آیت‌الله رئیسی که روز چهارشنبه برای شرکت در نشست کشورهای ساحلی دریای خزر عازم ترکمنستان شده بود با سران کشورهای حاضر در این اجلاس دیدار و گفتگو کرد.

ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر که از صبح امروز چهارشنبه (8تیر)  با هدف بررسی رژیم حقوقی این دریا و نیز گسترش مناسبات اقتصادی و ترانزیتی برگزار شده بود، به پایان رسید.

بر همین اساس  آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز برای شرکت در نشست کشورهای ساحلی دریای خزر عازم ترکمنستان شد.

سخنرانی در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر و دیدار با سران کشورهای حاضر در این اجلاس از برنامه‌های سفر رئیس جمهور به ترکمنستان بود.

آیت الله رئیسی رئیس‌جمهور در این نشست اعلام کرد ایران، آماده برگزاری هفتمین اجلاس سران خزر است. پیشنهادی که با استقبال حاضران مواجه شد.

گزارش سفر رئیس جمهور به این اجلاس که در ترکمنستان برگزار شد، در ادامه آمده است:

* دریای خزر میراث و سرمایه مشترک کشورهای ساحلی است

رئیسی هنگام عزیمت به ترکمنستان در فرودگاه مهرآباد در تشریح اهداف سفر خود، گفت: این سفر با دعوت رئیس جمهور محترم کشور دوست و برادر ترکمنستان برای شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر انجام می‌شود.

وی افزود: دریای خزر میراث وسرمایه مشترک بین کشورهای ساحلی است و بیش از270 میلیون جمعیت از این دریا بهره مند می‌شوند.

رئیسی گفت: روابط خوبی با کشورهای ساحلی دریای خزر داریم اما در این اجلاس آنچه که علاوه بر رژیم حقوقی خزر مورد بحث قرار خواهد گرفت استفاده صلح‌آمیز با مقصد ارتقا امنیت در دریای خزر، همکاری بین کشورها در حوزه حمل‌ونقل، ترانزیت و تجارت و همکاری بین کشورها در مدیرت منابع زنده در دریای خزر، همکاری بین کشورها در حفظ محیط زیست و مانع شدن برای حضور بیگانگان در دریای خزر است که مورد اتفاق همه کشورهای ساحلی دریای خزر قراد دارد علاوه براین مسائل نکات دیگری در این اجلاس مورد بحث قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور تصریح کرد: علاوه بر شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر و گفت‌و گو با سران کشورهای ساحلی مذاکرات دوجانبه‌ای هم در ادامه گفت و گو های قبلی با کشور ترکمنستان خواهیم داشت.

وی گفت: در سی سال گذشته ارتباط خوبی بین جمهوری اسلامی ایران و  ترکمنستان برقرار بوده ولی در چند ماه اخیر پس از مساله کرونا و رفع برخی از موانعی که ایجاد شده  بود، شاهدیم که شرایط ترانزیت  و سوآپ گازی بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در نشست قبلی برقرار شد و ارتباطات تجاری و اقتصادی که بین دو کشور برقرار شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه شاخص‌ها نشان دهنده ارتقا سطح روابط به ویژه در حوزه تجاری و اقتصادی بین دو کشور است، خاطرنشان کرد: امیدواریم این سفر بتواند در جهات دیگری از مسائل اقتصادی و تجاری بین دو کشور گشایش ایجاد کند و همکاریهای صمیمانه‌ای که بین دو کشور وجود دارد هم در روابط دو جانبه و هم در نقش آفرینی دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌الملل ان‌شاءالله در این سفر ابعاد بیشتری پیدا کند.

* دیدار رئیسی با رئیس مجلس مصلحت خلق شورای ملی ترکمنستان

رئیس‌جمهور در اولین بخش از برنامه‌های خود با قربانقلی بردی محمداف، رئیس مجلس مصلحت خلق شورای ملی ترکمنستان دیدار کرد.

