رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان پیرامون تحلیل برگزاری نمایشگاه ایران در عشق آباد گفت: عملکرد نمایشگاه های خارجی ایران در کشورهای هدف تجاری، ارتباط مستقیمی با دیپلماسی اقتصادی ما در این کشورها دارد.
♦️به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، مجید محمدنژاد افزود: نمایشگاه ایران در ترکمنستان بعد از گذشت 4 سال و اتمام دوره کرونا، حرکت رو به جلویی تلقی می شود اما آنچه که می توانست موفقیت های نمایشگاه ایران در عشق آباد را چند برابر کند، تفاهم ها و روابط دوستانه دو کشور است.

♦️ با توجه به شرایط و نوع حاکمیت دولت ایران و ترکمنستان، باید گفت که وظیفه ریل گذاری تجارت بین کشورها با دولت آن دو کشور است و تجار و تولید کنندگان نقش واگن گذاری روی این بستر را به عهده دارند.

♦️وی افزود: پاس کاری بخش خصوصی و دولت می تواند رمز موفقیت ما در تجارت خارجی کشور باشد و در موضوع ترکمنستان، این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است، چراکه اختلافات گذشته ناخواسته روی حجم مبادلات دو کشور سایه انداخته است. حجم تجارت میان ایران و ترکمنستان در ادوار گذشته، عددی نزدیک به 1 میلیارد دلار را تجربه کرده است در حالیکه این عدد اکنون به 370 میلیون دلار تقلیل پیدا کرده است. همچنین فرصت های نوظهور در بازار ترکمنستان کم نبوده است. درواقع روابط دوستانه با دو کشور و حل اختلافات پیشین، بیشتر از پیش می تواند مسیر را برای بازرگانان ایرانی و ترکمنی فراهم نماید. یکی از حوزه های دیگری که نقش سازمان های دولتی در نمایشگاه ایران در عشق آباد را پر رنگ می نماید، کیفیت اجرایی برگزاری نمایشگاه است، چراکه در صورت اطلاع رسانی قوی تر و برگزاری مجموعه ای از رویدادها قبل و بعد از نمایشگاه، می توانستیم در بالفعل نمودن روابط تجاری ایجاد شده با طرف ترکمنی موفق تر عمل نماییم، در واقع نیازمند حضور هدفمندتر و کلیدی تر در این نمایشگاه بودیم.

♦️رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان پیرامون نقش استان خراسان رضوی در این نمایشگاه اظهار داشت: تجار خراسان رضوی نقش کلیدی را در تجارت کشور با ترکمنستان ایفا می کنند چراکه ظرفیت های مادی و معنوی موجود در استان از جمله زیرساخت های حمل و نقل، قرارگیری در شاهراه های تجاری و منابع طبیعی و ظرفیت های صنعتی استان، گواه این موضوع است. همچنین در استان گلستان، با توجه به وجود قرابت فرهنگی و زبانی، ظرفیت های خوبی وجود دارد و احساس می شود که در صورت ارتقاء کار تیمی میان استان های همجوار با کشور ترکمنستان شاهد موفقیت ایران در این بازار هستیم چراکه بروز ناکرآمدی در بازارهای خارجی به حساب کشور گذاشته شده و در نهایت برندکالای ایران و بازرگانان ایرانی زیر سوال می رود.
وی افزود: در حوزه افزایش کیفیت کالای تولیدی ایران در راستای رقابت پذیری محصولات کشور بایستی دولت سیاست گذاری های جدی انجام دهد تا بخش خصوصی رغبتی برای تولید کالای بی کیفیت نداشته باشد.

https://www.borna.news/fa/tiny/news-1441734

بالا