اولین نشست کارگروه همکاری‌های فرهنگی ترکمنستان و ایتالیا به صورت آنلاین برگزار شد.

در این جلسه، نمایندگان وزارت میراث فرهنگی، فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری ایتالیا در مورد اقدامات انجام شده توسط این اداره در طیف وسیعی از زمینه‌ها، به ویژه در حوزه آرشیو و دیجیتالی کردن فعالیت‌ها، سازماندهی نمایشگاه‌ها و تحقیقات باستان‌شناسی، توضیحاتی ارائه کردند.

طرف ایتالیایی نظارت بر زمین‌ها و اشیا با اهمیت تاریخی و فرهنگی از طریق سنجش از دور و عکاسی از فضا را پیشنهاد دادند.

«ویرتو دادامو»، رئیس دفتر معاونت فرهنگی ایتالیا، پیشنهاداتی را برای همکاری با ترکمنستان در زمینه تحقیقات و تعامل باستان شناسی در چارچوب برنامه‌های یونسکو برای حفظ آثار تاریخی و میراث فرهنگی ارائه کرد.

در این نشست، به فرصت‌هایی برای ترویج فرهنگ ترکمن در ایتالیا و فرهنگ ایتالیا در ترکمنستان اشاره شد.

در این دیدار، «مارکو پوکنی»، رئیس موسسه عالی حفاظت و مرمت ایتالیا، متخصص حفاظت از آثار هنری و میراث فرهنگی، مروری کوتاه بر فعالیت‌ها و برنامه‌های مشارکتی این موسسه داشت.

طرفین در مورد راه‌های گسترش همکاری‌های ترکمنستان و ایتالیا در زمینه‌های فرهنگی و علمی نظرات خود را بیان کردند.

در این دیدار، به ویژه برای تعمیق تماس‌ها و تبادل تجربیات در زمینه مرمت، حفاظت و بایگانی ابراز آمادگی شد.

همچنین امکان برگزاری سمینارها و آموزش‌های آنلاین در مورد ساختمان‌های مرمت یافته و نسخه‌های خطی باستان شناسی، کلاس‌های کارشناسی ارشد هنر آوازی و سازهای محلی ایتالیا و ترکمنستان نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دورنمای برپایی نمایشگاهی از آثار ترکمن در عصر برنز در یکی از موزه‌های ایتالیا مورد توجه قرار گرفت.

به ویژه، پیشنهاد برگزاری نمایشگاهی در ایتالیا با آثار باستانی از مارگیانا و پارتیان مجدداً مطرح شد. از اعضای کارگروه خواسته شد تا ایده‌ها و پیشنهادات مطرح شده در جلسه را با یک برنامه تبادل فرهنگی برای گام‌های بعدی در اجرای پروژه‌های مشترک تقویت کنند.

این گفت و گو و دیدار که با حمایت و همکاری سفارت ترکمنستان در رم سازماندهی شده در حقیقت ادامه گفت و گوهای آغاز شده در دیدار «تویلی کومکوف» سفیر ترکمنستان در رم با «پائولو توشی» مشاور دیپلماتیک وزیر فرهنگ ایتالیا در اکتبر سال گذشته بود.

ایجاد کارگروه ترکمنستان و ایتالیا برای تقویت همکاری‌های فرهنگی از جمله توافقات «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور سابق ترکمنستان و «سرجیو ماتارلا» رئیس جمهور ایتالیا در گفت و گوی تلفنی بود.

بالا