سفیر ایران در «بیشکک»: رویکرد تهران تقویت روابط با کشورهای منطقه و همسایگان است

سفیر ایران در قرقیزستان در نشستی با حضور مقامات کشورهای منطقه عنوان کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر ارتقا روابط با همسایگان در منطقه استوار بوده و هم اکنون نیز این سیاست با قوت و با اولویت در حال پیگیری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، به میزبانی سفارت ترکمنستان در قرقیزستان میزگردی با موضوع «بیست و پنجمین سالگرد بی‌طرفی ترکمنستان» در شهر «بیشکک» برگزار شد.

این میزگرد در ساختمان آکادمی دیپلماسی وزارت امور خارجه قرقیزستان برگزار شد.

در این جلسه سفرای ایران، افغانستان، روسیه، اوکراین، فرانسه، قزاقستان، بلاروس، ترکیه، آذربایجان، قطر، عربستان سعودی، نماینده سفارت ازبکستان و اتحادیه اروپا در بیشکک و مقامات وزارت امور خارجه این کشور حضور داشتند.

در ابتدای جلسه «چینارا ادامکولاوا» رئیس آکادمی دیپلماسی وزارت امور خارجه قرقیزستان اظهار داشت: تأمین امنیت یکی از مهمترین اهداف کشورهای مستقل چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی است و مسائل امنیتی به خصوص در آسیای مرکزی پس از فروپاشی شوروی سابق تشدید شدند.

وی ادامه داد: ترکمنستان برای اولین بار علاقه خود به اجرای سیاست بی‌طرف را در قالب کنفرانس بین‌المللی در سال 1992 اعلام کرد و در سال 1995 در چارچوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد بی‌طرفی این کشور رسما تصویب شد.

ادامکولاوا تصریح کرد: ترکمنستان با اعلام وضعیت بی‌طرفی در بین کشورهایی مانند سوئیس، اتریش و بلژیک قرار گرفت اما این کشور بی‌طرفی خود را در پی جنگ‌ها و درگیری‌های مختلف اعلام کردند در حالی که «عشق آباد» این تصمیم را به اختیار خود و از طریق راه صلح‌آمیز گرفت.

«شادوردی مرداف» سفیر ترکمنستان در بیشکک گفت: سال جاری در ترکمنستان جشن بیست و پنجمین سالگرد بی‌طرفی برگزار می‌شود ضمن این که دولت برای برپایی کنفرانس‌ بین‌المللی با موضوع سیاست بی‌طرفی، امنیت، همکاری منطقه‌ای و حفظ صلح در شهر عشق آباد از آمادگی لازم برخوردار است.

وی افزود: ترکمنستان پس از به دست آوردن استقلال با توجه به منافع ملی خواهان اجرای سیاست موسوم به «بی‌طرفی مثبت» شد و در تاریخ 12 دسامبر سال 1995 جامعه بین‌المللی بی‌طرفی مثبت ترکمنستان را به رسمیت شناخت که این تصمیم تأثیر قابل توجهی در سیاست‌های داخلی و ارتباطات عشق آباد با کشورهای جهان گذاشت.

مرداف تصریح کرد: آن روز مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آرا بی‌طرفی ترکمنستان را تصویب کردند و پس از آن بی‌طرفی در قانون اساسی کشور نیز ذکر شد که از آن مدت مردم ترکمنستان 12 دسامبر را به عنوان روز بی‌طرفی جشن می‌گیرد.

این مقام خاطر نشان کرد: در ماده 6 قانون اساسی ترکمن گفته شد که ترکمنستان کشوری مستقل و عضو جامعه بین‌المللی با سیاست بی‌طرفی است و این کشور در امور داخلی دیگر کشورها دخالت و در عملیات نظامی شرکت نمی‌کند و عضو سازمان‌های نظامی نمی‌شود.

سفیر ترکمنستان اظهار داشت: در تاریخ سوم جولای سال 2015 دومین قطعنامه سازمان ملل مربوط برای بی‌طرفی مثبت ترکمنستان تصویب شد و در آن سهم بی‌طرفی عشق آباد در پروسه تقویت امنیت و صلح در منطقه ذکر شد.

