وزیر خارجه ترکمنستان با اشاره به تعاملات گسترده بین ایران و ترکمنستان گفت که این کشور قویا خواهان تداوم همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران است.

حسین امیرعبداللهیان و رشید مردوف که برای شرکت در سومین نشست وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان به همراه روسیه به تونشی چین سفر کرده بودند در حاشیه این نشست با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این دیدار برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ترکمنستان را به وی و مردم خوب ترکمنستان تبریک گفت و خاطرنشان کرد: آقای قربانقلی بردی محمداف تصمیم خردمندانه‌ای را گرفت و تجربه ایشان در منطقه قابل تحسین است.

وی ابراز امیدواری کرد که در دوره جدید، روابط دو کشور بیش از پیش توسعه و گسترش یابد.

رشید مردوف نیز ضمن تبریک سال جدید شمسی به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران بر حفظ میراث فرهنگی و تمدنی دو کشور از جمله بزرگداشت جشن نوروز تاکید کرد.

در این دیدار طرفین درخصوص توسعه همکاری‌های همه جانبه به ویژه در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی، حمل نقل و دریای خزر تاکید کردند. وزرای امور خارجه دو کشور همچنین درخصوص تحولات منطقه‌ای از جمله تحولات جاری افغانستان و اوکراین تبادل نظر و گفت‌وگو کردند.

«رشید مردوف» وزیر خارجه ترکمنستان بعد از دیدارش با حسین امیرعبداللهیان در تونشی چین ضمن قدردانی از امیرعبداللهیان برای این دیدار گفت: ملاقات امروز مثل همیشه در فضای دوستانه، گرم و صمیمی برگزار شد و برخی مسائل دوجانبه و همچنین بعضی از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم و ابعاد جدید همکاری‌های دو کشور را بررسی کردیم.

مردوف با ذکر این نکته که حسن همجواری و تعاملات گسترده‌ای بین دو کشور وجود دارد، گفت: ترکمنستان قویا خواهان ادامه همکاری‌های مثمرثمر با جمهوری اسلامی ایران است و به فعالیت در این زمینه ادامه می‌دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا از همه ظرفیت‌های موجود بین دو کشور در راستای گسترش همکاری‌ها استفاده شده است؟ گفت: حتما نه. ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم که می‌توانیم این ظرفیت‌ها را در چندین زمینه تقویت بخشیم و باید در حوزه‌های فرهنگی و انساندوستانه این همکاری‌ها را افزایش دهیم.

مردوف اضافه کرد: در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل و تجارت و دیگر حوزه‌های اقتصادی ظرفیت‌های زیادی بین دو کشور وجود دارد که مورد استفاده قرار نگرفته است. همکاری‌ها در حوزه‌ انساندوستانه و فرهنگی، حوزه تمدنی و ریشه تاریخی مشترک ماست که باید این حوزه را فعال کنیم و در این راستا اقدام به برگزاری نمایشگاه و همایش کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

بالا