شافعی در دیدار با وزیر تجارت خارجی ترکمنستان پیشنهاد داد اتاق مشترک بازرگانی ترکمنستان و ایران درعشق‌آباد راه‌اندازی شود

 

غلامحسین شافعی در دیدار با وزیر تجارت خارجی ترکمنستان برگزاری نخستین نشست اقتصادی کشورهای خزر را در مسیر افزایش همکاری‌های تجاری منطقه اثرگذار دانست و ابراز امیدواری کرد این نشست سرمنشا یک آغاز جدید در روابط اقتصادی 5 کشور حاشیه دریای خزر باشد.

غلامحسین شافعی در دیدار با وزیر تجارت خارجی ترکمنستان برگزاری نخستین نشست اقتصادی کشورهای خزر را در مسیر افزایش همکاری‌های تجاری منطقه اثرگذار دانست و ابراز امیدواری کرد این نشست سرمنشا یک آغاز جدید در روابط اقتصادی 5 کشور حاشیه دریای خزر باشد.

شافعی که در راس هیات 75 نفره از فعالان بخش خصوصی به آوازه ترکمنستان سفر کرده در این دیدار به حجم تجارت منطقه‌ای در میان کشورهای حاشیه خزر اشاره کرد و گفت: «حجم تجارت خارجی این 5 کشور بیش از 950 میلیارد دلار است اما سهم تجارت میان خود آن‌ها با یکدیگر چیزی در حدود 25 میلیارد دلار است. بنابراین می‌توان استدلال کرد توسعه روابط تجاری میان این 5 کشور، طی سال‌های گذشته اولویت آن‌ها نبوده است.» رئیس اتاق ایران با اشاره به جمعیت 200 میلیونی این منطقه خواستار فراهم کردن زمینه توسعه تجارت از سوی دولت‌ها شد.

غلامحسین شافعی خواستار ادامه تلاش‌ها برای توسعه تجارت میان کشورهای حاشیه خزر شد و پیشنهاد تشکیل یک دبیرخانه دائمی متشکل از بخش‌های دولتی و خصوصی برای پیگیری مصوبات نشست آوازه را مطرح کرد. رئیس اتاق ایران همچنین به پروژه جاده ابریشم نوین چین نیز اشاره کرد و آن را زمینه‌ای برای توسعه همکاری‌های اقتصادی کشورهای منطقه دانست.

شافعی با اشاره به تاسیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان در تهران،‌ این اقدام را نشانه اهمیت تجارت ترکمنستان برای ایران دانست و از نمایندگان بخش خصوصی این کشور خواست اتاق مشترک بازرگانی ترکمنستان و ایران را در عشق‌آباد راه‌‌اندازی کنند.

ضرورت تسهیل صدور روادید، توسعه حمل‌ونقل ریلی و ترکیبی، ‌توسعه صنعت آبزیان و حفاظت از محیط زیست دریایی از دیگر موضوعاتی بود که شافعی در دیدار خود با وزیر تجارت خارجی ترکمنستان مورد بحث و بررسی قرار داد.

وزیر تجارت خارجی ترکمنستان با اشاره به مبادلات میان ایران و ترکمنستان، محصولات پتروشیمی و کشاورزی را مهم‌ترین کالاهای مبادله شده میان دو کشور دانست و گفت: توسعه مبادلات نیازمند زیرساخت مناسب حمل‌ونقلی است و رئیس جمهور ترکمنستان برای رفع مشکلات مربوط به حمل‌ونقل ریلی با ایران دستورات لازم را داده است.

آماندوردی ایشانوف ضمن استقبال از پیشنهاد غلامحسین شافعی برای تشکیل اتاق مشترک ترکمنستان و ایران، تاکید کرد که از طریق بخش خصوصی و وزارت خارجه، تشکیل این اتاق را پیگیری خواهد کرد.  

ایشانوف همچنین همکاری در صنعت آبزیان را زمینه مناسب برای توسعه همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور دانست و گفت که دولت ترکمنستان در این زمینه حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد. به گفته وزیر تجارت خارجی ترکمنستان، با توجه به توانایی ایران در زمینه جاده‌سازی، تمایل زیادی در این کشور برای استفاده از این پتانسیل بخش خصوصی ایران وجود دارد.

بالا