نگاهی به تاریخچه تاسیس، اهداف و عملکرد اتحادیه صنعتگران و تجار ترکمنستان

98-04-15

 

اتحادیه صنعتگران و تجار ترکمنستان (UIET)، سازمانی غیردولتی است که بر اساس قانون مربوطه که در سال 2011 میلادی تصویب و در روزنامه رسمی این کشور انتشار یافت، هدف از تاسیس آن، حمایت از تجارت شرکت های کوچک و متوسط در این کشور، کمک به توسعه بخش خصوصی و شکل¬گیری یک زیرساخت سازمانی اقتصادی و تجاری عنوان شده است.. هم اکنون این اتحادیه عضو ثابت کنگره بین المللی صنعتگران و بازرگانان نیز می‌باشد. در واقع بخش غیر دولتی در ترکمنستان با حمایت دولت در حال شکل¬گیری است. در این راستا، گام عملی و مهم تصویب «قانون حمایت دولت از شرکت¬های کوچک و متوسط» و «قانون اتحادیه صنفی کارگران و کارفرمایان ترکمنستان» بود. امروزه اتحادیه فوق¬الذکر شامل یک جامعه تجاری بزرگ، فعال و رو به رشد است که دارای بیش از 20،900 عضو می¬باشد که در قالب شرکتهای خصوصی این اتحادیه در حوزه-های مختلف مشغول فعالیت هستند. این اتحادیه نقش مهمی در نوسازی و تنوع حوزه¬های اقتصادی و تجاری، افزایش حجم تولید و گسترش مجموعه محصولات دارای کیفیت بالا و تأمین غذائی برای نیل به خودکفائی در ترکمنستان دارد.

اهداف اساسی اولیه در شکل گیری اتحادیه صنعتگران و تجار ترکمنستان 

- حمایت از فعال­ شدن شرکتهای کوچک و متوسط براساس مقررات قانونی همراه با فعالیت پایدار و مستمر؛

- توسعه زیرساختهای کشور با حمایت دولت؛

- توسعه اشکال جدید و ساز و کارهای حمایت مالی از تجار کوچک و متوسط؛

- غلبه بر موانع اداری جهت فعال نمودن شرکتهای تجاری تحت پوشش؛

- تسریع در توسعه ساز و کارهای سرمایه گذاری جدید همراه با تخصیص اعتبارات؛

- ایجاد مراکز منطقه­ ای حمایت از تجارت و کسب و کار؛

- توسعه همکاری­ های بین­ المللی و جهت­ گیری صادراتی شرکت های کوچک، تقویت وضعیت اجتماعی و  افزایش اعتبار بازرگانان و تجار ترکمنستان؛

- ارتقاء سهم بخش خصوصی در اقتصاد و تولید ناخالص داخلی کشور.

 

فعالیتهای اتحادیه صنعتگران و تجار ترکمنستان از ابتدای تاسیس

اتحادیه صنعتگران و تجار ترکمنستان در توسعه صنایع مختلف و ایجاد محصولات نوآورانه با رقابت پذیری بالا در بازارهای داخلی و خارجی فعالانه شرکت می‌کند و اعضای اتحادیه به طور فعال در توسعه حوزه ­های مختلف با تولید انواع محصولات و کالای مورد نیاز داخلی و ورود به بازارهای خارجی دارای کیفیت و با امکان رقابت در تلاش است. فعالیت آنها شامل حوزه ­های تجارت داخلی و خارجی، هتلداری، کشاورزی، صنایع غذایی، صنایع نساجی، تولید مبلمان و دیگر لوازم منزل، تولید کفش و غیره می‌باشد. همچنین در حوزه ­های آموزشی، گردشگری، فرهنگی، ورزشی، ارائه خدمات تبلیغاتی و چاپ و انتشار نیز فعال می­باشند. همچنین اتحادیه مورد اشاره در ساخت صدها فضای مسکونی، آموزشی، اجتماعی و فرهنگی از جمله احداث منازل مسکونی، مدرسه، مهد کودک و مجتمع­ های ورزشی فعال است.

علاوه بر آن، اتحادیه صنعتگران و تجار ترکمنستان در بخش صنایع و ساخت و ساز از جمله احداث دهها پروژه مسکونی، اداری، آموزشی و بهداشتی در شهر عشق آباد و دیگر مناطق این کشور و همچنین ساخت تاسیسات زیربنائی دریائی و هتل در منطقه ملی گردشگری آوازه در حاشیه دریای خزر مشارکت داشته است. اتحادیه فوق به تاسیس بانکی تحت عنوان «ریسگال» (Rysgal) به صورت سهامی عام و یک مرکز آموزشی نیز مبادرت ورزیده است.

