ترکمنستان پیشنهاد ایجاد دو مسیر بین‌المللی ترانزیت کالا را در چهارچوب کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی، اکو، ارائه کرده‌ که هر دو آنها از ایران می‌گذرد.

این مسیرها شامل کریدور قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و دیگری تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه است.روز دوشنبه ۲۷ تیر ماه کنفرانس ترانزیت کالا در عشق‌آباد برگزار می‌شود و نمایندگان کشورهای منطقه در آن حضور دارند.این خبرگزاری در گزارش دیگری از توافق ترکمنستان، ایران و عمان برای ترانزیت آزمایشی کالا طی هفته جاری خبر داده است.این سه کشور در سال ۲۰۱۶ تفاهمنامه ایجاد ترانزیت کالا امضا کرده بودند.

آرتور آندریسیاک نماینده بانک توسعه آسیا در ترکمنستان می‌گوید هدف از کنفرانس عشق‌آباد آشنایی کشورهای منطقه با طرح‌های نوسازی ریلی ترکمنستان با کمک‌های مالی این بانک است.این بانک قبلا با نوسازی بخشی از پروژه‌های ریلی ترکمنستان که از سال ۲۰۱۱ آغاز شد، امکان اتصال مستقیم خط آهن این کشور از ایران به قزاقستان و از آنجا به روسیه را فراهم کرده بود که در نتیجه آن، حجم ترانزیت کالاهای خارجی ترکمنستان دو برابر شد و به بیش از ۷ میلیون تن در سال رسید.

ایران طی دو دهه گذشته نتوانسته کریدور شمال - جنوب که روسیه را به خلیج فارس متصل می‌کند و همچنین کریدور شرق - غرب را که بخشی از پروژه عظیم «ابتکار کمربند و جاده» چین است فعال کند

بالا