همایش مشترک اقتصادی خراسان رضوی ‌و ماری ترکمنستان برگزار شد

مجید محمدنژاد رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران-ترکمنستان ضمن تبریک سال نو به زبان ترکمنی و ابراز خرسندی از برگزاری این وبینار با تجار بادرایت استان ماری، بر اهمیت دوستی بین دو کشور که به پشتوانه تاریخ مشترک فرهنگی و قومیتی دو کشور پایدار بوده است، تاکید کرد. وی افزود: با توجه به گفته مقام معظم رهبری " ما رابطه خویشاوندی با یکدیگر داریم" باید آگاه بود که موفقیت در زمینه های تجاری دو کشور مایه رشد و افتخار هر دو ملت خواهد بود. مجید محمدنژاد افزود: این ارتباط بین بازرگانان است، که بسیار سریع تر نسبت به دولت ها با یکدیگر مذاکره و مشکلات پیش رویشان را حل می کنند، بر همین اساس است که ما باید از پتانسیل های هر دو بخش خصوصی به خوبی استفاده کنیم.
وی همکاری های تجاری استان خراسان رضوی و استان ماری ترکمنستان را شامل 3 بخش عنوان کرد:
1- توسعه بازارهای بالفعل میان دو کشور
2- شناسایی و ورود به بازارهای بالقوه ای که ظرفیت های آن اخیراً در هر یک از کشور ها به وجود آمده است
3- پروژه های مشترک اقتصادی
مجید محمدنژاد ظرفیت های تجاری این استان همچون: مواد غذایی و دارویی، گردشگری، توریسم پزشکی، خدمات فنی و مهندسی، صادرات فناوری و محصولات دانش بنیان؛ نام برد و بر تقویت پایه های تجاری بین دو کشور تاکید کرد. همچنین گزارش عملکرد تجارت با ترکمنستان در طی چند سال گذشته را مورد بررسی قرار داده و اعلام آمادگی بخش خصوصی را برای تجارت با استان ماری و ترکمنستان اعلام کرد.

سفیر ایران در ترکمنستان گفت: وبیناری که امروز شاهد برگزاری آن بودیم در راستای گسترش همکاریهای اقتصادی با حضور تجار و فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی از ایران و استان ماری از ترکمستان بود.
وی افزود: امید است نشست بعدی بین استان گلستان و بالکان در حوزه‌های یاد شده برگزار شود. 
ارباب خالص ادامه داد: این همکاری‌ها، روابط بین استانهای همجوار ایران و ترکمنستان را به منظور بهره‌مندی بیش از پیش از ظرفیت های اقتصادی، فرهنگی، تحقیقاتی، علمی و ترانزیتی ۲ کشور عملیاتی خواهد نمود.
وی گفت: استانهای خراسان رضوی و مرو، از سالیان قبل دارای مناسبات اقتصادی و بازرگانی مناسب بوده اند و تاکنون چندین دور نمایشگاه اقتصادی از سوی خراسان رضوی در مرو برگزار شده است.

در این همایش وبیناری ۲۸ نفر از تجار و فعالان صنایع اقتصادی استان ماری ترکمنستان به همراه برخی مسوولان دولتی این کشور از جمله سرکنسول ترکمنستان در مشهد و جمعی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و  مسوولان استانداری و  اتاق بازرگانی خراسان رضوی، نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق و سرکنسول ایران در مرو ترکمنستان حضور داشتند.

جمهوری ترکمنستان با حدود هفت میلیون نفر جمعیت در بخش مرکزی قاره آسیا و شمال ایران قرار دارد. عشق‌آباد پایتخت جمهوری ترکمنستان در فاصله کمتر از ۳۰ کیلومتری شمال مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

ترکمنستان با کشورهای ایران، ازبکستان، افغانستان و قزاقستان مرز زمینی دارد و از راه دریا نیز با روسیه، جمهوری آذربایجان، ایران و قزاقستان همسایه است.
۵۳۲ کیلومتر از مرز هزار و ۴۱۴ کیلومتری ایران و ترکمنستان که از شرق دریای خزر تا شمال شرقی ایران در حوزه استانهای خراسان رضوی و گلستان امتداد دارد، مربوط به خراسان رضوی در نوار شمالی شرقی این استان است. شهرستانهای قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد استان خراسان رضوی در جوار کشور جمهوری ترکمنستان قرار دارند.

بالا