اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان ( 16 الی 22 شهریور ماه 1398 )

 

مهمترین اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در فاصله زمانی 16 الی 22 شهریور ماه 1398 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور انتشار یافته است در پی خواهد آمد :

افزایش محصولات کشاورزی در سالجاری در راستای تحقق برنامه خودکفائی در این بخش

تولید محصولات کشاورزی در کشور ترکمنستان سالجاری به طور محسوسی افزایش یافته است که بیشترین محصولات زراعی توسط بخش خصوصی کشور تولید میشود. حجم و نوع محصولات زراعی و دامی‌که برای تأمین نیازهای سالیانه در نظر گرفته شده است، در برنامه ای که توسط دولت اعلام شده، تعیین گردیده است.

این برنامه با در نظر گرفتن بهره وری از محصولات زراعی و ویژگی‌های خاک و شرایط آب و هوایی هر منطقه تدوین شده است و به کارشناسان و متخصصان بخش های ساختاری وزارت کشاورزی و حفاظت طبیعی کمک می‌کند تا نسبت به تامین آن تلاش نمایند. برنامه ریزی تولید محصولات کشاورزی با ارزیابی سودآوری مجموعه کشاورزی همراه است. ادارات شهرستانها با اجاره کنندگان زمین کشاورزی توسط بخش خصوصی ، اتحادیه‌های کشاورزی و همچنین صاحبان اراضی بر اساس اجاره نامه بلند مدت برای تولید مقادیر لازم محصولات کشاورزی و جهت خرید تضمینی از سوی دولت از کشاورزان و تولیدکنندگان قرارداد منعقد نماید.

وزارتخانه کشاورزی وحفظ محیط زیست نیز با درخواست مقامات استانی و شهرستانی نسبت به تهیه بذر، کود شیمیایی و خدمات فناوری را با شرایط مفید به تولید کنندگان محصولات کشاورزی ارائه دهند. تولید محلی در شرایط سازگار با محیط زیست و با فن آوری کشت می‌شود و بین قیمت و کیفیت رابطه بهینه برقرار است. بنابراین مصرف کنندگان، میوه و سبزیجات تولید شده در کشور را ترجیح می دهند.

تا بعضی از محصولات از مقدار پیش بین شده در پایان ماه آگوست امسال، عملکرد تولید محصولات زراعی و دامی از رشد بسیار خوبی برخوردار بوده و حجم تولید برنامه افزایش داشته است، بطوری که بعضی از محصولات تا  5.36 درصد از حجم برنامه ریزی شده تولیدشان افزایش داشته است.

تمام محصولات میوه، سبزیجات قبل از فروش تحت آزمایش های میکروبیولوژی قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که سطح اعتماد مصرف کنندگان به تولید محلی بسیار بالاست. شبکه مدرن انبارهای تخصصی با تجهیزات انجماد و سیستم دما و رطوبت اتوماتیک ، خطوط بسته بندی برای ذخیره سازی سبزیجات و میوه‌ها ساخته شده است. همچنین بخش دولتی تولید محصولات کشاورزی خود را افزایش می دهد.

تولید نوع جدید سیمان در ترکمنستان در راستای رسیدن به خود کفائی و اجرای سیاست صادرات به جایگزینی واردات

کارخانه سیمان لباب، تولید تعداد جدید سیمان M-400 - D-20 و M-500 - D-20 را آغاز کرد. این نوع سیمان اصلاح شده با مواد افزودنی پودر بازالت (ساخته شده از مواد اولیه محلی) است که باعث ایجاد اثر مثبت در خصوصیات مکانیکی و فیزیکی بتن می‌شود. این امر باعث افزایش دوام، چگالی، مقاومت در برابر سرما و همچنین کاهش هزینه‌ها می‌شود. علاوه بر این ، استفاده از مؤلفه معدنی در مخلوط بتن اثر منفی محیط را به حداقل می رساند.

  به زودی کلیه کارخانه‌های تولیدی کشور تولید سیمان جدید را آغاز می‌کنند. بستگی به نیاز مشتری، کارخانجات می توانند انواع دیگر سیمان را با توجه به شرایط فنی و کیفیت تولید خود ، که مطابق با استانداردهای جهانی است، تولید کنند.