رئیس جمهور در این دیدار با اشاره به فرارسیدن سی‌امین سال ۳۰ برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور گفت: روابط تهران و عشق‌آباد با تدابیر خردمندانه جنابعالی در سال‌های گذشته همواره روندی رو به گسترش داشته است.

رئیسی با بیان اینکه دو کشور ظرفیت‌های مناسبی برای ارتقای سطح همکاری با یکدیگر دارند، اظهار داشت: دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی برنامه ویژه‌ای برای توسعه روابط همسایگی دارد و روابط ایران و ترکمنستان در همین راستا بر پایه همکاری‌های گسترده و بر اساس اعتماد متقابل به سرعت در حال گسترش است.

قربانقلی بردی محمداف رئیس مجلس مصلحت خلق شورای ملی ترکمنستان نیز در این دیدار با قدردانی از تلاش‌های دولت ایران در چند ماه گذشته برای تحکیم و گسترش روابط با این کشور، تصریح کرد: دو کشور در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی از اشتراکات و ظرفیت‌ها فراوانی برخوردارند که زمینه مناسبی را برای افزایش و ارتقای هر چه بیشتر سطح روابط فراهم کرده است.

رئیس مجلس مصلحت خلق شورای ملی ترکمنستان خاطرنشان کرد: ترکمنستان به دنبال گشودن صفحه جدیدی در روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

* دیدار رئیسی با رئیس جمهور ترکمنستان

سید ابراهیم رئیسی در ادامه با «سردار بردی محمداف»، رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد و با اشاره به ۳۰ ساله شدن روابط دوستانه و برادرانه میان دو کشور، گفت: دولت سیزدهم اولویت ویژه‌ای برای گسترش روابط و همکاری‌ها با همسایگان دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه روابط تهران و عشق‌آباد بر پایه توسعه روابط همسایگی و براساس اعتماد متقابل و همکاری‌های گسترده به سرعت در حال گسترش است، افزود: اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌ها و اسناد همکاری که در سفر اخیر جنابعالی به تهران به امضای دو کشور رسید، ارتقای سطح و گسترش همکاری‌های دو کشور را تسریع خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: تسهیل صدور روادید تجار و افزایش سفر بازرگانان دو کشور زمینه گسترش و افزایش بیش از پیش حجم روابط تجاری دوجانبه را فراهم می‌کند. همچنین با توجه به درخواست اخیر جمهوری آذربایجان، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که ظرفیت سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان را از مسیر کشورمان افزایش دهد.

رئیسی همچنین با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر، تفاهمات و تصمیماتی در جهت بهره برداری بیشتر و بهتر از این ظرفیت برای همه کشورهای همسایه فراهم شود، گفت: بدون تردید رایزنی‌هایی از قبیل آنچه در متن و حاشیه این اجلاس اتفاق می‌افتد، می‌تواند به استفاده بهتر از ظرفیت‌های دریای خزر با مقاصد صلح‌آمیز، ضمن رعایت ملاحظات زیست محیطی و با تاکید بر ممانعت از حضور بیگانگان بیانجامد.

محمداف نیز در این دیدار از تلاش‌های آیت‌الله رئیسی برای ارتقای سطح روابط دو کشور قدردانی و بر اراده کشورش برای اجرای کامل تفاهم‌نامه‌ها و توافقات منعقد شده میان دو کشور تاکید کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان دریای خزر را سرمایه‌ای مشترک برای ۵ کشور ساحلی دانست و اظهار داشت: باید با تلاش جمعی و همکاری، ضمن بهره‌برداری بهتر از ظرفیت‌های این نعمت خدادادی، در حفاظت از آن بکوشیم.

* دیدار رئیسی و پوتین

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان همچنین در حاشیه اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر بابا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار و تبادل نظر کردند.

* آغازاجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر

بعد از دیدارهای رئیسی با سران کشورهای حاشیه دریای خزر، اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در عشق‌آباد مرکز جمهوری ترکمنستان آغاز شد.

در این اجلاس روسای جمهور ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهور آذربایجان حضور داشتند.

بالا