اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان

98/5/22

مهمترین اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در دهه دوم مرداد ماه 1398شامل موارد زیر بوده است :

 

 

 

 

 

ثبت 30 مورد معامله در هفته گذشته در بازار بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان

هفته گذشته 30 مورد معامله در بازار بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسیده است. به ازر خارجی تجاری از افغانستان و قزاقستان روغن پایه تولید شده در مجتمع پالایشگاهd ترکمن باشی همچنین تجاری از افغانستان نیز اوره از آژانس دولتی ترکمن شیمی خریداری کردند. علاوه بر این، تجاری از روسیه، آمریکا، چین ، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان و ازبکستان شیشه و نخ پنبه را خریداری کردند کل مبلغ معاملات ارزی 3 میلیون و  923 هزار دلار آمریکا بوده است.

بازرگانان از فدراسیون روسیه، انگلیس، امارات متحده عربی، چین، پاکستان و قرقیزستان پارچه پنبه ای و نخ پنبه، ریشه شیرین بیان را به مبلغ 7 میلیون منات خریداری کردند. فیلم پلی پروپیلن توسط تجار ترکمنی جهت مصرف داخلی به مبلغ 613 هزار منات خریداری شد.

سرمایه گذاری در مناطق: زیرساخت های جاده ای و حمل و نقل مدرن ، استفاده منطقی از آب

سرمایه گذاریهای قابل توجه دولت برای تحقق پیشرفت اجتماعی و اقتصادی مناطق کشور با تحقق برنامه‌های یکپارچه ملی جهت بهسازی زیرساخت های حمل و نقل و ارتباطات از جنبه‌های مهم اصلاحات اقتصادی این کشور است. با توجه به حمایت از سرمایه گذاریها، متخصصان بخش عملیاتی اداره استان داش آغوز اجرای بازسازی جاده‌های موجود و ساخت جاده‌های جدید را دردست اقدام دارند که از همگرائی اقتصادی کارآمد مناطق شهری و روستایی پشتیبانی می‌کند.

در دسترس بودن امکانات مدرن با کیفیت بالا از اجرای موفقیت آمیز برنامه منطقه ای ساخت و ساز جاده، سرمایه گذاری‌های دولت در این حوزه، برخورداری از ناوگان تجهیزات تخصصی و در دسترس بودن تجهیزات پیشرفته، به کارمندان بخش ساخت و ساز اجازه می دهد تا در زمینه استفاده منطقی از این تجهیزات و امکانات اجازه میدهد که بازسازی وساخت جاده‌ها با کیفیت بالا و به موقع انجام شود.

رایزنی ترکمنستان برای توسعه کریدور حمل و نقل از افغانستان به اروپا از طریق جمهوری آذربایجان

دولت ترکمنستان در راستای توسعه حمل و نقل و ترانزیت از مسیر این کشور، در حال اجرای چندین پروژه بزرگ بین المللی و منطقه ای، از جمله راهرو حمل و نقل ترانزیتی لاپیس لازولی(لاجورد) در مسیر افغانستان - ترکمنستان - آذربایجان - گرجستان – ترکیه به اروپا است.

توافقنامه این کریدور بین ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، ترکیه و افغانستان در 15 نوامبر 2017 در عشق آباد در جلسه وزرای هفتمین کنفرانس همکاری اقتصادی منطقه ای در مورد افغانستان به امضاء رسید. امضاء این توافقنامه در کنفرانس عشق آباد در ایجاد همکاری بین المللی حمل و نقل و ترانزیت  بین این 5 کشور، به منظور افزایش همگرائی اقتصادی منطقه و افزایش قابل توجه تجارت بود.

راهرو حمل و نقل لاپیس لازولی خطوط ریلی و بزرگراه‌ها را در منطقه از شهر توروغندی (استان هرات افغانستان) به عشق آباد و سپس بندر ترکمن باشی متصل کنند. این راهرو تا باکو واز آنجا به تفلیس و به بنادر پوتی و باتومی‌گرجستان، سپس به آنکارا و از آنکارا به استانبول و در نهایت به سمت اروپا ادامه مسیر می دهد. بودجه این پروژه که هدف آن تسهیل حمل و نقل و ترانزیت و روان سازی نو مراحل گمرکی است، دو میلیارد دلار تخمین زده شده است.