با توجه به فرمان رئیس جمهور ترکمنستان در قالب برنامه­ توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور برای سال­های 2012 تا 2016 تدوین و ابلاغ شد، اعضای اتحادیه نسبت به احداث 28 مرکز تجاری و صنعتی مدرن در نقاط مختلف کشور اقدام نمودند که بزرگترین آن مرکز تجاری و خرید چندین منظوره "برقرار" با بیش از 350 واحد تجاری و بازار مرکزی تجارت عمده فروشی و خرده فروشی "برکت لی" با بیش از 260 واحد تجاری در شهر عشق آباد بود.

برنامه آینده اتحادیه صنعتگران و تجار ترکمنستان بر ساخت منازل مسکونی، احداث مراکز خرید، رستوران­ها، مراکز خدمات خودرو و دیگر مراکز تولیدی و خدماتی در عشق آباد و دیگر مناطق کشور استوار است. همچنین توسعه روابط تجاری و بازار، ارائه روش­های مدرن و پیشرفته تجارت و خدمات و بهبود روابط اقتصادی بخش غیر دولتی در حوزه تجارت و خدمات از سوی اتحادیه فوق در دست اجرا است.

در زمینه توسعه گردشگری در کشور از ماه دسامبر سال 2016، تاکنون شرکت های Rovach-AB""،  ""Halkara Dostluk، Guneshli Siyahat"، "Oguzabat" و "Dunya Siyahat با اخذ مجوز در حوزه گردشگری فعالیت خود را آغاز کرده ­اند. علاوه بر این، با فرمان مورخ 10 نوامبر 2017 رئیس جمهور ترکمنستان، اتحادیه صنعتگران و تجار نسبت به برگزاری نمایشگاه­ ها، همایش­ ها و کنفرانس­ های تجاری و بازرگانی اقدام نموده است. در ماه مارس سال 2018 به مناسبت دهمین سالگرد تأسیس اتحادیه فوق، با نمایشگاهی تحت عنوان دستاوردهای 25 ساله ترکمنستان با همکاری وزارتخانه ­ها و ادارات مختلف ترکمنستان برگزار نمود.

در حال حاضر اتحادیه مورد اشاره جهت گسترش فعالیت خود در سیستم اقتصاد دیجیتالی، در حال آماده نمودن یک پورتال تجاری جدید در سیستم اینترنتی است تا به تولیدکنندگان بخش خصوصی و شرکتهای تحت پوشش خود برای تعامل با مصرف کنندگان خدمات و کالا  اطلاع­ رسانی در مورد فعالیت­های خود خدمات ارائه نماید. با این سیستم هر تاجری می تواند با مراجعه به سایت اینترنتی مربوطه با مشتریان خود ارتباط گرفته شرکت­های مناسب را یافته و با تجار کشورهای خارجی وارد مراوده شود.

این سایت در دو قالب B2B (رابطه تجار با تجار) و B2C (رابطه تجار با مشتریان)، دامنه مخاطبان اینترنتی خود را به­ طور گسترده پوشش خواهد داد. بنابراین، پورتال تجاری جدید باید مبانی اساسی برای تمام تجار و مشتریان آنها را فراهم نموده و مبادلات تجاری و تعاملات سازنده جهت یافتن مشتریان خدمات و مبادله کالاهای مورد نیاز را فراهم آورد. همچنین از طریق یکی از زیرمجموعه ­های این سایت، امکان برقراری ارتباط مستقیم بین طرفین مهیا شده و افراد قادر خواهند بود سوالات مرتبط با نحوه کار و تجارت با ترکمنستان را استفسار نموده و پاسخ سئوالات خویش را به صورت آنلاین دریافت نمایند.

همچنین این صفحه اینترنتی حاوی اطلاعاتی در مورد چگونگی عضویت در اتحادیه، جزئیات در مورد خدمات قابل ارائه توسط اتحادیه مذکور، مناقصه ­ها، همایش ­ها و نمایشگاه­ های آتی، اطلاعات حقوقی برای تجار و بازرگانان محلی و خارجی و غیره می‌باشد.

اتحادیه صنعتگران و تجار ترکمنستان در راستای اجرای فرمان رئیس جمهور این کشور مبنی بر افزایش تولیدات صادراتی در صنایع جایگزین واردات سرمایه­ گذاری وسیعی انجام داده است، به گونه ­ای که با هدف اجرای طرح جایگزینی واردات از طریق افزایش صادرات با استفاده از ظرفیت­های صادراتی کشور، با تاسیس صدها شرکت خصوصی کوچک و متوسط در صنایع کشاورزی و صنایع غذایی، تا حدود 40،000 شغل ایجاد کرده است. حجم محصولات کشاورزی و مواد غذایی تولید شده توسط موسسات اتحادیه در سال 2017 در مقایسه با سال 2016 بیش از 73 درصد و در بخش صنعت نیز طی این مدت شاهد افزایش 24 درصدی بوده است. در سال  2018 حجم تولید شرکت های اتحادیه نسبت به سال قبل 22 درصد و در صنعت 29 درصد نسبت سال 2017 رشد داشته است.

