از زمان حمله روسیه به اوکراین، اروپا قصد خود را برای تنوع بخشیدن به منابع گاز افزایش داده است و می کوشد جایگزینی برای روسیه پیدا کند و در این بحبوحه ترکمنستان می کوشد بازار گاز اروپا را هدف قرار دهد.

به نقل از پایگاه خبری ژئوپلتیک فیوچرز، ترکیه در حال تلاش برای تبدیل شدن به یک مرکز گاز طبیعی و مسیر عرضه جایگزین به اتحادیه اروپا از کشورهای غنی از منابع در قفقاز و اسیای مرکزی است.

براساس این گزارش، در جریان برگزاری نشست سه جانبه میان جمهوری آذربایجان، ترکیه و ترکمنستان، آنکارا از تصمیم خود برای انتقال گاز ترکمنستان به غرب از طریق دریای خزر اعلام کردند.

ترکمنستان از زمان استقلال خود، با تکیه بر ذخایر عظیم گاز طبیعی خود کوشیده است رویکردی بی طرفانه اتخاذ کند.

این کشور سالهاست به دنبال دستیابی به بازارهای جدید صادراتی است و کاهش عرضه گاز روسیه به اروپا فرصت مناسبی را برای ترکمنستان به وجود آودر.

با این حال، ترکمنستان برای نیل به این هدف باید نخست زیرساخت های خود را برای صادرات گاز هدف قرار دهد.

در نشست سران جمهوری آذربایجان، ترکیه و ترکمنستان که چهارشنبه (۲۳ آذرماه) با محور همکاری های انرژی برگزار شد به گفته منابع آگاه پیشنهاد اردوغان برای انتقال گاز طبیعی ترکمنستان از طریق ترکیه به اروپا نیز بررسی شد؛ ایده ای که رویای آنکارا برای بهره برداری از بحران گاز در اروپا را نشان می‌دهد.

 

ترکیه از آب گل آلود ماهی می گیرد؟

به گزارش ایرنا، نخستین نشست سه جانبه سران جمهوری آذربایجان، ترکیه و ترکمنستان در شهر ترکمن باشی ترکمنستان برگزار شد که در این دیدار الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان در باره برای تقویت همکاری های بین دولتی از جمله در بخش های حمل و نقل، انرژی و تجارت بحث و گفت و گو کردند.

ترکمنستان میزبان نشست سه جانبه الهام علی اف، سردار بردی محمداف رئیس جمهور آذربایجان و رجب طیب اردوغان است و به نظر می رسد که اردوغان از این نشست برای طرح پیشنهاد خود استفاده خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست چه زمانی انتقال این محموله‌ها بر اساس طرح پیشنهادی آغاز می‌شود و یا این که چنین ایده‌ای در کوتاه‌مدت تا چه اندازه از نظر فنی امکان‌پذیر است.

اما حمله اوکراین و تاثیر موجی آن بر بازارهای انرژی، بار دیگر بسیاری از پیشنهادها را درباره مسیرهای حمل و نقل انرژی که تا قبل از این بعید به نظر می رسید، مطرح کرده است.

ترکیه به دلیل موقعیت راهبردی خود در اروپا و آسیا و کنترل دسترسی به دریای سیاه تلاش می کند به یک مسیر کلیدی در ترانزیت انرژی تبدیل شود. این کشور به دنبال آن است که از پروژه های انرژی برای تقویت روابط و مناسبات اقتصادی و دیپلماتیک خود استفاده کند. همچنین تصمیمی برای افزایش دو برابری ظرفیت انتقال گاز خط لوله «ترانس- آناتولین» به ۳۲ میلیون مترمکعب اتخاذ شده است. این خط لوله به طول ۱۸۴۱ کیلومتر از جمهوری آذربایجان آغاز شده و پس از گذر از گرجستان در بخش اروپایی ترکیه پایان می کند.

اتحادیه اروپا با کاهش تامین گاز طبیعی روسیه که به افزایش قابل توجه قیمت های انرژی منجر شده مواجه است.

به نوشته بلومبرگ، در حالی جمهوری آذربایجان به انتقال گاز به اروپا ادامه می دهد منابع هنگفت گاز طبیعی ترکمنستان عمدتا مهار نشده اند. این کشور نتوانسته است گاز طبیعی خود را به اروپا بفرستد، زیرا توافق نامه هایی برای ارسال آن از طریق دریای خزر از طریق خط لوله صورت نگرفته است.

بر اساس آمارشرکت «بریتیس پترولیوم»، ترکمنستان یک سوم گاز تولیدی خود را به چین ارسال می کند و بقیه آن مصرف داخلی دارد و به روسیه تحویل داده می شود. ذخایر گازی ترکمنستان تقریبا یک سوم روسیه است و تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۳.۶ میلیارد متر مکعب بوده است.

به نوشته بلومبرگ، اردوغان روز ۱۴ دسامبر با رئیس جمهوری ترکمنستان و جمهوری آذربایجان در شهر تفریخی «آوازه» در ترکمنستان دیدار داشت.

بالا