بین المللی خود را گسترش دهد. کارشناسان آژانس هواپیمایی ترکمنستان(Türkmenhowaýollary) مذاکره در مورد دایر نمودن پروازهای مستقیم با کشورهای منطقه آسیا اقیانوس آرام در دست اقدام است و در این راستا اولین پرواز عشق آباد - توکیو - عشق آباد برای انتقال هیئت ژاپنی به ترکمنستان بطور آزمایشی انجام شد. توسعه هرچه بیشتر ارتباط هوایی با کشورهای حوزه اقیانوسیه، آسیای جنوب شرقی و شبه جزیره عربستان با استفاده از آخرین هواپیمای بوئینگ 777-200LR انجام می‌شود. این هواپیما همچنین یک پرواز به هوشی مین (ویتنام) و کوالالامپور، پایتخت مالزی انجام داد.

آژانس هواپیمایی ترکمنستان(Türkmenhowaýollary) قصد دارد تا موقعیت جغرافیایی مطلوب پایتخت ترکمنستان را جهت ترانزیت گردشگران را  به کشورهای آسیای جنوب شرقی سازماندهی کرده و ارتقاء دهد. خطوط هوایی ترکمنستان مسافران را از عشق آباد به جده، عربستان سعودی، که بندر اصلی جریان تردد  زائران به مکه و مدینه است نیز افزایش دهد و پروازهای هوایی به شبه جزیره عربستان را از طریق فرودگاه بین المللی در حال توسعه است.

در حال حاضر، به پرواز هایی برای گردشگران اروپایی، ترکیه، کشورهای مستقل مشترک المنافع، تایلند و ویتنام مجوز داده شده است و این پروازها از پایتخت ترکمنستان به کشورهای آلمان، فرانسه، انگلستان، روسیه و ترکیه انجام میشود. همچنین پرواز های جدیدی در ماه نوامبر دایر خواهد شد

 

شرکت ترکمنی  Ter önüm Business: الگوی مدل کسب و کار موثر

شرکت بازرگانی ترکمنی  Ter önüm Business از شهر عشق آباد، جایزه بزرگ انجمن واردکنندگان و صادرکنندگان تولید محصولات کشاورزی که توسط وزارت تجارت و صنعت هند و چند اداره دیگر برگزار شد را  دریافت کرد. این شرکت ترکمنی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذائی فعال است و در نمایشگاه تولید محصولات فصلی کشاورزی، که در بمبئی برگزار شد، محصولات خود را به نمایش گذاشت. این شرکت در حال حاضر با شرکت های هند و امارات متحده عربی در زمینه‌های صادرات فعالیت میکند.

 

امضاء قرارداد خرید 5 ساله خرید گاز شرکت گازپروم روسیه از کنسرن دولتی ترکمن گاز

در 1 ژوئیه، گروه گازپروم قراردادی را برای خرید گاز طبیعی از کنسرن دولتی ترکمن گاز برای مدت پنج سال تاریخ 30 ژوئن 2024) به امضا رساند. بر اساس این قرارداد، عرضه گاز از ترکمنستان به روسیه (در نمونه کارها گازپروم) به  5.5 میلیارد متر مکعب در سال خواهد رسید. گروه گازپروم در ماه آوریل 2019 خرید گاز از ترکمنستان را از سر گرفت و در قرارداد کوتاه مدت از 15 آوریل تا 30 ژوئن  1.2 میلیارد متر مکعب گاز خریداری کرد.

 به ذکر است که تا سال 2009، گازپروم بزرگترین خریدار گاز ترکمن بود و سالانه 40 تا 42 میلیارد متر مکعب خریداری کرد. علیرغم موافقت نامه‌های قراردادی، در ابتدا حجم این مواد در ظرف پنج سال به میزان 10 تا 11 میلیارد متر مکعب کاهش یافت. حجم سالانه 2.5 برابر و در سال 2015 به 4 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

شرکت روسی توضیح داد که کاهش حجم خرید به کاهش تقاضا در اروپا و اوکراین مربوط است. قیمت صادرات گاز ترکمنستان به 240 دلار در هر 1000 متر مکعب به دلیل کاهش قیمت صادرات گاز که با کاهش قیمت دائما در حال کاهش است، متوقف شده است.

