برنامه سازمان امنیت و همکاری اروپا برای توسعه بنادر «خزر»

 

برنامه سازمان امنیت و همکاری اروپا با موضوع «توسعه بنادر و ارتباطات در دریای خزر» در ترکمنستان اجرایی شد.

 

برنامه‌های توسعه زیرساخت‌های بندرهای دریایی در ترکمنستان توسط سازمان همکاری و امنیت اروپا راه‌اندازی شد.

در چارچوب این برنامه‌ها در شهر «عشق آباد» و بندر بین‌المللی «ترکمن‌باشی» نشست‌های علمی با حضور کارشناسان و کارمندان بندرها برگزار شد.

در این جلسات نمایندگان وزارتخانه‌های صنعت و ارتباطات، تجارت و ارتباطات خارجی، انرژی، نهادهای گمرکی و شرکت‌های لجستیک با متخصصان اروپایی مسائل توسعه بندرهای مختلف در دریای «خزر» را بررسی کردند.

مقامات اروپایی خواستار ارائه کمک‌ها از جمله تجهیزات خاص برای گسترش فناوری‌های اطلاعاتی و دفاع از محیط زیست در بندرها شدند.

در پیام رسمی سازمان همکاری و امنیت اروپا آمده است: این اقدامات به توسعه دریای خزر به عنوان پایگاه لجستیکی منطقه‌ای کمک کرده و منجر به تأمین امنیت و توسعه اقتصادی در این منطقه می‌شود.

«دیگو اونگرو» سفیر ایتالیا در ترکمنستان در این نشست اظهار داشت: ما از پروژه‌های تقویت ارتباطات اقتصادی بین آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان حمایت می‌کنیم.

به نوبه خود «ایوانا مرکاویچ» مسئول مرکز سازمان امنیت و همکاری اروپا در ترکمنستان تصریح کرد: نقش ترکمنستان در گفت‌وگوهای بین‌المللی و منطقه‌ای تقویت می‌شود.

وی گفت: انتظار می‌رود که این پروژه‌ها انگیزه جدیدی برای تسهیل پروسه مبادلات تجاری ایجاد کرده و منجر به تقویت ظرفیت‌های حمل‌ونقلی منطقه‌ می‌شود.

«دنیل کراس» کارشناس ارشد سازمان امنیت و همکاری اروپا خاطر نشان کرد: تعامل بین اقتصادهای کشورهای منطقه رو به افزایش است بنابراین برنامه‌های جامع در زمینه انرژی، تبادل اطلاعات و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی معرفی شوند.

این پروژه با موضوع «توسعه بندرها و ارتباطات در بندرهای خزری» سازمان امنیت و همکاری در اروپا در ابتدای سال جاری در آذربایجان و قزاقستان راه‌اندازی و در ترکمنستان آخرین دوره آن برگزار شد.

در قالب این برنامه سمینارها و گفت‌وگوهایی با مقامات و کارشناسان کشورهای منطقه با هدف توسعه زیرساخت‌های بندرهای خزری بررسی شد.

 

بالا