رئیس اتاق ایران و ترکمنستان:
قرارداد سواپ گازی ایران زیربنای توسعه روابط است

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستان در رابطه با تأثیر قرارداد سواپ گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان گفت: این قرارداد تأثیرات مثبتی دارد، ارتباطات این چنینی هر چند کوچک، زیربنای توسعه روابط بزرگ‌تر است.

مجید محمدنژاد در رابطه با تأثیر قرارداد سواپ گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان اظهار کرد: هر چقدر قرارداد و مراودات تجاری در این قالب با کشورهای همجوار برقرار شود، تنیدگی دو کشور بیشتر شده و پیچیدگی‌های موجود تجارت از بین رفته و روابط بین دو کشور مستحکم‌تر می‌شود.

وی افزود: حتی اگر این قرارداد صد درصد به نفع ایران نباشد اما می‌تواند زیربنای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دو کشور باشد، این قرارداد تأثیرات مثبتی دارد، ارتباطات این چنینی هر چند کوچک، زیربنای توسعه روابط بزرگ‌تر است.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستان گفت: ایران در سالیان قبل مبادلاتی در حوزه کالاهای ساختمانی به ویژه سیمان با کشور ترکمنستان داشت اما به تدریج این کشور توانایی تولید سیمان خود را افزایش داد که منجر به کاهش تقاضای سیمان صادراتی ایران شد. اکنون ایران می‌تواند خدمات فنی مهندسی در حوزه‌های ساختمان، نفت، گاز و پتروشیمی به ترکمنستان صادر کند.
محمدنژاد اضافه کرد: در مقابل می‌توان واردات برخی مواد اولیه که ترکمن‌ها در اختیار دارند را انجام داد تا تراز تجاری دو کشور هم بهبود یابد.

وی در ارتباط با موانع تجارت ایران و ترکمنستان گفت: تعرفه ترجیحی، اکنون بین دو کشور وجود ندارد و لازم است تعریف شود. در حوزه حمل و نقل به ویژه حمل ریلی، ایران ضعف‌هایی دارد که باید رفع شود زیرا بیشتر کالایی که به ترکمنستان و اوراسیا صادر می‌شود با واگن حمل می‌شود و لازم است این سیستم در کشور بهبود یابد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستان گفت: علاوه بر این، ترکمن‌ها اجازه ورود کامیون ایرانی به خاک ترکمنستان را نمی‌دهند که لازم است این مانع نیز رفع شود. در حوزه مبادلات پولی و مالی، تحریم ایران و محدودیت‌های ترکمن‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده است.

بالا