ترکمنستان گاز خود را به روسیه از طریق خط لوله مرکز آسیای مرکزی (CAC) حمل می‌کند که در زمان شوروی سابق ساخته شده و در انحصار شرکت گازپروم روسیه است.

 

آغاز بکار کارخانه تولید بنزین و گازوئیل از گاز طبیعی در ترکمنستان

کارخانه تولید بنزین و گازوئیل از گاز طبیعی در ترکمنستان با حضور رئیس جمهور، اعضای هیئت دولت، مدیران بخشهای مختلف این کشور، سفرا ودیپلماتهای مقیم عشق آباد در استان آخال مورد بره برداری قرار گرفت. این کارخانه تولیدی مدرن با آخرین فناوری‌ها و تجهیزات تولید کنندگان مشهور جهان منجمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، هلند، سوئد، ژاپن، کره، هند و غیره... مجهز گشته است.

در این کارخانه سالانه یک میلیارد و 785 میلیون متر مکعب گاز طبیعی فرآوری می‌شود که 600 هزار تن بنزین ECO-93 با بالاترین الزامات زیست محیطی، 12 هزار تن سوخت دیزل و 115 هزار تن گاز مایع تولید خواهد شد. بر اساس آزمایش های صورت گرفته در مرکز آزمایشات وزارت کشور، بنزین ECO-93 مطابق با استاندارد های بین المللی بوده و ترکیب شیمیایی آن با سطح یورو پنج مطابقت دارد.

 هزینه کلی این پروژه برابر یک میلیارد و 700 میلیون دلار آمریکا شده و بانک همکاریهای بین المللی ژاپن در تأمین مالی این پروژه مشارکت نمود. با راه اندازی این کارخانه حدود 800 شغل جدید ایجاد گردید. این کارخانه به سفارش کنسرن دولتی «ترکمن گاز» توسط شرکت «کاوازاکی» ژاپن و شرکت «رنسانس» ترکیه احداث گردیده است.

این کارخانه جدید شامل چهار بخش فنی بوده که برای سنتز گاز، تولید متانول مصنوعی، بنزین مصنوعی و بهبود کیفیت سوخت خودرو طراحی شده است. علاوه بر آن، امکانات فنی کمکی همچون تولید هوای فشرده، نیتروژن و اکسیژن مورد نیاز برای انجام فعالیت های فنی در اینجا بکار گرفته خواهد شد. سیستم تولید کاملاً خودکار است و از مرکز قابل کنترل بوده و متخصصان بومی‌که در این کارخانه فعالیت خواهند داشت در  شرکت های تخصصی ژاپنی آموزش دیده اند. این پروژه عظیم تبدیل گاز به بنزین با کمک تکنولوژی  TIGAS تهیه شده توسط شرکت « Haldor Topsоe» دانمارک اجرا شده است، بنابراین،  فناوری GTG در سطح تجاری برای نخستین بار در جهان در ترکمنستان اجرا می‌شود.

 

تمرکز رئیس جمهور ترکمنستان بر اهداف مهم کشور در حوزه اقتصادی

رئیس جمهور ترکمنستان در کنفرانس ویدیویی با وزرای کابینه مسائل مهم اقتصادی و اجتماعی کشور را مورد تاکید قرار داد. از جمله این مسائل میتوان از تسریع در اجرای خط لوله گاز ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند، اجرای خطوط انتقال برق آقینه – اندخوی و هرات – تورغندی افغانستان، تلاش جهت توسعه صادرات محصولات تولید شده در کشور به افغانستان، توسعه فعالیتهای بخش خصوصی در اقتصادی و صنعت، توسعه همکاری با سازمانهای بین المللی در حوزه اقتصادی، همکاری‌های اقتصادی و تجاری با دیگر کشورها، اهمیت به آموزش متخصصان و کارشناسان در حوزه اقتصادی و تجاری، بازسازی بزرگ راه استان آخال به استانهای بالکان و داش آغوز، پیگیری خرید وسایل نقلیه و تجهیزات بویژه خرید 2،000 وسائل نقلیه سنگین با تجهیزات آن از شرکت KAMAZ تاتارستان روسیه مورد تاکید قرار گرفت.