 اتحادیه مورد اشاره همچنان به گسترش زیرساخت­ های نوآورانه خود در زمینه صنعت، سرمایه­ گذاری در ساخت، تجهیز و نوسازی امکانات تولید ادامه می دهد. هم اکنون 593 شرکت فعال در این بخش مجموعا بیش از 11 هزار شغل جدید ایجاد کرده است. این شرکت­ها به تولید مواد ساختمانی، منسوجات، مواد شوینده، محصولات فلزی، مبلمان، فرش، کاغذ، صنایع دستی، شیشه، آلومینیوم، کالاهای پلاستیکی، باتری، کالاهای خانگی و لوازم خانگی مشغولند.

کمک دولت در راستای ارتقاء و توسعه اتحادیه

در راستای ارتقاء و توسعه اتحادیه صنعتگران و تجار ترکمنستان، رئیس جمهور ترکمنستان اعلام داشته است که دولت با هدف افزایش سهم بخش خصوصی در تولید ناخالص داخلی به میزان 70 درصد بدون در نظر گرفتن عملکرد بخش انرژی و سایر بخش های استراتژیک اقتصاد ملی اهتمام داشته و توسعه بخش خصوصی جایگاه برجسته ­ای در برنامه استراتژی اصلاحات اجتماعی و اقتصادی ترکمنستان خواهد داشت. وی همچنین خاطرنشان ساخت که در برنامه توسعه کشور، ارتقاء بخش خصوصی تا سال 2025 از حمایت کامل دولت برخوردار خواهد بود. رئیس جمهور ترکمنستان افزود: دولت با اعطای این­ گونه کمک ­ها قصد دارد تا پایان برنامه هفت ساله اقتصادی و اجتماعی کشور سهم بخش خصوصی در تولید ناخالص داخلی را تا 70 درصد افزایش دهد.

 در این راستا، رئیس جمهور ترکمنستان طی فرمانی، به بانک مرکزی این کشور دستور داد که از منابع صندوق ذخیره دولت نزد این بانک از طریق بانک تجاری "Rysgal"، که با سهام این اتحادیه تاسیس شده است،  وامی‌ به مبلغ دو میلیارد و 400 میلیون دلار آمریکا برای یک دوره 20 ساله با سود یک درصد در سال و پنج سال تنفس برای تامین هزینه ساخت بزرگراه عشق آباد - ترکمن آباد به اتحادیه مذکور تخصیص دهد. همچنین طی فرمان دیگری، از بانک مرکزی خواست با استفاده از  ذخیره صندوق دولت در بانک مرکزی از طریق بانک تجاری  "Rysgal"، مبلغ 600 میلیون دلار آمریکا برای مدت 11 سال با سود 3 درصد در سال و چهار سال تنفس در پرداخت اقساط به اتحادیه مذکور برای تامین مالی ساخت احداث کارخانه پتاسیم جهت تولید کود شیمیائی در استان لباب پرداخت نماید.

اتحادیه همچنین از طریق ارائه وام­ های طولانی مدت با تخفیف ویژه برای پروژه­ هایی که توسط شرکت های خصوصی در بخش­های تولیدی صنعت، حمل و نقل و کشاورزی اجرا می‌شود و نیز ارائه رژیم مالی مناسب و ساده­ سازی عملیات صادرات و واردات، در ارتقاء بخش غیر دولتی مساعدت می­نماید. ایجاد چنین شرایطی، امکان اجرای برنامه­ های دولتی و اقدامات گسترده در جهت پاسخگوئی به بازار داخلی با محصولات با کیفیت بالا که در داخل کشور تولید می­ شود و افزایش حجم صادرات و افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد ملی را برای اتحادیه امکان پذیر می­سازد.

«آلکساندر دادایوف» رئیس اتحادیه صنعتگران و تجار ترکمنستان اعلام نمود که کارآفرینان و تجار بخش خصوصی آماده هستند هر گونه طرح‌های بزرگ زیربنایی و تولیدی را نیز بر عهده بگیرند و بدین ترتیب توان صادراتی این کشور را افزایش دهند. وی اقداماتی که در این کشور برای حمایت از بخش خصوصی و نقش آن در اقتصاد کشور صورت گرفته را مورد اشاره قرار داد و از جمله آنها مواردی همچون توسعه ظرفیت صادرات نهادهای تجاری خصوصی، ایجاد سرمایه گذاری مشترک و تعامل با سرمایه گذاران خارجی را مورد تاکید قرار داد. وی اضافه نمود: در این راستا اقداماتی جهت افزایش فعالیت و سرمایه گذاری شرکتهای کوچک و متوسط در کشور انجام شده است و تا سال 2018، بیش از 1015 شرکت در زیرمجموعه این اتحادیه در بخشهای کشاورزی و صنعتی فعال شده اند.

