سخنرانی رئیس جمهور ترکمنستان قربان قلی بردی محمداف در اجلاس سران کشورهای ترک زبان

10 آوریل 2020

 

شرکت کنندگان عزیز این اجلاس!

من به شما درود می فرستم و برای همه شما در فعالیت­ های ملی و بین­ المللی آرزوی سلامتی و موفقیت می ­کنم.

از رئیس جمهور محترم جمهوری آذربایجان، آقای الهام علی ­اف، برای ابتکار عمل برای برگزاری این اجلاس تشکر می کنم، که فرصتی مناسب برای ما فراهم می­ کند تا در مورد مهمترین موضوعات با ماهیت جهانی که در همه کشورها تأثیر می­گذارد، بحث کنیم.

بدیهی است که امروزه بشر با یک چالش جدید و بسیار جدی روبرو بوده است و فضاهای وسیع جغرافیایی را شامل می ­شود و زندگی بسیاری از کشورها و مردمان را تحت تأثیر قرار می­ دهد.

در این راستا، ما باید تبادل نظر کرده و اقدامات هماهنگ را برای مقابله با موفقیت در برابر این تهدید انجام دهیم. من اطمینان دارم که در شرایط دشوار فعلی باید بهترین کیفیت ­های ذاتی در ملت خود، پشتیبانی متقابل و همبستگی را نشان دهیم.

امروز ما به مسئولیت، تعادل و بصیرت ویژه برای تحقق تصمیم ­هایمان نیاز داریم. ما باید بر این واقعیت تکیه کنیم که تنها با تلاش مشترک می­توانیم به نتیجه برسیم.

ترکمنستان به عنوان یک شرکت کننده مسئول در جامعه بین المللی­، از نخستین روزهای این تهدید، با سازمان ملل متحد، ارگان ­ها و آژانس ­های تخصصی و مهم­تر از همه با سازمان بهداشت جهانی، تماس­ های فعال نزدیکی برقرار کرده است.

در ترکمنستان مجموعه ­ای از اقدامات به موقع با هدف جلوگیری از COVID-19 انجام شد.

به ویژه، تقویت تدریجی نیروهای مرزی، مهاجرت و گمرک رخ داده است. در همین زمان، محدودیت­ های موقعیتی در ارتباطات هوایی ترکمنستان با کشورهای خارجی به طور عینی دیکته می­شد.

به طور مستقیم در داخل کشور، کل سیستم مراقبت­ های بهداشتی به موقع برای مقابله با تهدید جدید بسیج شد. همه موارد لازم برای مراکز درمانی به دست آمده است و امروزه آنها با جدیدترین تجهیزات، تجهیزات محافظ شخصی، سیستم­ های آزمایش­، آماده­ سازی ­های پزشکی و سایر وسایل لازم مجهز شده اند.

امروزه در کشور ما یک سیستم واضح و مشخص از کنترل بهداشتی و درمانی وجود دارد. در این زمینه، تمام ایستگاه­ ها در مرزهای کشور فعالیت می ­کنند که شامل متخصصان وزارت بهداشت، درمان و صنعت پزشکی، وزارت کشاورزی و حفاظت از محیط زیست و سایر ارگان­ های دولتی مربوطه ترکمنستان می­شود.

وظیفه اصلی آن­ها اجرای مجموعه اقدامات برای اطمینان از سطح بالای بهداشت و مراعات اصول بهداشتی و ضد عفونی کردن مناطق است.

مهمترین عنصر در مبارزه با کروناویروس، آموزش است. این موارد در بین اقشار مختلف مردم، در مهدکودک­ها، مؤسسات آموزش متوسطه و عالی، واحدهای نظامی، شرکت­ها و موسسات انجام می­شود. به مردم هنجارهای رفتارهای اجتماعی توضیح داده شده است، قوانین بهداشت شخصی و سایر اطلاعات لازم ارائه شده است.