در حال حاضر، بیشترین سیمان‌های مورد نیاز M-400 ، M-500 و M-400 مقاوم در برابر سولفات که تولید می‌شود، در تاسیسات هیدروفنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، کارخانه تولید سیمان کایاتا سیمان پرتلند DPC - 1 - 100 را تولید می‌کند که در صنعت نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 پیش از این سنگ معدن تولید سیمان وارداتی بود. طبق برنامه دولتی جایگزینی واردات ، کارشناسان و متخصصان انستیتوی شیمی آکادمی علوم ترکمنستان به همراه متخصصان آژانس ترکمن صنعت و شرکت دولتی ترکمن ژئولوژی به بررسی قابلیتهای منابع طبیعی سنگ معدن منطقه توکارکر پرداختند که به تولید آهن کمک می‌کند. مواد اولیه محلی، اکسید آهن ، کاملاً جایگزین مواد وارداتی شده است و با جلوگیری از واردات سنگ آهن، سالانه میلیونها دلار صرفه جوئی ارزی می‌شود. تولید این بخش از صنعت مصالح ساختمانی در بازار خارجی با تقاضای زیادی روبرو است. امسال از تولیدات کارخانه سیمان لباب حدود 160 هزار تن سیمان به ازبکستان و افغانستان صادر شده است.

وضعیت منابع انرژی ترکمنستان در دریای خزر از زبان مقامات این کشور

بنابه گفته مقامات ترکمنستان در حوزه انرژی این کشور هم اکنون حدود ۳۲ بلوک دارای مجوز با ذخایر پیش بینی شده در حدود ۱۱ میلیارد تن نفت و 5.5 تریلیون متر مکعب گاز در سواحل ترکمنستان در دریای خزر برای مناقصه‌های بین المللی عرضه داشته است. اولویت ترکمنستان انعقاد قراردادهای مشارکت در تولید است.

    براساس برآوردهای محلی، بیش از ۸۰ درصد منابع بخش ترکمنستان در دریای خزر در اعماق بیش از ۳۰۰۰ متر واقع شده است. ترکمنستان سالانه حدود ۱۰ میلیون تن نفت تولید میکند. تولید نفت در ترکمنستان از سوی شرکت دولتی ترکمن نفت با مشارکت شرکتهایی از انگلیس، مالزی و امارات متحده عربی، چین، کشورهای اروپائی، ژاپن و کره جنوبی صورت میگیرد.

ارائه تسهیلات به بخش خصوصی  جهت تولید کالا برای جایگزینی واردات در ترکمنستان

 اقدامات گسترده ای برای توسعه شرکتهای کوچک و متوسط برای تولیدات صادرات محور برای جایگزینی واردات انجام شده و یا در حال انجام است. بر اساس برنامه ریزی انجام در چند سال گذشته، شبکه ای گسترده ای از امکانات همراه با ایجاد اشتغال جدید در بخش خصوصی مشغول فعالیت است. همچنین قرار است در آینده با اجرای برنامه تولیدی، کارخانه مدرن برای تولید انواع نیازها از جمله مواد غذایی کنسرو شده ، تولید انواع جعبه و کارتن برای بسته بندبهای، قاب پنجره و درهای آلومینیومی، لوله‌های پلی اتیلن و همچنین آجرهای تزئینی به تولید برسد. این برنامه همه استانها و مناطق کشور را در بر میگیرد.

در این زمینه با هدف توسعه اقتصادی استان لباب از سال 2021 تا 2025 با ارائه تسهیلات برای تولید آجرهای سرامیکی تزئینی در شهرهای گزاچاک، خلچ، دیانوی و سیات افتتاح خواهد شد. به دو واحد برای تولید 50 هزار تن مصالح ساختمانی در سال در شهرستان دولت لی تسهیلات اعطاء خواهد شد. بر اساس این برنامه، همچنین به بخش کشاورزی نیز تسهیلاتی ارائه میدهد. ساخت کارخانه شالی کوبی فرآوری برنج با ظرفیت تولید 10 هزار تن در سال در مرحله نهایی است. مزرعه مدرن برای تولید 500 تن مرغ و بیش از 2 میلیون عدد تخم مرغ در سال در منطقه کوپتداغ احداثه می‌شود. علاوه بر این احداث مجتمع های دامی مدرن نیز در این استان در دست اقدام است.

