چهاردهمین اجلاس کمیته همکاری‌های اقتصادی ترکمنستان-ژاپن در توکیو با حضور وزیر خارجه ترکمنستان برگزار شد.

«رشید مرداف» وزیر خارجه ترکمنستان در راس هیئتی کاری برای شرکت در اجلاس کمیته همکاری ترکمنستان -ژاپن وارد توکیو شد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان با «نوبوهیکو ساساکی»، مدیر کل اجرایی سازمان توسعه تجارت خارجی ژاپن «جترو» دیدار کرد.

در ابتدای این دیدار، مرداف بر اهمیت ابتکارات «قربانقلی بردی محمداف»، رئیس مجلس خلق مصلحتی ترکمنستان، در سفر خود به ژاپن در سپتامبر 2022 تاکید کرد.

 همچنین، طرف ژاپنی پیشنهاد بررسی امکان افتتاح دفتر سازمان توسعه تجارت ژاپن در ترکمنستان برای جذب شرکت‌های کوچک و متوسط ​​ژاپنی برای تجارت در ترکمنستان را داد و بر این اساس ترکمن‌ها افتتاح خانه تجارت در ژاپن را برای جذب شرکت‌های ژاپنی برای صادرات محصولات از ترکمنستان با ارزش افزوده بالا، سازماندهی ماموریت تجاری ژاپن در ترکمنستان مطرح کرد.

مدیرکل اجرایی جترو ضمن تایید تمایل خود برای افزایش همکاری‌های دوجانبه سودمند با ترکمنستان، آمادگی خود را برای مشارکت فعال در پروژه‌های اجرا شده در «عشق آباد» در زمینه‌های مختلف فعالیت را اعلام کرد.

در ادامه سفر هیئت ترکمنستانی چهاردهمین نشست مشترک کمیته‌‌های همکاری اقتصادی ترکمنستان-ژاپن در توکیو حضور یافت.

در ابتدای کار، طرف ترکمنستان به بررسی مختصری از وضعیت کلی روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه پرداخت.

مرداف در سخنان خود تاکید کرد: طی چند سال گذشته با مشارکت شرکت‌های ژاپنی، تاسیسات بزرگی در زمینه شیمی گاز و صنعت برق و حمل و نقل در ترکمنستان اجرا و به بهره برداری رسیده است.

در این دیدار طرفین در خصوص مسائل مختلف همکاری‌های تجاری و اقتصادی ترکمنستان و ژاپن تبادل نظر کردند.

توسعه موفقیت آمیز همکاری‌های مشترک در زمینه‌هایی مانند حمل و نقل، برق، صنعت، مدیریت آب، مالی و محیط زیست مورد تاکید قرار گرفت. علاوه بر این، به گسترش مشارکت در آموزش و مراقبت‌های بهداشتی توجه شد.

در این دیدار، بسته‌ای از اسناد همکاری بین شرکت‌های دولتی ترکمنستان و ژاپن در زمینه‌هایی مانند صنایع شیمیایی، صنعت گاز، حمل‌ونقل و مدیریت آب به امضا رسید.

 پس از نتایج این نشست مشترک، پروتکل امضا شد.

بالا