رئیس جمهور ازبکستان و رئیس مجلس خلق مصلحتی ترکمنستان در گفت‌وگویی تلفنی تعمیق روابط، حسن همجواری و شراکت راهبردی بین دو کشور را بررسی کردند.

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «قربان‌قلی بردی‌محمداف» رئیس مجلس خلق مصلحتی ترکمنستان در گفت‌وگوی تلفنی مسائل روز و موضوع تعمیق روابط، حسن همجواری و شراکت راهبردی بین دو کشور را بررسی کردند.

همچنین با رضایتمندی بر توسعه گفت‌وگوهای ثمربخش بین پارلمانی از جمله در قالب منطقه‌ای تاکید شد.

رئیس جمهور ازبکستان طرف ترکمنستان را با برگزاری موفقیت آمیز مراسم‌های مهم بین المللی از جمله اولین مجمع بین المجالس و نشست دیالوگ زنان آسیای مرکزی و روسیه که روزهای 12 و 13 می در شهر «عشق آباد» برگزار شد، تبریک گفت.

طرفین همچنین در مورد دستور کار بین المللی، تداوم همکاری‌های نزدیک منطقه‌ای و گسترش همکاری‌های سازنده در چارچوب سازمان‌های چند جانبه از جمله در زمینه ارائه کمک برای تامین صلح و امنیت و همچنین بازسازی اقتصادی افغانستان تبادل نظر کردند.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و ترکمنستان در سال 2021 میلادی در سطح 881 میلیون و 900 هزار دلار قرار گرفته است که نسبت به سال 2020 میلادی 61 درصد بیشتر است.

هم اکنون در ازبکستان 160 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران ترکمنی در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

ترکمنستان استقلال ازبکستان را در تاریخ 7 ژانویه سال 1993 میلادی به رسمیت شناخته و در همین تاریخ سال 1993 میلادی بین این دو کشور روابط سیاسی برقرار شده است.

بالا