همکاری‌های بانک توسعه آسیائی (ADB )  با  ترکمنستان  

استراتژی مشارکت ترکمنستان و بانک توسعه آسیائی ( 2017 تا 2021 ) در دستور کار طرفین قرار دارد  این طرح با هدف کمک توسعه ای به عشق آباد تنظیم گردیده  و دولت ترکمنستان در نظر دارد تا با اجرای این طرح در تنوع بخشیدن به بازارهای خود، بتواند  خود را به عنوان قطب تجارت و ترانزیت در آسیای میانه تبدیل کند. این پروژه موکدا بر افزایش بخش حمل و نقل و انرژی کشور و همچنین پشتیبانی از بهداشت، آموزش و امنیت غذایی تاکید شده است. اجرای این پروژه‌ها بانک توسعه آسیائی(ADB )  را متعهد می‌کند تا به تلاش های خود جهت ریشه کن کردن فقر دنبال نماید تا ترکمنستان  به یک کشور مرفه، فراگیر، انعطاف پذیر و پایدار تبدیل شود            بانک توسعه آسیائی(ADB ) مشارکت خود را با ترکمنستان در سال 2000 آغاز کرده است و از آن زمان تاکنون این بانک در این کشور جهت تنوع بخشیدن به اقتصاد و افزایش اتصال منطقه ای خود حمایت کرده است. بانک توسعه آسیائی(ADB ) در سال 1966 تأسیس شد و 68 عضو دارد که 49 عضو آن از منطقه آسیا و اقیانوسیه است. این بانک در سال 2018 مبلغ 6/21 میلیارد دلار وام جدید تعهد کرده است.

      

انتصاب رئیس جدید گمرک ترکمنستان توسط رئیس جمهور این کشور

بنا به حکم اعلام شده رئیس جمهور ترکمنستان، مقصود خوجا گلدیف به عنوان رئیس سازمان امور گمرکی کشور ترکمنستان منصوب شد.

 رئیس جمهور ترکمنستان ضمن امضاء حکم رئیس جدید گمرک خطاب خاطرنشان کرد: "در ارتباط با گسترش فعالیت اقتصادی خارجی کشور، حمل و نقل انواع کالاها، وسایل نقلیه و مسافر از مرزهای کشور در حال افزایش است این امر مستلزم معرفی نه تنها روشهای جدید اداره گمرکی، بلکه استفاده فعال از فناوریهای پیشرفته است." رئیس دولت گغت که کشور دارای مرزهای گسترده زمینی با قزاقستان، ایران، ازبکستان و افغانستان و مرزهای دریایی با آذربایجان ، روسیه ، قزاقستان و ایران از طریق دریای خزر دارد. اولویت سیاست ما در این خصوص توسعه راهروهای حمل و نقل در کریدور شمال- جنوب و شرق - غرب با افزایش قابلیت های شبکه ارتباطی آسیای میانه با خلیج فارس و توسعه پیوندهای حمل و نقل در منطقه خزر به دریای سیاه است و این پروژه‌ها مربوط به گسترش حمل و نقل و ارتباطات بین کشورهای آسیای میانه با دسترسی بیشتر به بازارهای اروپا ، آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه است.همچنین حمل و نقل دریایی در دریای خزر در روابط اقتصادی خارجی ترکمنستان اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است حجم باری که در اسکله‌های بندری افزایش یافته است، لذا گمرک باید بسیار فعال باشد تا جریان حمل و نقل و ترانزیت در کشور فعال باشد

ارائه توانمندیهای تولید محصولات تجاری ترکمنستان در نمایشگاه بین المللی آوازه

در نمایشگاه بین المللی فناوری‌های نوین خزر که به عنوان بخشی از همایش اقتصادی خزر در تاریخ 11 تا 12 آگوست ( 22 و 23 مرداد ماه 1398 ) در منطقه ملی گردشگری آوازه برگزار می‌شود، شرکتهای ترکمنی به همراه شرکت های خارجی توانمندیهای تولید و تجاری خود را در این نمایشگاه 2 به نمایش می‌گذارند..