ساخت انواع باتری خوردرو در ترکمنستان با همکاری بخش دولتی و خصوصی

در راستای اجرای طرح صادرات برای جایگزینی واردات، تولید باتری انواع خودروهای سبک و سنگین توسط متخصصان شرکت خصوصی گوکچی (Gokchy) با همکاری کنسرن دولتی ترکمن شیمی آغاز بکار کرد. از حدود سه قبل، تولیدکنندگان این کشور سال پیش شروع به اجرای پروژه تولید انواع کالاهای بجایگزینی وارداتی کرده اند، تجهیزات مدرن و پیشرفته برای تولید کالا را از ژاپن و ترکیه واردات کرده اند.

 بنا به گفته مسئولین دست اندرکار این طرح تولیدی، باتریهای تولید ترکمنستان از کیفیت و اطمینان بالایی برخوردارند و در کلیه مناطق کشور دارای مشتری بوده و به فروش می رسد. کنسرن دولتی ترکمن شیمی  اجزای لازم مواد اولیه را در اختیار تأسیسات خصوصی قرار می دهد. شرکت خصوصی گوکچی(Gokchy) که دارای حدود 80 پرسنل عادی و متخصص است، روزانه حداکثر 350 باتری خودرو تولید می‌کند. در حال حاضر ، بازرگانان آلمان و افغانستان ابراز علاقه به تولید نهاد تجاری داشتند.

همچنین شرکت خصوصی Ussat Yardamchy ، متخصص در زمینه تولید یک ماده جایگزین دیگر برای واردات که در زمینه تصفیه و میکروب زدائی آب آشامیدنی را در کارخانه شیمیایی تولید میکند. فعالین بخش شیمی  ترکمنستان قصد دارند نه تنها نیازهای ترکمنستان را که بین 9  تا 10 هزار تن در سال است پوشش دهند، بلکه صادرات این ماده را نیز آغاز می‌کنند، زیرا منابع و قابلیتهای فنی این کارخانه امکان ساخت تا 15000 تن را فراهم می‌کند.

در قالب اجرای سیاست اقتصادی صادرات بجایگزینی واردات، ترکمنستان قصد دارد تا با خرید تجهیزات و ماشین آلات و کارخانجات مدرن از کشورهای پیشرفته، نسبت به تولید انواع نیازهای اساسی این کشور اقدام نماید و کشور را از واردات بی نیاز کند.

برگزاری نشست کاری با موضوع توسعه سیستم بانکی با حضور رئیس جمهور ترکمنستان

رئیس جمهور ترکمنستان یک نشست کاری با حضور رئیس بانک مرکزی آقای آنادوردی یف و رئیس بانک امور اقتصادی خارجه ترکمنستان آقای جباروف برگزار نمود. رسیدگی به مسائلی از قبیل وظایف مهم ادارات بانکی کشور، مسائل مربوط به برنامه ریزی‌ها برای چشم انداز توسعه اقتصادی و اجتماعی ترکمنستان برای سال های 2019 تا 2025، برنامه ورود به اقتصاد دیجیتالی و جذب سرمایه گذاریها جهت اجرای طرح های مجموعه‌های اقتصادی کشور در دستور کار این نشست قرار گرفت و گزارشاتی بشرح ذیل از جانب مسئولین ارائه شد:

رئیس بانک مرکزی ترکمنستان گزارشی درباره مسائل تأمین اعتبار مالی برای ورود بخش اقتصاد کشور به حوزه دیجیتالی، صنعتی سازی مجموعه‌های اقتصادی جامعه، ایجاد تحول بانکی و مالی در استان‌های کشور، تحکیم جایگاه بخش نفت و گاز ترکمنستان در جهان، توسعه حوزه حمل و نقل و ترانزیت، نتایج تمهیدات اندیشیده شده جهت افزایش میزان محصولات صادراتی و محصولات جایگزین کالاهای وارداتی، توسعه زمینه‌های آموزشی، بهداشت و درمان، اجرای مجموعه راهکارها درخصوص تکامل امور بانکی منجمله دسترسی به خدمات بانکی، پایداری ارزش پول ملی منات، جذب سرمایه گذاری‌ها، تکامل زمینه مبادلات غیر نقدی با بهره گیری از تکنولوژی مدرن و روش های جدید ارائه داد.

