معاون نخست وزیر روسیه با اشاره به اولین سفر خارجی رئیس جمهور منتخب ترکمنستان به مسکو، این اقدام را نشان از تقویت روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف عنوان کرد.

در حاشیه سفر«سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان به مسکو «الکساندر نوواک» معاون نخست وزیر روسیه با «شاهیم عبدالرحمان اف» معاون نخست وزیر ترکمنستان دیدار کرد.

نواک در این دیدار خاطرنشان کرد: تصمیم رئیس جمهور منتخب ترکمنستان برای اولین سفر رسمی خارجی خود به روسیه، مسیر تقویت بیشتر روابط ترکمنستان با مسکو را تایید می‌کند.

معاون نخست وزیر روسیه به نقش مهم مجموعه سوخت و انرژی در همکاری های اقتصادی دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: مجموعه سوخت و انرژی از نظر تاریخی یکی از موضوعات اصلی در گردش تجاری و اقتصادی بین دو کشور است.

وی ادامه داد: ترکمنستان دارای ذخایر قابل توجه گاز طبیعی است و گازپروم از طریق این خط با ترکمن گاز همکاری موفقی دارد و از اول جولای 2019 قرارداد خرید و فروش گاز ترکمنستان منعقد شده است.

نواک گفت: علاوه بر این، روسیه خدمات حمل و نقل نفت ترکمنستان را ارائه می دهد، تعامل در بخش نفت وجود دارد و کار بر روی بازسازی تاسیسات انرژی ترکمنستان ادامه دارد.

وی افزود: همچنین روسیه و ترکمنستان فرصت های قابل توجهی برای افزایش جریان بار در مسیر شرقی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب دارند.

مقام روس ادامه داد: در حال حاضر، شرکت های روسی به طور فعال با همکاران ترکمن خود در مورد مسائل مشارکت خود در پروژه های برقی سازی خطوط راه آهن ترکمنستان، نوسازی زیرساخت های ریلی آن کار می‌کنند.

نواک گفت: با تلاش مشترک موضوع جذب محموله های ترانزیتی را حل خواهیم کرد و در مجموع به ظرفیت های ترانزیتی ترکمنستان پی خواهیم برد.

وی دعوت نامه هیئت ترکمنستان برای بازدید از بیست و پنجمین مجمع بین المللی اقتصادی سنت پتربورگ را ابلاغ کرد و همچنین از هیئت ترکمنی برای شرکت در دومین مجمع اقتصادی خزر و مجمع انرژی روسیه که قرار است در پاییز امسال برگزار شود، دعوت کرد.

بالا