وی ادامه داد: در تاریخ 2 فوریه سال 2017 مجمع عمومی سازمان ملل 12 دسامبر را روز بین‌المللی بی‌طرفی اعلام کرد و این عامل اهمیت بی‌طرفی برای جامعه بین‌المللی را نشان داد.

این مقام تصریح کرد: علاوه بر این بردی محمداف نتایج  سیاست بی‌طرفی ترکمنستان را بالا ارزیابی کرده و به سازمان ملل پیشنهاد اعلام سال 2021 به عنوان سال بین‌المللی صلح و اعتماد را داد و سازمان ملل از این پیشنهاد حمایت کرد.

مرداف خاطر نشان کرد: دیپلماسی بی‌طرفی ابزارهای لازم برای جلوگیری از ایجاد درگیری‌های داخلی و بین کشورها را دارد و نه تنها برای تقویت امنیت در منطقه و جهان بلکه برای توسعه همکاری‌های همه‌جانبه کمک می‌کند.

همچنین «سعید خرازی» سفیر ایران در قرقیزستان در این جلسه اظهار داشت: قبل از هر چیز مایلم 25 مین سالگرد اتخاذ سیاست بی طرفی را به دولت و مردم جمهوری ترکمنستان تبریک عرض کنم. جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهایی بود که از تصمیم ترکمنستان مبنی بر اتخاذ سیاست بی‌طرفی حمایت نمود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران اتخاذ سیاست بی طرفی از سوی دولت ترکمنستان را گامی در جهت توسعه، تحکیم و تعمیق روابط دوستانه و تبدیل مرزهای 2 کشور به مرزهای صلح، دوستی و آرامش ارزیابی می‌کند.

خرازی گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر ارتقا روابط با همسایگان در منطقه استوار بوده و هم اکنون نیز این سیاست با قوت و با اولویت در حال پیگیری توسط دولت «حسن روحانی» می‌باشد.

سفیر ایران تصریح کرد: امروز منطقه آسیای مرکزی از ظرفیت‌ زیادی در عرصه‌های مختلف برخوردار است. استفاده از این ظرفیت‌ها بیش از هر زمان دیگری در سایه همکاری میان کشورهای منطقه امکان پذیر خواهد بود. کشورهای منطقه برای پیشرفت، رفاه و آرامش مردم باید بتوانند از فرصت‌های موجود در منطقه به بهترین شکل استفاده کنند.

خرازی خاطر نشان کرد: امروز مهمترین مانع بر سر راه توسعه و پیشرفت کشورهای منطقه دخالت‌های خارجی است. یکی از آثار مثبت سیاست بی طرفی ایستادگی کشورها در مقابل فشارهای خارجی و مصون کردن کشور از دخالت‌های بیگانگان می‌باشد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با اعلام سیاست نه شرقی و نه غربی و عدم پذیرش هرگونه سلطه خارجی به خوبی نشان داد کشورهای منطقه با اتکاء به منابع، ظرفیت‌ها و نیروی انسانی خود و از طریق گسترش همکاری با کشورهای همسایه و پیرامونی می‌توانند مسیر توسعه، پیشرفت و رفاه را طی کنند و بر بسیاری از مشکلات و موانع اقتصادی در داخل کشور غلبه نمایند.

این مقام ادامه داد: بر این اساس جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای ترکمنستان و قرقیزستان در تمامی عرصه‌ها از جمله تحکیم امنیت، صلح و ثبات همکاری نماید.

وی گفت: در پایان مایلم تاکید نمایم روابط جمهوری اسلامی ایران با ترکمنستان با اتکاء به اشتراکات تاریخی و فرهنگی و علائق و پیوندهای مردمی همواره در مسیر رشد و توسعه بوده و این روند در پرتو اراده رهبران 2 کشور ادامه خواهد یافت.

در ادامه جلسه سفرای دیگر کشورها مقیم بیشکک به سفیر ترکمنستان تبریک گفته و بر تقویت همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کردند.

همچنین مقامات وزارت امور خارجه قرقیزستان با اشاره به سابقه تاریخی قبل و پس از فروپاشی شوروی از لزوم شرکت بیشکک و عشق آباد در پروسه‌های همگرایی منطقه‌ای خبر دادند.

بالا