صحرای "قره قوم" در ترکمنستان سرشار از ذخایر کوارتز است که در صنایع مختلف کاربرد دارد.

 «الله بردی ایلیاسف» کارشناس و متخصص علوم فنی و مهندسی با بیان ویژگی‌های منحصر به فرد شن‌های صحرای قره قوم (کوارتز) گفت:  این ماده استراتژیک که در صحرای ترکمنستان به وفور یافت می‌شود، در حوزه‌های مختلف اقتصادی کاربرد دارد و بنابراین یک ماده اولیه صادراتی بسیار سودآور است.

وی اظهار داشت: کوارتز بیشترین تقاضا را در طیف گسترده‌ای از بخش‌های اقتصاد جهان دارد.

این کارشناس تاکید کرد: ترکمنستان به دلیل جغرافیای طبیعی دارای ذخایر عظیمی از این منبع مواد خام استراتژیک است. ذخایر بزرگ ماسه و شن کوارتز با محتوای زیاد اکسیدهای رنگی در قلمرو ترکمنستان و در منطقه منینسک، ذخایر 80 میلیون تنی را به ارمغان آورده و در منطقه بهاردنسکوی 2.5 میلیون تن آن متمرکز است.

ایلیاسف تاکید کرد رسوبات ماسه‌های ساختمانی متعلق به انواع ژنتیکی ذخایر هستند، که بیشتر از همه مربوط به رسوبات بادی قره قوم و نواحی مجاور است.

وی در عین حال افزود ذخایر ماسه‌های کوارتزی و رس‌های کائولن غنی شده با کوارتز نیز در شمال غرب ترکمنستان یافت شده است.

ایلیاسف تصریح کرد: توده‌ها به شکل یک بارو و یک تراس در دامنه کوه‌های گوباداگ، بالکان بزرگ و کوچک، کوپتداگ غربی متمرکز شده‌اند، ذخایر آنها واقعاً تمام نشدنی است.

وی با تشریح حوزه‌های کاربردی، طیف وسیعی از کاربرد این شن‌ها را نام برد که ماسه در بتن و بتن پلیمری در تولید شیشه، ظروف سفالی، چینی، فایبرگلاس، رنگ و لاک و صنایع ریخته گری استفاده می‌شود.

بیشترین حجم، ماسه کوارتز در صنعت شیشه مصرف می‌شود، این منطقه بیش از یک سوم بازار جهانی را به خود اختصاص داده است.

این ماده استراتژیک که در صحرای ترکمنستان به وفور یافت می‌شود، در حوزه‌های مختلف اقتصادی کاربرد دارد و یک ماده اولیه صادراتی بسیار سودآور است.

بالا