نتایج نخستین همایش اقتصادی خزر اعلام شد

 

مقامات دولتی ترکمنستان در نشست مطبوعاتی نتایج نخستین همایش اقتصادی «خزر» را اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، مقامات دولت ترکمنستان در نشست مطبوعاتی نتایج نخستین دور همایش اقتصادی «خزر» از توسعه همکاری بین کشورهای منطقه تا جذب سرمایه برای پروژه‌های بزرگ را اعلام کردند.

بر اساس این گزارش، همایش اقتصادی خزر یک نشست مهم برای بالا بردن سطح همکاری کشورهای همسایه خزری بود و به ابزاری خوبی برای توسعه اقتصادی کشورهای واقع در این منطقه و خارج از منطقه تبدیل شد.

مقامات روسیه، ایران، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان در این نشست همچنین به توافقاتی در زمینه تعاملات تجاری، اقتصادی و حمل‌ونقل دست یافتند.

همراه با توافقات در زمینه تجاری طرفین بر تقویت ظرفیت‌های همکاری در حوزه جذب سرمایه و تسهیل پروسه‌ها برای تجار در سواحل خزر تأکید کردند.

علاوه بر این بخش خصوصی، جامعه علمی و غیره علاقه‌مند به برقراری روابط اقتصادی شدند.

با توجه به پیشنهاد «قربان قلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در مورد «همگرایی خزر در اقتصاد جهانی» این موضوع در این همایش مورد بررسی قرار گرفت و گام‌های معین در این زمینه مشخص شد.

مقامات کشورهای خزر در این نشست همچنین جذب سرمایه برای این منطقه در زمینه انرژی، صنعت، حمل‌ونقل، تجاری و غیره را یکی از اقدامات لازم برای توسعه اقتصادی معرفی کردند.

طرفین به لزوم توسعه تعاملات منطقه‌ای، اجتماعی، اقتصادی، دفاع از محیط زیست، علم، فن آوری، تبادل اطلاعات اقتصادی اشاره کردند.

کشورهای خزری نیز تلاش خواهند کرد تا روابط با سازمان ملل متحده و ساختارهای مختلف این مؤسسه بین‌المللی تقویت شود.

مقامات رسمی بر برگزاری همایش اقتصادی خزر به طور دائم تأکید کردند و این یکی از مهمترین نکات این جلسه بود.

شایان ذکر است که در تاریخ 11- 12 اگوست در منطقه گردشگری «آوازه» واقع در سواحل دریای خزر نخست وزیران روسیه، ایران، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان مسائل همکاری منطقه‌ای را در قالب نخستین دوره همایش اقتصادی خزری بررسی کردند.

نخست وزیر ازبکستان و بلغارستان در این همایش نیز به عنوان مهمانان ویژه حضور داشتند.

بالا