اعضای اتحادیه صنعتگران و تجار ترکمنستان فعالیتهای خود را در زمینه‌های کشاورزی، صنایع غذایی و سبک، بخش حمل و نقل و لجستیک، ساخت و ساز و فناوری اطلاعات ارائه می دهند. در این نمایشگاه نه تنها می توان با فن آوری‌های تولید محصولات مختلف تولیدی ترکمنستان آشنا شد ، بلکه همچنین میتوان نتیجه فعالیتها در زمینه جایگزینی واردات و گسترش دامنه و مناطق جغرافیایی صادرات را مشاهده کرد.

 در این نمایشگاه بیش از30 شرکت بزرگ ترکمنی از جمله: CJSC Turkmenavtoban،  ES Turkmen-Transit، Ak Toprak، Senagat Plastic، Derya Plastic، Khazar Balyk، Ovadan Khaly، Erteki و شرکتهای فعال در بخش تولیدی انواع شیرینی همچونTalkhan ، Kenek ، Tomus و Muhammet Ballkan و بسیاری دیگر از شرکتها حضور دارند.

برگزاری  همایش همکاری در حوزه انرژی تجدید پذیر در عشق آباد

پایتخت ترکمنستان میزبان سمیناری درباره اهمیت همکاری بین المللی در توسعه انرژی‌های تجدید پذیر (IRENA) بود. نمایندگان چند سازمان و وزارتخانه‌های انرژی، امور خارجه، آموزش، کشاورزی و حفاظت از محیط زیست در این میزگرد همچنین متخصصان آژانس بین المللی انرژی‌های تجدید پذیر ، سازمان امنیت و همکاری اروپا ، UNDP و بانک جهانی نیز در این  سیمنار شرکت داشتند.

 ترکمنستان در جریان سیاستهای حفاظت از طبیعت خود، همواره فعالیت خود را در جستجوی راههای گسترش همکاری با سایر کشورها و سازمانهای بین المللی برای به حداقل رساندن خطرات زیست محیطی، اجرای فناوریهای پیشرفته و رویکردهای کارآمد در تولید ادامه می دهد.

سخنرانان در این میزگرد بر فرایندهای تدوین برنامه توسعه انرژی تجدیدپذیر برای ترکمنستان تا سال 2030 ، تهیه گزارش جامع برای آینده این حوزه در این کشور و همچنین تحقق پروژه‌ها در انرژی تجدید پذیر حوزه منابع (RES) به همراه سازمانهای بین المللی تاکید دارد. همچنین موضوعات مربوط به توسعه پایگاه نظارتی و قانونی و حضور بخش خصوصی در این حوزه نیز مورد بحث قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که ترکمنستان به توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر اهمیت زیادی می دهد  چون این کشور دارای شرایط مطلوب برای استفاده از انرژی خورشیدی و باد جهت تقویت پتانسیل اقتصاد "سبز" است.  رئیس جمهور ترکمنستان معتقد است که دستیابی به توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورها و ملل این سیاره بدون مراقبت از محیط زیست امکان پذیر نیست. یعنی اینکه با استفاده از روشهای مدیریت معقول، سازماندهی علمی تولید و بکارگیری فناوریهای پیشرفته است که امکان جلوگیری از تأثیر منفی بر روی اکوسیستمهای طبیعی را فراهم می آورد.

این کشور شرایط مناسب برای استفاده از انرژی خورشیدی و باد دارد. در سالهای اخیر، ترکمنستان برای تبادل تجربه و اجرای بهترین شیوه‌های جهانی با موفقیت در این زمینه با سازمانهای بین المللی همکاری کرده است. این کشور در اکتبر سال 2018 ، به عضویت رسمی آژانس بین المللی انرژی تجدید پذیر در آمد.