سپس رئیس بانک امور اقتصادی خارجی ترکمنستان گزارشی درباره امور درحال انجام بمنظور تحکیم همکاری‌های مثمرثمر با سازمان‌های مالی بین المللی با هدف کسب تجارب پیشرفته، اجرایی نمودن طرح های سرمایه گزاری در بخش های راهبردی اقتصاد ملی، جذب سرمایه گذاری‌های مجموعه بازرگانان خارجی خواهان همکاری با ترکمنستان، تمهیدات اندیشیده شده جهت گسترش میزان همکاری‌ها در زمینه پرداختهای بین المللی توسط مستر کارت ارائه داد.

رئیس جمهور ترکمنستان با استماع گزارشات ارائه شده، توسعه خدمات مربوط به سرمایه گذاریها در موضوع همکاری با بانکهای خارجی و موسسات مالی بین المللی را از وظایف مهم بانک مرکزی و بانک امور اقتصادی خارجی برشمرد و بر ضرورت گسترش روابط موجود و برقراری روابط جدید با بانکها و موسسات خارجی و بین المللی تأکید نمود.

برگزاری همایش علمی و نمایشگاه بین المللی توسعه صنایع نیروی ترکمنستان

نمایشگاه و کنفرانس بین المللی انرژی با عنوان " اصول اساسی توسعه صنعت انرژی ترکمنستان "با پیام رئیس جمهور ترکمنستان برگزار شد. وزارت نیروی ترکمنستان با همکاری اتاق بازرگانی و صنایع این کشور همایش علمی و نمایشگاه بین المللی تحت عنوان «مسیرهای اصلی توسعه صنایع نیروی ترکمنستان » را برگزار کرد. متخصصین و کارشناسان وزارتخانه‌های مربوطه ترکمنستان و ادارات آنها، اعضاء اتحادیه صنعتگران و بازرگانان، تجار ترکمن و نمایندگان شرکت های خارجی در این نمایشگاه شرکت داشتند.

 رئیس جمهور ترکمنستان در پیام خود خطاب به شرکت کنندگان در این نمایشگاه و کنفرانس بین المللی گفت: "من افتتاح این نمایشگاه و کنفرانس بین المللی علمی را تبریک می‌گویم. وی اظهار داشت که صنعت انرژی یکی از بخش های پیشرو در اقتصاد ملی است. واقعیت این است که در کنار تلاش های صورت گرفته برای تقویت پایه فنی صنعت برق در چارچوب اصلاحات دولت، معرفی فن آوری‌های جدید در این صنعت و آموزش متخصصان با مهارت بالا، سرمایه گذاریهای کلانی صورت گرفته است. ما اهمیت ویژه ای به توسعه این بخش قائل هستیم، چون شرایط مطلوبی برای مدرن سازی صنعت و تقویت پتانسیل اقتصادی کشور ایجاد میکند.  

 معرفی فن آوری‌ها و نوآوری‌های پیشرفته در تولید و ایجاد شرایطی برای توسعه هرچه بیشتر کشور از جمله اصلی ترین دستورالعمل ها برای اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های کلان برای نوسازی کشوراست. امروزه ، هنگامی‌که مصرف انرژی در سرتاسر جهان افزایش می یابد، کشورهای زیادی ابراز علاقه خود را برای همکاری با ترکمنستان در زمینه انرژی الکتریکی نشان ابراز می دارند که این امر به خوبی نشان دهنده مسیر در حال رشد کشورمان در صنعت برق جهت توسعه اقتصاد ملی در بازار پر اهمیت جهانی انرژی است.

