مدیر کل راه آهن شمال شرق ۲ گفت: در حال حاضر منطقه اینچه برون نقطه ثقل کریدور شمال به جنوب محسوب شده و همچنین دروازه ارتباطی بین آسیای میانه به اروپا و آب های آزاد است.

محسن اعتماد  در خصوص ورود قطار چین اظهارکرد: این قطار حاوی قطعات خودرو بود که هشتم شهریور ماه از این کشور حرکت و ۲۱ شهریور ماه وارد اینچه برون شد و به سوی منطقه آزاد جلفا راهش را ادامه داد.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ با اشاره به دیپلماسی اقتصادی رئیس جمهور در حوزه صادرات، افزود: راه آهن جمهوری اسلامی ایران توانسته در حوزه حمل و نقل نقش فعالی را داشته باشد.

اعتماد ادامه داد: به دلیل اینکه بتوانیم این مسیر را احیا کنیم و این راه ترانزیتی راه بیفتد، تفاهم نامه های خوبی را با کشورهایی همچون قزاقستان و ترکمنستان بسته ایم، امیدواریم بتوانند از این کریدور استفاده کنند.

وی گفت: کشور برای استفاده دیگر کشورها از کریدور شمال به جنوب تخفیفات خوبی را برای حمل غلات، کود شیمیایی، گوگرد و آهن آلات به صورت فله ای یا کانتینری در نظر گرفته است.

مدیر کل راه آهن شمال شرق ۲ افزود: حتی کشوری مانند روسیه هم علاقمند است تا صادرات کالاهای خود را با استفاده از شرق دریای خزر از مسیر آکتائو، ترکمنستان و قزاقستان به سمت دریای آزاد و از طریق بندرعباس و ترکیه وارد اروپا کند.

وی اضافه کرد: در واقع روسیه در نظر دارد تا بتواند از مسیر اینچه برون به هند هم صادرات داشته باشد، البته بابت این کار تخفیفاتی هم ارائه کرده ایم و این کار زمینه خوبی را فراهم می کند تا شاهد اتفاقات طلایی در حوزه صادرات باشیم.

اعتماد با اشاره به سفر سفیر بنگلادش به اینچه برون، بیان کرد: چند روز گذشته پیش هم سفیر بنگلادش با توجه به بازدیدی که از مرکز اینچه برون داشت، ابراز علاقمندی کرد تا بتواند غلات را از قزاقستان و از طریق اینچه برون به کشور خود ببرد.

وی عنوان کرد: حمل کانتینری نسبت به حمل جاده ای بسیار به صرفه و ارزان تر است و تقریبا حدود یک سوم کاهش قیمت در آن وجود دارد.

مدیر راه آهن شمال شرق ۲ گفت: در حال حاضر منطقه اینچه برون نقطه ثقل کریدور شمال به جنوب محسوب شده و همچنین دروازه ارتباطی بین آسیای میانه به اروپا و آب های آزاد است.

بالا