همچنین مسائلی دیگر همچون قصد تقویت طریق سیستم دیجیتالی دولت الکترونیک و اهمیت و ارتقاء بخشیدن به فرایند دیجیتالی سازی در محیط تجاری، .حمایت از شرکت های کوچک و متوسط، ارائه برنامه پیشنهادی فعالیت های منظم را برای تشویق توسعه بخش خصوصی و افزایش سهم آن در اقتصاد ملی، اجرای دقیق مصوبه خرید رایانه‌های وزارت آموزش، توجه با به نوسازی چارچوب قانونی ملی جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور نیز مود تاکید رئیس جمهور ترکمنستان قرار گرفت.

 

برگزاری همایش "نفت و گاز ترکمنستان 2019" در عشق آباد

چهارمین کنفرانس بین المللی "نفت و گاز ترکمنستان"، که با همکاری کنسرن "ترکمن نبیت" و "انجمن انرژی ترکمنستان" از  22 تا 23 اکتبر در عشق آباد برگزار خواهد شد. در این کنفرانس در خصوص برآورد پنجره سوخت و انرژی ترکمنستان، نتایج تحقق چنین پروژه‌های بزرگ در زمینه فرآوری هیدروکربنها و تولید بنزین از گاز طبیعی بحث و گفتگو خواهد شد.

در این کنفرانس، نمایندگان شرکت های خارجی در مورد مسائل مربوط به همکاری و سرمایه گذاری با مدیران سازمان‌های دولتی مذاکره خواهند کرد. به طور خاص، برنامه ریزی جهت سرمایه گذاری در پروژه‌های نفتی و گازی دریای خزر و اجرای خط لوله انتقال گاز ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند(تاپی) برنامه ریزی شده است. انتظار می رود چند قراردادها و یادداشت تفاهم نیز در این کنفرانس امضاء شود.

بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده برای شرکت در این نشست، مدیران شرکت های بزرگ نفت و گاز از جمله شرکت ملی نفت چین(CNPC) شرکت نفتی Dragon، Eni، NAPECO، Hyundai، Gazprom، Petronas، Shell، Buried Hill، BP، Socar و غیره شرکت خواهند کرد. بنابه گفته مقامات حوزه انرژی ترکمنستان این کنفرانس یک نقشه راه مناسب برای توسعه همکاری در بخش نفت و گاز است.

 

برگزاری اولین همایش اقتصادی خزر همراه با نمایشگاههای فناوری‌های نوین و خودرو در آوازه

اولین همایش اقتصادی خزر همرا با نمایشگاههای فناوری نوین و خودرو کشورهای ساحلی دریای خزر در روز 12 اوت در منطقه گردشگری ملی آئازه ترکمنستان برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری این همایش و نمایشگاهها، تقویت همکاری صنعتی و ارتباطات در زمینه حمل و نقل جاده ای به عنوان اهداف اصلی سازمان دهندگان این همایش و نمایشگاهها است.

این نمایشگاهها در حاشیه اولین همایش اقتصادی خزر در حضور کشورهای پیشرو تولید کننده خودرو از جمله ایران، ترکمنستان، آذربایجان، روسیه، قزاقستان و دیگر کشورها برگزار خواهد شد. کشورهای تولید کننده این منطقه به عنوان تولید کنندگان خودرو می تواند نقش مهمی در بهبود برنامه‌های ارتباطات پروژه جدید جاده ابریشم، و همچنین توسعه راهرو های حمل و نقل شمال- جنوب از آسیای مرکزی و قفقاز به خلیج فارس و دریای عمان ایران و اقیانوس هند ایفاء نمایند.