درخواست ترکیه از ترکمنستان و ازبکستان برای پیوستن به اتاق بازرگانی و صنایع کشورهای ترک زبان 

نخستین اجلاس اتاق تجارت و صنایع کشورهای ترک زبان ، که در ماه می سال 2019 توسط آذربایجان ، قزاقستان ، قرقیزستان و ترکیه به منظور ایجاد تحرک تجارت منطقه ای ایجاد شد، هفته گذشته در استانبول برگزار شد. در این اجلاس ، وزیر تجارت ترکیه طی سخنانی ضمن تشریح چگونگی تشکیل این اتاق، از ترکمنستان و ازبکستان درخواست کرد برای عضویت در اتاق بازرگانی ترک جهت توسعه هر چه بیشتر روابط تجاری بین کشورهای  ترک زبان بپیوندند.

بنابه به گفته وزیر تجارت ترکیه، حجم تجارت بین کشورهایی که عضو اتاق تجارت و صنایع ترک در سال 2018 به میزان 16.7 درصد افزایش یافته است، یعنی به 5/6 میلیارد دلار رسیده است و این میزان با احتساب ازبکستان و ترکمنستان ممکن است تا به 9 میلیارد نیز افزایش یابد

تمایل شرکت روسی گازپروم در توسعه میدان گازی گالکینیش ترکمنستان

حدود یک ماه قبل، شرکت گازپروم روسیه قرارداد 5 ساله با ترکمنستان برای خرید 5/5 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال را امضا کرد. بعضی از کارشناسان معتقدند که گازپروم واقعا نیاز به گاز ترکمنستان را دارد، زیرا باید بخشی از گاز اروپا را از طریق خط لوله Nord Stream 2 که قرار است به زودی راه اندازی شود، تامین نماید. در این شرایط، گاز روسیه از ترکمنستان گاز خریداری می نماید تا این خط را تغذیه نماید، زیرا اگر گازپروم نتواند گاز این خط را تامین نماید، این امر می تواند گازپروم را از این محدودیت های ضد انحصاری اروپا دور کند. بعضی از کارشناسان هم معتقدند که گازپروم گاز ترکمنستان را برای مواجه نشدن با کاهش صادرات گاز خود به چین خریداری می‌کند. به گفته کارشناسان، انجام این کار به منظور بهبود موقعیت مذاکره گازپروم با شرکای چینی در قیمت گاز روسیه است.

با این شرایط، شرکت گازپروم قرارداد 5 ساله برای خرید گاز ترکمنستان را امضا کرد و هم زمان اعلام کرد که این شرکت قصد دارد مرحله سوم توسعه میدان عظیم گالکینیش ترکمنستان را که با توجه به پیش بینی‌های انجام شده، بیش از 20 تریلیون مترمکعب گاز طبیعی ذخیره دارد، مشارکت نماید. عملی شدن، این موضوع، می تواند برای گازپروم موفقیت بزرگی باشد.

ساخت تاسیسات زیربنائی توسط چین برای  ذخیره سازی گاز ترکمنستان و روسیه

رسانه‌ها گزارش دادند که شرکت ملی نفت چین (CNPC) تا سال 2030 حدود 26/7 میلیارد دلار برای ساخت 23 منبع ذخیره گاز و بازسازی 10 منبع ذخیره گاز اقدام خواهد کرد. ظرفیت کل این تأسیسات ذخیره 15 میلیارد متر مکعب گاز را دارد. علاوه بر این، این شرکت 11 ذخیره گاز منطقه ای را برای تأمین نیازهای غیرمترقبه گاز به مردم در زمستان ایجاد خواهد کرد. در حال حاضر شرکت ملی نفت چین (CNPC) دارای 23 تاسیسات ذخیره سازی زیرزمینی است. گاز طبیعی ترکمنستان که توسط چین خریداری می‌شود، به مخازن ذخیره سازی زیرزمینی در شهر چانگینگ چین منتقل می‌شود. این کار برای جلوگیری از کمبود در دوره مصرف انرژی پایتخت زمستانی در زمینه حذف زغال سنگ است.

کارشناسان چینی برای ایجاد یک سیستم ذخیره سازی زیرزمینی جهت افزایش عرضه گاز خط لوله از ترکمنستان و شروع عرضه گاز روسیه از طریق این خط لوله در تلاش هستند. بر اساس توافقنامه بین شرکت گازپروم و شرکت ملی نفت چین (CNPC)، روسیه در نظر دارد تا سال 2030 منبع صادرات گاز خود را به 38 میلیارد متر مکعب در سال افزایش دهد.