در نتیجه اقدامات به موقع، وضعیت بهداشتی در ترکمنستان پایدار و تحت کنترل است. تمام کارهای لازم در این راستا ادامه خواهد یافت. زیرا اولویت اصلی ما تضمین ایمنی، زندگی و سلامتی مردم است و برای این کار دولت تمام تلاش خود را خواهد کرد.

شرکت کنندگان عزیز نشست ویدیویی!

ترکمنستان با درک جدیت اوضاع و احوال، معتقد است که در شرایط فعلی باید از ثبات و ثبات تجارت و روابط اقتصادی، راه­های ارتباطی حمل و نقل بین کشورها اطمینان حاصل شود.

در همکاری نزدیک با شرکای ما، در درجه اول با کشورهای همسایه، ترکمنستان اقدامات لازم را برای اطمینان حاصل شدن از منظم بودن این روابط انجام می­دهد تا بتواند از طرح­های مطمئن تحویل متقابل و ترافیک ترانزیت استفاده کند.

در این زمینه، متذکر می­شوم که به لطف تلاش­های هماهنگ مشترک ترکمنستان و جمهوری آذربایجان، خدمات حمل و نقل کشتی از طریق دریای خزر بین بنادر ترکمن­باشی و باکو به کار خود ادامه می­دهد که مهمترین شریان حمل و نقل تأمین جریان باری است.

اقدامات مشترک در منطقه با شرکای ما به ما این امکان را می­دهد تا از عملکرد عادی کریدورهای حمل و نقل در امتداد خطوط شرق - غرب و شمال- جنوب اطمینان حاصل کنیم.

به طور کلی باید بگویم که همه استان­ های ما قلمرو طبیعی هستند که از طریق آن همکاری­ های بین المللی در اوراسیا انجام می­شود. این واقعیت مسئولیت ویژه­ای به ما تحمیل می­کند و پایداری کنونی و آینده فرآیندهای اقتصادی در قاره اروپا تا حد زیادی به انسجام و هماهنگی اقدامات ما بستگی دارد.

مهمترین جنبه اثربخشی اقدامات مشترک ما، ایجاد همکاری نزدیک در حوزه سلامت است. من معتقدم که در شرایط دشوار فعلی، تبادل تجربه و دانش جمع شده در مبارزه با کروناویروس، تدوین روش­های جدید برای درمان و پیشگیری از بیماری­های عفونی خطرناک، ساخت داروهای جدید و معرفی فناوری­های جدید از ارزش ویژه­ای برخوردار است.

در این مرحله، من پیشنهاد می­کنم روش­ های ارتباط از راه دور مانند کنفرانس ویدئویی یا انواع دیگر ارتباط از راه دور به صورت دو جانبه و چند جانبه با مشارکت پزشکان متخصص، دانشمندان، متخصصان و سایر نمایندگان پزشکی، جامعه و همچنین سایر ساختارها و ادارات مربوط برای مقابله با تهدید و غلبه بر وضعیت بحران کنونی در نظر بگیرید.

شرکت کنندگان عزیز این اجلاس!

هدف اصلی ما محافظت از سلامتی و زندگی مردم است و در اینجا، نگرش انسانی و حمایت گسترده از آن دسته از شهروندان که به دلیل شرایطی، در خارج از مرزهای کشورهای خود باقی مانده اند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

ما به عنوان کشورهای دوست با تاریخ مشترک، با ارزش­های معنوی و اجتماعی بالا، باید امروز همه آن­ها را آشکار کنیم.

در همین رابطه، من می­خواهم صمیمانه از شما بخاطر نگرش و نگرانی خوب شما برای شهروندان ترکمنستان که هم­اکنون در کشورهای شما هستند، تشکر کنم. می­خواهم به شما اطمینان دهم که همواره همین نگرش به شهروندان کشورهای شما که در قلمرو ترکمنستان هستند، بوده، هست و خواهد بود.

من مطمئن هستم که در این دوره دشوار، ما با هم خواهیم توانست با عزت و افتخار بر مشکلات غلبه کنیم، همین طور همکاری و روابط برادرانه خود را بیشتر تقویت کنیم.

با تشکر از توجه شما

بالا