 در کنار پروژه بزرگ احداث خط لوله انتقال گاز ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند، خط انتقال برق ترکمنستان - افغانستان - پاکستان نیز در حال اجرا است. اجرای این پروژه نه تنها برای کشورهای شرکت کننده بلکه برای منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

 رئیس جمهور ترکمنستان در پایان سخنان خود گفت: من اطمینان دارم، شرکت های خارجی و بازرگانان علاقمند به توسعه همکاری سازنده در بخش انرژی که در این نمایشگاه و کنفرانس علمی‌بین المللی شرکت کرده اند می توانند با مبادله تجربیات خود در این نمایشگاه و همایش علمی‌که از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در اجرای پروژه‌های مورد علاقه، بطور دوجانبه با کشور ما همکاری داشته باشند..

ترکمنستان برنامه توسعه صنعت برق ترکمنستان خود را بین سالهای 2013 تا 2020 را تنظیم نمود و براساس این برنامه قرار است که 6 نیروگاه جدید در مناطق مختلف کشور ساخته شود. در حال حاضر برق ترکمنستان به افغانستان و ایران صادر می‌شود. پروژه احداث خط برق ولتاژ 500 کیلوولت در مسیر ترکمنستان - افغانستان - پاکستان در دست اجرا است. در همین حال این کشور، چشم انداز آینده صادرات برق  به بازارهای قفقاز و آسیای میانه نیز در دست بررسی دارد.

همچنین بر اساس برنامه 7 ساله توسعه کشور، پیش بینی می‌شود که کل حجم برق تولید شده در ترکمنستان تا سال 2024 به 33 میلیارد کیلووات ساعت افزایش یابد که این رقم تقریباً 30 درصد از رقم فعلی بیشتر است. اخیراً بانک توسعه آسیا (ADB ) مبلغ 500 میلیون دلار برای اجرای پروژه انتقال برق به ترکمنستان اختصاص داده است. این خط انتقال که در این چارچوب احداث می‌شود، با افزایش تولید انرژی هم برای مصرف کنندگان داخلی و هم کشورهای همسایه در زمینه مصرف برق از جمله افغانستان اطمینان بخش خواهد بود.

نشست نماینده ترکمنستان در ژنو در زمینه تقویت همکاری با سازمان تجارت جهانی

نماینده ترکمنستان در مقر اروپائی سازمان ملل در ژنو با نمایندگان سازمانها بین المللی تخصصی در زمینه توسعه تجارت بین المللی و همکاری‌های اقتصادی این کشور با سازمانهای مذکور دیدار و گفتگو کرد. این نشست به عنوان بخشی از ادامه کار برای تقویت همکاری بین ترکمنستان و سازمان تجارت جهانی برگزار شد.

در این زمینه، نماینده ترکمنستان مذاکراتی را با نمایندگان سازمان تجارت جهانی، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (UNCTAD)، مرکز تجارت بین المللی (آژانس همکاری فنی UNCTAD و WTO) و کمیسیون سازمان اقتصادی اتحادیه اروپا انجام داد. لازم به ذکر است، رئیس جمهور ترکمنستان هیئتی مرکب از مسئولین دولتی را جهت بررسی موضوعات مرتبط با عضویت ترکمنستان در سازمان تجارت جهانی تعیین کرده است.

افزایش تعداد گردشگران ترکمنستان به ترکیه

وزارت فرهنگ و جهانگردی ترکیه اعلام کرد که در ماه ژوئیه سال 2019 ، تعداد 33.500 گردشگر ترکمنی از ترکیه بازدید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال 2018 از 6.30 درصد افزایش برخوردار بوده است. این وزارتخانه می‌گوید: "سهم شهروندان ترکمنستان در تعداد کل گردشگران خارجی در ماه ژوئیه سال 2019 به میزان 51 درصد بوده است."

این گزارش خاطرنشان کرده که تعداد 170.500 گردشگر از ترکمنستان از ژانویه تا ژوئیه 2019 از ترکیه بازدید کرده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال 2018 ، از افزایش 3.20 درصدی برخوردار بوده است. این وزارتخانه همچنین بیان مبکند: "سهم شهروندان ترکمنی در تعداد کل گردشگران خارجی به ترکیه از ژانویه تا ژوئیه سال 2019 به میزان 69 درصد بود."

