معاون نخست وزیر ترکمنستان در امور اقتصادی در نشست کاسپین بر رفع موانع حمل و نقل در کشورهای حاشیه خزر تأکید کرد.

«خواجه مراد گلدی مراداف» معاون نخست وزیر ترکمنستان در امور اقتصادی در نشست کاسپین بر رفع موانع حمل و نقل در کشورهای حاشیه خزر تأکید کرد.

وی در سخنان  خود خاطرنشان کرد: ایجاد تعامل عملی بین 5 کشور در چارچوب توافقنامه بین کشورهای حاشیه دریای خزر در زمینه حمل و نقل که در آگوست 2018 در آکتائو به امضا رسیده است، حائز اهمیت است.

گلدی مراداف اظهار داشت: این سند اقدامات مشترک در زمینه گسترش همکاری‌های حمل و نقل چندجانبه، تقویت عملکرد شناسایی و رفع موانع در بخش حمل و نقل و ارتباطات و همچنین افتتاح و توسعه کریدورهای حمل و نقل و لجستیک جدید برای افزایش توان ارتباطی را تنظیم می‌کند.

معاون نخست وزیر ترکمنستان افزود: امروزه، بخش حمل و نقل در کشور ما بخشی است که به شدت در حال توسعه است و بارقه‌های امیدوار کننده‌ای از اقتصاد ملی را نشان می‌دهد. کشور ما کریدورهای حمل و نقل و ترانزیتی را در مسیرهای شمال - جنوب و غرب - شرق اجرا می‌کند و در ایجاد کریدورهای حمل و نقل بین المللی ترکمنستان - آذربایجان - گرجستان - ترکیه، ازبکستان - ترکمنستان - ایران - عمان - قطر و کشورهای  تراسیکا مشارکت فعال دارد.

وی یادآور شد: علاوه بر این، پروژه‌هایی برای ساخت پل‌های جاده‌ای و ریلی در سراسر آمودریا، فرودگاه‌های بین المللی در عشق آباد، ترکمن باشی، ترکمن آباد و قرقی و همچنین بندر بین المللی ترکمن باشی اجرا شده است. ترکمنستان همچنین پیشنهاد ایجاد یک "سیستم توزیع کالا" واحد در کشورهای حاشیه خزر را داد.

گلدی مراداف گفت: ما لازم می‌دانیم که تلاش‌های خود را برای تشکیل یک سیستم توزیع کالا ترکیب کنیم که به ما امکان می‌دهد به طور جامع به موضوعات توسعه زیرساخت‌های تجاری و ایجاد کانال‌های صادراتی بپردازیم.

معاون نخست‌وزیر ترکمنستان گفت: هماهنگ‌سازی قوانین در حوزه تجارت دیجیتال، تشریفات گمرکی و صدور مجوزها و همکاری مراجع کنترلی و نظارتی و ساماندهی جریان‌های فرامرزی را از زمینه‌های مهم همکاری بین کشورهای حوزه خزر عنوان کرد.

بالا