سفیر ترکمنستان در ایران با بیان اینکه فرهنگ ترکمن در ایران ‌زمین جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: همکاری ایران برای کمک به حفظ میراث نام "مختومقلی فراغی" در عرصه ملی و بین‌المللی قابل تقدیر است.

احمد قربان‌اف ظهر امروز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در همایش دویست‌ونودمین سالگرد بزرگداشت مختومقلی فراغی، همبستگی اجتماعی و هویت ایرانی اسلامی که در دانشگاه  گنبدکاووس و به همت کار گروه هماهنگی و ارتباط شناختی دانشگاه و جامعه ستاد بزرگداشت مختومقلی فراغی برگزار شد، اظهار کرد: این مراسم برای ما بسیار مهم است زیرا "مختومقلی" برای ترکمن‌ها به اندازه ابوالقاسم فردوسی، حافظ و سعدی شیرازی در ادبیات فارسی اهمیت دارد.

وی "مختوم‌ قلی فراغی" را پدر شعر ترکمن عنوان کرد و ادامه داد: در راستای گرامیداشت شان این شاعر سرشناس در این روزها همزمان با جمهوری اسلامی ایران برنامه‌هایی در کشور ترکمنستان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به شعار بسیار مهم استاندار گلستان تحت عنوان "همبستگی و وحدت" بین دو کشور، ادامه داد: باید از دو کشور ایران و ترکمنستان به معنای واقعی به عنوان همسایه‌های برادر و خویشاوند یاد کنیم.

 

سفیر ترکمنستان در ایران با تاکید بر اینکه ما دو ملت و دو قوم برادر و برابر هستیم، افزود: باید این رابطه حفظ و مناسبت‌ها تقویت شود.

وی با اشاره به اقدام گروه‌های فرهنگی گنبدکاووس و استان گلستان در برگزاری نمایشگاه زیبا و اصیل با تنوع بسیار بالا از فرهنگ ترکمن در حاشیه این همایش، خاطرنشان کرد: فرهنگ و هنر ترکمن در ایران ‌زمین جایگاه و نقش تعریف شده‌ و ویژه‌ای دارد.

قربان‌اف با بیان اینکه با نگاهی به شهرها و مناطق مختلف ایران همچون اصفهان، شیراز، کردستان، یزد، اهواز و سایر مناطق، غنای فرهنگی را در ایران می‌بینیم، اضافه کرد: همکاری مسئولان ایران برای کمک به حفظ میراث نام "مختومقلی فراغی" در عرصه ملی و  بین‌المللی قابل تقدیر است.

وی از برنامه‌ریزی برای برگزاری یک برنامه بزرگ و بین‌المللی در کشور ترکمنستان برای بزرگداشت این شاعر سرشناس خبر داد و گفت: قطعا مسئولان، شاعران و مختومقلی‌شناسان کشور دوست و برادر ایران برای شرکت در این مراسم دعوت خواهند شد.

برپایی نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات فرش ترکمن و رونمایی از نخستین مجموعه پوستر "مختومقلی فراغی"؛ همبستگی اجتماعی، هویت ایرانی اسلامی که توسط مرکز تولید محتوای نگاره ساز جهاددانشگاهی گلستان شده است از ویژه‌ برنامه‌های این همایش بود.

بالا