مدیر پایانه مرزی لطف آباد خراسان رضوی گفت: از حدود ۲ ماه قبل تاکنون و با تسهیل ترددهای تجاری در این گذرگاه مرزی در شمال استان، رفت و آمد ناوگان تجاری ۲۵ درصد افزایش یافته است.

 

منستان

محسن رکنی افزود: ۲ ماه قبل شمار ناوگان خروجی از این پایانه مرزی ۱۴۰ دستگاه در روز بود که اکنون به طور میانگین به ۱۸۵ دستگاه رسیده و ورود روزانه ناوگان نیز از ۱۳۰ دستگاه به میزان متوسط ۱۷۹ دستگاه افزایش یافته است.

وی ادامه داد: برنامه ریزی برای کاهش توقف در مسیرهای تردد ناوگان در پایانه مرزی لطف آباد، نوبت دهی جداگانه برای خروج ناوگان صادرات حامل تره بار از تیرپارک، تسریع در انجام تشریفات مرزی و از همه مهمتر افزایش ساعت کار پایانه مرزی تا ساعت ۱۹ از جمله مواردی است که منجر به سرعت گرفتن تردد در این مرز زمینی شده است.

مدیر پایانه مرزی لطف آباد به افزایش حمل کالا به ترکمنستان به واسطه تعطیلات ژانویه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر خواب و انتظار ناوگان باری برای ورود به خاک ترکمنستان به پنج روز رسیده است و هم اکنون نیز حدود هزار دستگاه کامیون در محوطه پایانه، تیرپارک و سطح شهر لطف آباد در انتظار خروج هستند.

تیرپارک‌ (مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی، توقفگاه کامیون) محل توقف و پارک کامیون‌ها در راه‌های بین شهری و بیشتر، مسیرهای ترانزیتی است که استانداردهای مخصوص به خود دارد و توسط بخش خصوصی و با اخذ مجوز از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

تیرپارک‌ها معمولا به جز خدمات پارکینگ خودرو، خدمات رفاهی دیگری را نیز به کاربران ارائه می‌دهنداز جمله ارائه سوخت، سرویس بهداشتی، نمازخانه، رستوران، فست فود، استراحتگاه، مهمانسرا، هتل، چایخانه، کافی شاپ، امنیت یا حفاظت فیزیکی، درمانگاه و خرده فروشی. تیرپارک‌ها معمولا در احداث می‌شوند که از تردد بالایی از کامیون‌ها و خودورهای سنگین برخوردارند.

پایانه مرزی لطف آباد در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان در ۳۰۰ کیلومتری شمال مشهد و ۱۱۰ کیلومتری جنوب عشق آباد، پایتخت ترکمنستان قرار دارد.

بالا