سرپرست اداره کل گمرک سرخس گفت: برای نخستین بار پس از بازگشایی مرز سرخس با ترکمنستان و از ۲۵ سال گذشته تاکنون، ترکمنستان برای توسعه تبادلات تجاری درخواست افزایش ساعات کاری گمرک مرزی را داده است.

علی اکبر کیانی علی‌آباد افزود: علاوه بر این درخواست تبادلات تجاری از مرز نیز داده شده است که همه به عنوان اتفاقات مهم روی داده طی چند ماه گذشته در این مرز بین‌المللی است.

وی گفت: اکنون فعالیت گمرک مرز سرخس از ساعت هفت صبح تا ۱۴:۳۰ می باشد که طرف ترکمنستانی درخواست داده ساعت کاری از هفت صبح تا ۱۷ افزایش یابد.

سرپرست اداره کل گمرک سرخس اضافه کرد: در پی توافقات دوجانبه و تسهیل ترددها از ابتدای شهریور ماه، ترددهای زمینی طی یک ماه گذشته حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است.

کیانی افزود: تجارت خارجی شامل صادرات، واردات و ترانزیت کالا از گذرگاه های ریلی و جاده ای مرز سرخس با ترکمنستان طی هفت ماه گذشته به مرز ۱.۵ میلیون تن رسید که از این میان صادرات و ترانزیت به ترتیب ۱۳ و ۶۲ درصد افزایش داشته است.

گمرک و گذرگاه مرزی سرخس در انتهایی ترین منطقه شمال شرق ایران در استان خراسان رضوی، ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد و هم مرز با ترکمنستان واقع شده است و از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی کشور به ویژه با کشورهای آسیای مرکزی محسوب می‌شود.

بالا