تجارت ۶ ماهه نخست امسال ایران و ترکمنستان از جمع تبادلات پارسال ۲ کشور فراتر رفت

سفیر ایران در عشق آباد گفت: بر اساس آخرین آمار اعلامی از سوی ترکمنستان، میزان مبادلات تجاری کشورمان با ترکمنستان در سال ۲۰۲۱، ۲۲۷ میلیون دلار بود که این رقم تنها در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۲ به ۲۳۳ میلیون دلار رسیده که نشان دهنده جهش قابل توجهی است.

غلامعباس ارباب خالص که برای شرکت در آیین بازگشایی بازارچه مرزی باجگیران به مشهد سفر کرده بود افزود: دیپلماسی اقتصادی فعال با همسایگان از جمله تلاشهای مختلف از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان برای تعامل دوسویه با دولت ترکمنستان موجبات این جهش تجاری را فراهم کرد.

وی ادامه داد: در همین راستا پیش بینی می شود این رقم از مبادلات تجاری تا پایان سال ۲۰۲۲ به مرز ۲ برابر سال گذشته برسد که این رشد تبادلات تجاری در سایه سیاست‌های ابلاغی وزارت امورخارجه کشورمان در راهبرد جدید روابط با ترکمنستان و با وجود شرایط و محدودیتهای سخت گیرانه کرونایی در آن کشور محقق شده است.

سفیر ایران در ترکمنستان گفت: مراودات ما با ترکمنستان پس از شروع کرونا تحت تاثیر این همه‌گیری جهانی قرار گرفت و البته همه گیری کرونا  بر تجارت جهانی در همه سطوح تاثیر گذاشت و شدت آن به تناسب محدودیت‌های کرونایی در کشورهای مختلف متفاوت بود.

ارباب خالص افزود: با توجه به این که این اعمال محدودیت‌ها و عدم تبادلات تجاری از اسفند ۹۸، مشکلاتی را برای کشور ترکمنستان ایجاد کرد سرانجام بعد از حدود ۶ ماه و در پی تلاشهای دستگاه دیپلماسی و سفارت ایران در ترکمنستان، مرز ریلی سرخس با شرایط ویژه بازگشایی شد و سپس مرزهای ریلی و جاده ای سرخس، لطف آباد و اینچه برون طی چند ماه بعد از آن و با راه اندازی دالان های ضدعفونی واگن و کامیون بازگشایی شدند.

وی اضافه کرد: از طرفی با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی و نگاه ویژه ایشان به تعاملات ویژه با همسایگان، تعاملات اقتصادی و توسعه روابط با ترکمنستان در دستور کار قرار گرفت و نخستین ملاقات و سفر آقای رئیسی با رییس جمهوری وقت ترکمنستان در اجلاس سران اکو در آبان ۹۹ سرآغاز تعاملات جدید بین دو کشور شد.

سفیر کشورمان در عشق آباد گفت: با انتخاب آقای بردی محمداف به عنوان رییس جمهوری جدید در ترکمنستان، ایشان در شروع کار پس از سفر به روسیه، ایران را به عنوان دومین مقصد خارجی خود برگزید که نشان از اهمیت ایران برای دولتمردان ترکمنستانی دارد.

ارباب خالص به بازگشایی بازارچه مرزی باجگیران در خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: اجرای موافقتنامه‌های گذشته و جدید در حوزه های تجاری، ترانزیت و حمل و نقل با فعالیت آقای بردی محمد اف پیگیری شد و نتایج آن همچنان در تحولات تجاری و مرزی دیده می شود البته در زمینه سیاسی نیز تعاملات دوجانبه بین ۲ کشور در دولت سیزدهم تقویت شد.

وی اضافه کرد: حمایت ترکمنستان از عضویت ایران در یکی از مجامع بین المللی و حمایت ایران از  ایده ترکمنستان در یک نشست بین المللی از جمله تعاملات سیاسی دوجانبه و متقابل ۲ کشور در کنار رونق تفاهم های اقتصادی و تجاری است.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق ۵۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد که این مرز در محدوده شهرستان های قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد واقع است.

ترکمنستان و ایران دارای چهار گذرگاه مشترک مرزی شامل گذرگاه سرخس، لطف آباد و باجگیران (هر سه در خراسان رضوی) و اینچه برون (در گلستان) هستند و عمده ترددهای تجاری ریلی و جاده ای بین ۲ کشور به ترتیب از طریق گذرگاههای سرخس، اینچه برون و لطف آباد انجام می شود.

 

بالا