همچنین وزارت فرهنگ و جهانگردی ترکیه، اعلام نمود در ژوئیه 2019 حدود 6 میلیون 617 هزار گردشگر خارجی از ترکیه بازدید کردند که در مقایسه با ژوئیه 2018 به میزان7.16  درصد افزایش داشته است. بنابه این گزارش در این دوره تعداد 1میلیون 600 هزار گردشگر از استانبول و 2 میلیون و 500 هزار گردشگر از آنتالیا بازدید کرده اند.

براساس گزارش این وزارتخانه، از ژانویه تا ژوئیه سال 2019 تعداد 24 میلیون و 600 هزار نفر گردشگر خارجی از ترکیه بازدید کردند که در مقایسه با ژانویه تا ژوئیه 2018 از افزایش 1.14 درصد برخوردار بوده است.

پیشنهاد سفیر ارمنستان در ایران جهت خرید گاز از ترکمنستان از طریق سواپ از مسیر ایران

آرتاش تومانیان سفیر ارمنستان در تهران، در جلسه کمیسیون مسائل منطقه ای و همگرائی اوراسیا پیشنهاد کرده است که کشورش گاز طبیعی ترکمنستان را از طریق سوآپ از مسیر ایران خریداری کند.

ریانووستی در این باره گزارش داد. آرتاش تومانیان گفته است "تعرفه گاز روسیه برای ما سودمند است و همیشه پایین تر از قیمتهای بین المللی بوده است. در عین حال ، به گفته وی ، "ایده ای وجود دارد که خرید گاز از ترکمنستان برای ما از اهمیت اساسی برخوردار است و گاز این کشور می تواند با عبور از ایران از طریق سوآپ به ارمنستان منتقل شود. به گفته وی، ترکمنستان می تواند گاز را به استان مازندران تحویل دهد و ارمنستان در مرز خود با  ایران گاز دریافت کند. تومانیان می‌گوید: "چنین برنامه مبادله ای به ما اجازه می دهد که ما بتوانیم از ترکمنستان گاز واردات کنیم."

خبرگزاری ORIENT ترکمنستان می‌گوید، اخیراً علاقه به خرید گاز طبیعی ترکمنستان رو به افزایش است و ارمنستان یکی از مشتریان آن است، به ویژه که بنابه گفته خبرگزاری ، RIA Novosti روسیه، شرکت گازپروم، از ابتدای سال 2019 قیمت گاز در مرزهای گرجستان و ارمنستان را افزایش داده و از150 دلار در هزار متر مکعب در سال 2018 به 165 دلار در هزار متر مکعب 2019 افزایش داده است. این خبرگزاری همچنین میگوید رسانه‌های جمعی بلغارستان گزارش دادند که این کشور نیز در مورد خرید گاز از ترکمنستان از طریق سوآپ با روسیه در حال مذاکره است، اما به نظر میرسد طرح چنین موضوعی برای روسیه خوشایند نیست، زیرا روسیه تمایلی برای سوآپ گاز از طریق مسیر عبوری کشورش به بلغارستان و دیگر کشورهای اروپائی ندارد.

این خبرگزاری ترکمنی ابراز می دارد، احتمالاً ارمنستان شانس بیشتری برای خرید گاز ترکمنستان از طریق ایران دارد. زیرا هنگام برگزاری اولین همایش اقتصادی خزر در ماه گذشته، نماینده ایران پیشنهاد داد که این کشور می تواند گاز طبیعی ترکمنستان را از طریق طرح های سوآپ با استفاده از شبکه حمل و نقل گاز در داخل ایران به سایر کشورها عرضه کند و احتمالاً ایروان فرصت مناسبی برای اجرای این طرح دارد.

 علاوه بر این، ارمنستان تجربه خرید گاز ترکمنستان از طریق سوآپ را دارد. در سالهای نخست پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، نه تنها ارمنستان، بلکه گرجستان و جمهوری آذربایجان از طریق طرح سوآپ ، گاز طبیعی ترکمنستان را خریداری می‌کردند. نکته اصلی این است که تجارت گاز در حال حاضر از طریق سوآپ در حال توسعه است.

منابع:    

 www.turkmenistan.gov.tm

www.turkmenistan.ru

 www.mfa.gov.tm

www.trend.az

www.Tdh.gov.tm

www.orient.tm

تهیه و تنظیم : طاهری – رایزن اقتصادی سفارت

بالا