وضعیت صادرات استان خراسان رضوی

از میزان 1 میلیارد و690 میلیون دلار صادرات امسال استان ۳۴۴ میلیون دلار سهم محصولات کشاورزی، ۱۴۰ میلیون دلار سهم صنایع تبدیلی، ۶۳۰ میلیون دلار سهم صنعت، ۴۳۳ میلیون دلار سهم معدن و صنایع معدنی، ۱۲۰ میلیون اولویت مقاصد صادراتی خراسان رضوی در سال جاری ۱۵ کشور همسایه و کشورهایی مانند هند، چین، سوریه، لبنان، هنگ کنگ و ویتنام است.

 

نظرات امیر فخریان رئیس اداره تجارت خارجی سازمان صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص صادرات خراسان رضوی:
امیرفخریان با بیان اینکه تحولات افغانستان و تغییر حاکمیت در این کشور تاثیر مستقیمی بر میزان صادرات استان در سال گذشته داشت، افزود: افغانستان در اولویت مقصد صادراتی استان قرار دارد و کاهش صادرات به این کشور در سال گذشته باعث شد که هدف یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلاری صادرات استان در سال ۱۴۰۰ محقق نشود.

وی اظهار داشت: امسال خراسان رضوی درصدد برآمده است که با در پیش گرفتن برخی رویکردهای جدید، حجم تجارت استان با این کشور همسایه را افزایش دهد.

رییس اداره تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه حجم تجارت با افغانستان در سال گذشته کاهش یافت اما در پی باز شدن مرزها برای صادرات کالا به کشورهای آسیای میانه و کاهش محدودیتهای مرزی کشور ترکمنستان، عملکرد تجارت خارجی استان مطلوب بوده است.

امیرفخریان بیان کرد: صادرات خراسان رضوی به کشورهای دیگر بویژه آسیای میانه در سال گذشته افزایش داشته است به طوری که صادرات به ازبکستان ۱۰۰ درصد، ترکمنستان ۱۵۰ درصد، تاجیکستان هزار و ۴۰۰ درصد رشد داشته و صدور کالا به کشورهای عراق، پاکستان، قزاقستان، چین، امارات متحده عربی، روسیه، ارمنستان، قرقیزستان نیز با افزایش همراه بوده است.

وی اضافه کرد: پارسال کشور بلغارستان به جرگه ۲۰ کشور اول مقصد صادراتی خراسان رضوی پیوست و صادرات استان به آن کشور با افزایش قابل توجهی همراه بود.

رییس اداره تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از آنجا که روسیه جزو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و ایران با آن اتحادیه تعرفه ترجیحی به امضا رسانده است، کشورهای عضو این اتحادیه جزو مقاصد صادراتی استان به شمار می روند.

امیرفخریان اظهار داشت: رویکرد جدیدی که در مناسبات سیاسی کشورها با روسیه به وجود آمده و تحریم هایی که جامعه جهانی برای آن کشور وضع کرده است، زمینه افزایش مراودات تجاری خراسان رضوی با روسیه را فراهم می کند و بهره  گیری از پیمان منطقه ای ایران با روسیه نیز می تواند به خلاءهای تجاری بین دو کشور و توسعه مراودات کمک کند.

وی بیان کرد: روسیه هشت ماه از سال گرفتار سرما و یخبندان است و این فرصت مناسبی برای خراسان رضوی به منظور صادرات میوه، صیفی و برخی خشکبار و صنایع تبدیلی است، همچنین اقلامی مانند مصالح ساختمانی و کالاهای صنعتی نیز از این استان به آن کشور صادر می شود.

خراسان رضوی در حوزه صادرات کالا ظرف سالهای اخیر در زمره پنج استان برتر کشور قرار داشته است، کالاهای عمده صادراتی استان شامل زعفران، سیب زمینی، رب گوجه فرنگی، شیرینی و شکلات سفید است، کالاهای عمده وارداتی به استان نیز شامل دانه گندم سخت، پنبه، برنج نیمه سفید شده، جو و سایر غلات به صورت دانه به جز گندم دامی می شود.

۳۰ درصد صادرات ایران به افغانستان و ۵۰ درصد صادرات کشور به آسیای میانه، مربوط به خراسان رضوی است و عمده بازرگانان فعال ایران در کشورهای افغانستان و حوزه آسیای میانه، خراسانی هستند.

خراسان رضوی علاوه بر فعالیت چشمگیر صادراتی، یکی از استانهای عمده کشور در حوزه ترانزیت انواع کالا است، حجم ترانزیت ورودی و خروجی کالا از این استان سالانه افزون بر ۲ میلیون تن است، همچنین این استان پنج گمرک شامل لطف‌آباد و باجگیران در شهرستان های شمالی درگز و سرخس با کشور ترکمنستان، دوغارون شهرستان تایباد در شرق خراسان رضوی در مرز افغانستان و همچنین ۲ بازارچه مرزی در منطقه دوغارون دارد، مرز شمتیغ در خواف از مرزهای جدید رسمی خراسان رضوی است که فعلا گمرک آن به دلیل شرایط سیاسی افغانستان تعطیل است.
۲ گمرک سرخس و لطف‌آباد خراسان رضوی نیز در حوزه ترانزیت خروجی کالا از کشور، پس از بنادر امام خمینی (ره) و بندرعباس قرار دارند، حدود یک چهارم ترانزیت ورودی و خروجی کالا از گمرکهای لطف‌آباد و سرخس توسط کامیونهای   ترکیه‌ای ورودی از مرز بازرگان انجام می‌شود.

خراسان رضوی از طریق سه مرز ریلی سرخس، جاده ای لطف آباد و باجگیران با کشور ترکمنستان در ارتباط است، آن کشور دروازه ورود خراسان رضوی به کشورهای آسیای میانه است و از این حیث حفظ ارتباط تجاری با آن کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بالا