وزیر امور خارجه ترکمنستان ضمن اشاره به گذشته خوب همکاری‌های حوزه انرژی این کشور با ایران گفت: با توجه به پتانسیل و زیرساخت‌های موجود، عزم و اراده قاطع برای توسعه همکاری‌ها داریم و آمادگی برای این موضوع وجود دارد.

رشید مردوف، معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان، پس از دیدار با وزیر نفت ایران که صبح دیروز (۱۸ دی‌ماه)، در وزارت نفت انجام شد، ضمن ابراز خرسندی از انجام مذاکرات سازنده گفت: امروز مذاکرات شفاف و خوبی درباره قرارداد گازی که در سال‌های استقلال ترکمنستان منعقد شده بود؛ همچنین همکاری‌های آینده داشتیم.

وی در تشریح تجربه همکاری گازی ترکمنستان و ایران گفت: ما تجربه خوبی برای انتقال گاز طبیعی به ایران که از سال ۱۹۹۷آغاز شده است، داشتیم و گازطبیعی از سه مسیر به ایران صادر می‌شد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان با بیان اینکه تجربیات خوب و مثبتی در همکاری با ایران داشته‌ایم، گفت: با توجه به پتانسیل‌ها و زیرساخت‌هایی که وجود دارد، عزم و اراده قاطعی برای توسعه همکاری‌ها داریم و آمادگی لازم از سوی ترکمنستان برای این منظور وجود دارد.

همکاری‌ها در زمینه پتروشیمی و گاز دنبال می‌شود

مردوف در تشریح مذاکرات انجام شده با وزیر نفت ایران گفت: در دیدار امروز بعضی جنبه‌ها و گزینه‌های مورد همکاری را با آقای اوجی بررسی کردیم. دو کشور در بخش پتروشیمی و گاز می‌توانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم و از تجربیات طرفین استفاده کنیم.

وی به اشتراکات در حوزه خزر اشاره و تصریح کرد: قصد داریم در حوزه خزر و در میادین نفتی طرف ترکمنستان با جمهوری اسلامی ایران همکاری‌ها را توسعه دهیم و امروز در این زمینه مواردی را با یکدیگر بررسی کردیم و امیدواریم در آینده نزدیک همکاری در میادین نفتی خزر را توسعه دهیم.

معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در پایان با بیان اینکه ترکمنستان در همه زمینه‌ها آمادگی توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران را دارد، گفت: آمادگی کامل برای توسعه روابط به‌ویژه در بخش انرژی که یکی از بخش‌های راهبردی در روابط دو کشور است، داریم.

بالا