علاوه بر این، آژانس بین المللی انرژی (IEA)  اعلام کرد که ترکمنستان تا سال 2024 بزرگترین صادر کننده گاز به لوله چین خواهد بود و میزان تحویل آن بیش از 45 میلیارد متر مکعب در سال می رسد، در حالی که روسیه 35 میلیارد متر مکعب در سال در این دوره به چین صادر خواهد کرد.

مذاکرات مقامات آرژانتینی با مقامات ترکمنی در عشق آباد

ریکاردو ارنستو لاگووریو سفیر اکرودیته آرژانتین در ترکمنستان (با محل اقامت در مسکو) جهت یک دیدار کاری و گفتگو با مقامات ترکمنی به عشق آباد سفر کرد. سفیر آرژانتین اظهار داشت که دو کشور از گسترش همکاری دوجانبه بهره برداری خواهند کرد. طرف آرژانتینی همچنین اعلام کرد  که کشورش تجربه زیادی در زمینه کشاورزی، دامداری و انرژی دارد و میتواند تجربیات خود را به طرف ترکمنی انتقال دهد.

در این دیدار، طرفین در مورد وضعیت فعلی روابط ترکمن- آرژانتین در حوزه سیاسی، اقتصادی و تجارت به  بحث و گفتگو پرداختند. در این راستا، عملی بودن انجام مذاکرات سیاسی بین مقامات وزارت خارجه دو کشور برای تقویت روابط دوجانبه، مورد تاکید قرار گرفت. دو طرف همچنین ضرورت توسعه روابط تجاری و اقتصادی را مورد بحث قرار داده و فرصتها برای انجام فعالیتهای صادرات و واردات بین دو کشور را مورد اشاره قرار دادند. در این راستا، نیاز به برگزاری جلسات منظم بین محافل تجاری دو کشور، مورد تاکید قرار گرفت.  

 

حضور قدرتمند خودرو سازی بلاروس در نمایشگاه خودرو آوازه

شرکت های پیشرو بلاروس در حوزه خودرو سازی و مهندسی مکانیک خودرو از جمله شرکت «MAZ» (کارخانه اتومبیل مینسک) و شرکت «MTZ» (کارخانه تراکتور مینسک) تولید خود را در نمایشگاه بین المللی خودرو که در حاشیه اولین همایش اقتصادی خزر در قلمرو بندر شهر ترکمن باشی برگزار می‌شود، ارائه می دهند. در حاشیه این نمایشگاه روسای شرکتهای خودروسازی این کشور، با تجار و مشتریان ترکمنی مذاکره نموده و موضوعات همکاری دو جانبه در زمینه تجاری و بازرگانی را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.  شرکت خودرو سازی «MAZ» بلاروس با ترکمنستان همکاری دارد. در ماه مارس سالجاری، مدیر امور بازرگانی این کارخانه خودرو سازی در راس هیئتی ضمن سفر به ترکمنستان مذاکراتی را با مسئولین دولتی و سازمانهای خصوصی ترکمنستان برای همکاری در چشم انداز آینده در زمینه صدور وسایل نقلیه موتوری و قطعات یدکی تولیدی این شرکت انجام داده است.  لازم به ذکر است که نماینده بلاروس در اولین همایش اقتصادی خزر به سرپرستی معاون وزیر صنعت است و معاون اول هیئت رئیسه آکادمی ملی علوم بلاروس و نایب رئیس اتاق تجارت و صنایع بلاروس و همچنین نمایندگان برخی ادارات دیگر این کشور و هیئت تجاری و بازرگانی این کشور نیز حضور دارند. قرار است اعضای این هیئت با نمایندگان وزارتخانه‌ها و بخش های اقتصادی و تجاری ترکمنستان دیدار نمایند.

 

منابع:     

 www.turkmenistan.gov.tm

www.turkmenistan.ru

 www.mfa.gov.tm

www.trend.az

www.Tdh.gov.tm

www.orient.tm

بالا