 بنابه گزارش کمیته آمار دولتی ترکمنستان، سهم بخش خصوصی در تولید ناخالص داخلی کشور طی سالهای اخیر افزایش یافته که در حال حاضر 62 درصد است. سهم بخش خصوصی در صنعت نیز به 54 درصد، در کشاورزی 70 درصد، در ساخت و ساز 77 درصد، در حمل و نقل و ارتباطات 72 درصد و در بخش تجارت بیش از 93 درصد است.

فعالیتهای خارج از کشور اتحادیه

اتحادیه مذکور در سالهای اخیر فعالیت خود را به خارج از کشور بسط داده و در کشورهای چین، امارات متحده عربی، اتریش، گرجستان، افغانستان و قزقیزستان مرکز تجاری دایر نموده است. علاوه بر این نمایندگان آن اتحادیه در نمایشگاه‌های بین المللی در خارج از کشور و سایر همایش ها و کنفرانس های تجاری حضوری فعال دارند. همچنین اتحادیه صنعتگران و تجار ترکمنستان مصمم است تا در جهت بهبود محیط کسب و کار و افزایش مبادلات تجاری ترکمنستان با کشورهای جهان تلاش نماید.

 علاوه بر آن طیف گسترده ای از کالاهای تولیدی توسط شرکتهای وابسته به این اتحادیه در نمایشگاه EXPO-2013 (شانگهای چین)، نمایشگاه جاده ابریشم در شهر سین کیانگ (چین)، نمایشگاه Izmir (ترکیه)، EXPO-2015 (میلان، ایتالیا) و نمایشگاه طلایی پاییز-2014 مسکو عرضه شده و هم اکنون خود را مهیا می‌کند تا در نمایشگاه EXPO-2020 دبی شرکت نماید. حاصل حضور در نمایشگاههای بین المللی دریافت مدال طلا برای کیفیت محصولات در نمایشگاه طلایی پاییز-2014 در مسکو، بوده است.

تلاش های اتحادیه در زمینه ارتقاء  فعالیت ها و جایگاه بخش خصوصی

- ارائه پیشنهادات به مجلس در مورد ایجاد برنامه حمایت از دولت از تجارت کوچک و متوسط در ترکمنستان؛

- سازماندهی و برگزاری جلسات منظم در قالب میزگرد در مورد بحث و بررسی جهت رسیدگی به مشکلات و موانع موجود برای توسعه فعالیت شرکتهای تحت پوشش؛

- تلاش جهت توسعه فعالیت های سازمانی با امضاء توافقنامه همکاری در حمایت از گسترش فعالیت شرکتهای تحت پوشش با سازمان‌های دولتی و عمومی ترکمنستان از جمله وزارت اقتصاد و امور مالی ترکمنستان، وزارت دادگستری ترکمنستان، کمیته دولتی سرمایه گذاری در کابینه ترکمنستان، مؤسسه ملی آمار، مرکز ملی اتحادیه‌های کارگری ترکمنستان و ...)؛

- سازماندهی و برگزاری جلسات با بازرگانان در کشورهای مستقل مشترک المنافع جهت ایجاد فرصتهای  سرمایه گذاری در اقتصاد ترکمنستان؛

- سازماندهی  جهت ایجاد تحول در فعالیت تجار و بازرگانان در کشور.

==============================

- اتحادیه صنعتگران و تجار ترکمنستان در نتیجه حمایت و پشتیبانی شخص رئیس جمهور این کشور به تدریج تبدیل به پیمانکار اجرای طرحها و پروژه‌های سازندگی در بخش های مختلف این کشور شده و از خروج سالانه میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری نموده است. به علاوه تلاش های این اتحادیه برای خودکفائی در حوزه تامین مایحتاج مردم بویژه در حوزه‌های تامین محصولات کشاورزی و مواد غذائی معطوف بوده که تا کنون به نتایج بسیار خوبی نائل شده است.

- علاوه بر اجرای پروژه‌ها، هم اکنون بخش عمده ای از صادرات و واردات کشور توسط اعضای این اتحادیه صورت می‌گیرد، لذا ایجاد برقراری ارتباط سازمانهای متولی تجارت و بازرگانی و حتی شرکتهای فنی و مهندسی با این اتحادیه می تواند مفید و موثر واقع شود.

  شماره تلفن اتحادیه :   99312212344+  و 99312212345 +

شماره دورنگار اتحادیه :   99312212346+

سایت اینترنتی اتحادیه :  WWW.TSTB.GOV.TM

ایمیل اتحادیه :            INFO @TSTB.GOV.TM

بالا