برگزاری اولین همایش اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر در مردادماه

اولین همایش اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر،   ۲۱  مرداد سال جاری ( ۱۲ آگوست) همزمان با برگزاری اجلاس آکتائو در آوازه ترکمنستان برگزار می‌شود.

 

احمد قربانوف، سفیر ترکمنستان در تهران با محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.  او در این نشست از برگزاری اولین همایش اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر در تاریخ ۱۲ مرداد سال جاری ( ۱۲ آگوست) همزمان با برگزاری اجلاس آکتائو در آوازه ترکمنستان خبر داد.

به گفته او این همایش در سطح وزیر، نخست وزیر و وزیر کشورها برگزار خواهد شد. کشور روسیه (در سطح معاون نخست وزیر) آمادگی خود را جهت حضور به همراه هیئت تجاری اعلام کرده است. آذربایجان نیز (در سطح وزیر) به همراه هیئت تجاری خود حضور خواهد یافت. قزاق‌ها نیز اعلام آمادگی کرده‌اند و در حال برنامه‌ریزی برای این منظور هستند. به ایران نیز حدود 30 دعوت‌نامه ارسال شده است و از مقاماتی مانند وزیر نفت، حمل و نقل، رئیس اتاق ایران و ... دعوت به عمل آمده است که تا کنون استاندار گلستان اعلام کرده به همراه مقامات دولتی و هیاتی تجاری در این همایش حضور خواهد داشت.

قربانوف افزود: در حاشیه این همایش، نمایشگاه توانمندی‌های تجاری 5 کشور حوزه دریای خزر نیز برگزار خواهد شد و شرکت‌ها در تمامی حوزه‌ها امکان معرفی دستاوردهای خود را دارند.

سفیر ترکمنستان به منظور معرفی هرچه بیشتر این همایش درخواست کرد تا به همت اتاق ایران نشستی با حضور سفرای ۵ کشور و نمایندگان بخش خصوصی برگزار شود که با موافقت معاون امور بین الملل اتاق ایران همراه شد.

به اعتقاد کرباسی همایش اقتصادی کشورهای حوزه دریای خزر می‌تواند دستاورهای بسیار خوبی در بر داشته باشد و جهت حصول اهداف لازم است برنا‌مه‌ریزی صحیحی برای آن انجام شود.

او همچنین پیشنهاد داد تا در خلال برگزاری این همایش و رایزنی‌های مقامات دولتی، مجمع تجاری نیز برای بدنه خصوصی برگزار و با حضور مقامات دولتی برای تأکید بر اهمیت مجمع، افتتاح شود.

کرباسی تاکید کرد: باید زمانی برای هم‌اندیشی بدنه خصوصی این 5 کشور فراهم شود و مشکلات موجود و راهکار‌های آنان پس از برگزاری مجمع به اطلاع بدنه دولتی و سران حاضر رسانده شود. در این صورت بخش خصوصی هم برای حضور در همایش و نتیجه‌مند بودن آن ترغیب خواهد شد. لازم است حداقل یک نیم روز کاری به این مجمع اختصاص یابد.

برگزاری نشست‌های B2B  دیگر پیشنهاد معاون امور بین‌الملل اتاق ایران بود. همچنین با توجه به اینکه دولت ترکمنستان میزبان این همایش است کرباسی تاکید کرد باید برای بخش خصوصی نیز میزبان تخصصی مانند اتاق بازرگانی ترکمنستان در نظر گرفته شود تا بتواند رایزنی‌ها، بازدیدها و سایر موارد مربوط به بخش خصوصی را برنامه‌ریزی کند.

 

 

بالا