تقدیم دعوت نامه رسمی دولت ترکمنستان به استاندار خراسان رضوی جهت حضور در همایش اقتصادی خزر

98/05/02

استاندار خراسان رضوی روز چهارشنبه با سرکنسول جمهوری ترکمنستان در مشهد دیدار و پیرامون موضوعات مورد علاقه طرفین گفت گو کرد.

به گزارش ایسنا-‌منطقه خراسان، الیاس غایپ اف چهارشنبه در دیدار با استاندار خراسان رضوی در دفتر استاندار، اظهار کرد: ایران و ترکمنستان از زمان قدیم روابط تاریخی و شباهت فرهنگی زیادی داشته‌اند. برای گسترش روابط سیاسی بین دو کشور کارهای بسیار خوبی انجام شده است.

وی افزود: ایران اولین کشوری بود که استقلال ترکمنستان را به رسمیت شناخت و به همین سبب در تمام حوزه‌ها روابط خوبی داریم. در حال حاضر برنامه‌های زیادی بین دو کشور ایجاد شده که می‎توان به راه‌آهن بین‌المللی سرخس به تجن، ایران-‌ ترکمنستان- ‌قزاقزستان و سد دوستی اشاره کرد.

غایپ اف با بیان اینکه طولانی‌‎ترین قسمت مرز مشترک ایران و ترکمنستان در استان خراسان است، عنوان کرد: در این بخش امنیت کامل برقرار است. سه گمرک مشترک سرخس، لطف‌آباد و باجگیران نیز وجود دارد که از مهم‌ترین گذرگاه‌های بین‌المللی و ترانزیتی به شمار می‌رود.

سرکنسول جمهوری ترکمنستان در مشهد گفت: در منطقه استانی بین دو کشور تفاهم‌نامه‌هایی وجود دارد که بر اساس آن می‌توان در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری، ورزشی، کشاورزی، حمل و نقل و محیط زیست اشاره کرد که تعامل فی مابین دو کشور را گسترش می‌دهد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از برنامه‌ها که در سال جاری بین دو کشور صورت گرفت، جشن مشترک نوروزگاه در مرز باجگیران، سفر گروه فرهنگی ایران به شهرهای بزرگ ترکمنستان، سفر گروه فرهنگی ترکمنستان به ایران، برگزاری اردوی فرهنگی در ایران، تبادل هیات سیاسی دو کشور و جشن ولادت امام رضا(ع) بود.

غایپ‎اف خاطرنشان کرد: یکی دیگر از حوزه‌های همکاری بین دو کشور در دریای خزر است. رییس‌جمهور ترکمنستان برگزاری اولین همایش بین‌المللی اقتصادی خزر در نشست سران ۵ کشور ترکمنستان، روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ایران در سال ۲۰۱۸ را پیشنهاد کرد و این پیشنهاد از سمت مقامات کشورهای حاشیه خزر مورد استقبال قرار گرفت.

سرکنسول جمهوری ترکمنستان در مشهد اضافه کرد: بر این اساس اولین همایش اقتصادی خزر در منطقه گردشگری آوازه ترکمنستان در ۱۲ آگوست۲۰۱۹ یعنی روزهای 20 و 21 مرداد سال جاری برگزار می‌گردد که از کشورهای مختلف جهان و مقامات رده بالای ایران دعوت به عمل خواهد آمد. دعوت‌نامه کتبی از طرف معاون وزیران ترکمنستان را به آقای رزم‎حسینی تقدیم می‌کنم و امیدوارم در این مراسم شرکت کنید. امیدوارم در این مراسم شرکت‌های بزرگ ایرانی که از آن‌ها دعوت به عمل آمده، شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه برای رشد همکاری و تعامل بین دو کشور در آینده نزدیک برنامه‌های مشترک مختلفی داریم، تصریح کرد: یکی از این برنامه‌ها برگزاری نمایشگاه صنعتگران و تاجران ترکمنستان خصوصا با مشهد خواهیم داشت، این کار در چهارم شهریور انجام خواهد شد.

غایپ ‎اف گفت: سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در ۱۴ و ۱۵ آبان در عشق‌آباد برگزار خواهد شد که از طرف دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این مراسم شرکت می‌‎کنند. امیدواریم روابط ما در آینده بهتر شود و در حوزه سیاسی و اقتصادی تعامل داشته باشیم.

 

 

بالا