ترکمنستان امکان ترانزیت گاز طبیعی خود از طریق همسایگان به کشورهای خاورمیانه و نزدیک را بررسی می‌کند.

ترکمنستان امکان ترانزیت گاز طبیعی خود را از طریق کشورهای همسایه به کشورهای خاورمیانه و نزدیک را بررسی می‌کند.

«قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان به «شاهین عبدالرحمانوف» معاون نخست وزیر در امور مجتمع سوخت و انرژی دستور داد تا این موضوع را بررسی کند.

علاوه بر این، رئیس دولت به «چاری مراد پورچکوف» معاون نخست وزیر که بر صنعت برق نظارت دارد، دستور داد تا در مورد ترانزیت برق ترکمنستان از کشورهای همسایه با طرف‌های ذینفع گفت و گو کند.

خاطرنشان شد که این موضوعات باید در دستور کار کمیسیون‌های بین دولتی قرار گیرد.

رئیس دولت همچنین دستوراتی به وزارت امور خارجه ترکمنستان در خصوص سازماندهی فرآیندهای مذاکره در قالب دو و چند جانبه با در نظر گرفتن منافع تولیدکنندگان، کشورهای ترانزیتی و مصرف کنندگان منابع انرژی ارائه کرد.

خاطر نشان می‌شود که ترکمنستان در پی توسعه روابط خصوصا در زمینه گاز است.

بردی محمداف در پیامی به «الکسی میلر» رئیس شرکت گاز پروم روسیه، همکاری بین ترکمنستان و گاز پروم را مثبت ارزیابی کرده و آن را الگوی موثر همکاری بین عشق آباد و روسیه خواند.

بردی محمداف در پیام خود تاکید کرد که شرکت گاز پروم و کشورهای آسیای مرکزی از مدت‌ها قبل با یکدیگر همکاری می‌کند و در این مدت یک الگوی تعامل موثر بین طرفین شکل گرفته که بر منافع متقابل و اعتماد متقابل متمرکز است.

از اول جولای سال گذشته میلادی، گروه گازپروم قراردادی را برای خرید گاز طبیعی از شرکت دولتی ترکمن‌گاز برای مدت 5 سال (تا 30 ژوئن 2024) امضا کرد. بر اساس این قرارداد، حجم عرضه گاز از ترکمنستان به سبد گازپروم تا 5.5 میلیارد متر مکعب در سال خواهد بود.

بالا