 

افزایش قابل توجه صادرات ترکمنستان در جغرافیای جدید در پنج ماهه اول سالجاری

بر اساس گزارش کمیته آمار دولتی ترکمنستان در پنج  ماهه اول  2019 (ژانویه تا مه) ، صادرات ترکمنستان در مقایسه با پنج ماه اول سال 2018 به انگلستان 5.9 برابر افزایش یافته است. به افغانستان همسایه 12 برابر بیشتر است ترکیه  8 تا 9 برابر، به روسیه  6 تا 7 برابر ، به آمریکا 4.5 برابر  افزایش داشته است و به ازبکستان و بلاروس 4.4 برابر افزایش یافته است.

حجم صادرات سیمان  5.2 برابر، محصولات نساجی، ابریشم خام، ید، عصاره شیرین بیان، کود معدنی، فرش و غیره نیز از افزایش چشمگیری برخوردار بوده است. صادرات شیشه و ظروف به 3 میلیون دلار و لوله‌های پلاستیکی  4.6 میلیون دلار در این مدت بوده است.

در عین حال، بسیاری از موقعیت های واردات نشان می دهد که شاهد کاهش مداوم کالاهای وارداتی بوده ایم که نشاندهنده ثبات سیاست واردات واردات در ترکمنستان است. همچنین شاهد افزایش حجم واردات محصولات دارویی و همچنین دستگاه‌های نوری و دستگاه‌های صنعتی، قطعات کارخانجات بوده ایم .

 

دریافت 270 میلیارد متر مکعب گاز از خط لوله مرکزی آسیا توسط چین در 10 ساله گذشته

روزنامه China Daily گزارش داد که از  طریق خطوط لوله گاز اسیای میانه که خاک ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و چین عبور میکند در 10 سال گذشته حدود270 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق این خطوط لوله گاز مرکزی آسیا از سال 2009 به چین منتقل شده است

در حال حاضر ظرفیت انتقال گاز از این خطوط لوله تا 55 میلیارد متر مکعب در سال است که حدود 35 میلیارد متر مکعب این مقدار از ترکمنستان است.

اطلاعات مربوط به بلومبرگ نشان می دهد که وابستگی چین به واردات گاز از 57 درصد در سال 2017 به 75 درصد در سال 2020 افزایش می یابد. همچنین انتظار می رود که تا سال 2020 واردات گاز خط لوله از آسیای مرکزی و روسیه به چین به 85 میلیارد متر مکعب برسد که بیشتر این مقدار نیز از ترکمنستان خواهد بود. براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA) در پایان سال 2019، ترکمنستان بزرگترین صادر کننده گاز چین خواهد بود و عرضه سالانه آن تا سال 2024 بیش از 45 میلیارد متر مکعب می رسد. 

خطوط لوله گاز ترکمنستان به چین، توسط چین احداث شده است و این خطوط لوله جریان اصلی و مهم صادرات گاز آسیای مرکزی به چین است. در حال حاضر این خط لوله گاز شامل سه خط (A، B و C) است که از طریق مرز ترکمنستان - ازبکستان و از طریق ازبکستان و قزاقستان گاز را به چین انتقال می دهند. طول کل خط لوله ترکمنستان با 15 استان چین بیش از 9 هزار کیلومتر است. این یکی از بزرگترین پروژه‌های خط لوله در جهان است. قرار است خط چهارم انتقال گاز ترکمنستان به چین تا پایان سال 2019 تکمیل شود.

 

منابع:     

 www.turkmenistan.gov.tm

www.turkmenistan.ru

 www.mfa.gov.tm

www.trend.az

www.Tdh.gov.tm

www.orient.tm

بالا