پیش بینی تبدیل ترکمنستان به بزرگترین تامین کننده گاز چین تا سال 2024

 

بر اساس آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA)تحت عنوان : "گاز 2019" کارشناسان حوزه انرژی پیش بینی می‌کنند که تا سال 2024، ترکمنستان با تحویل بیش از 45 میلیارد متر مکعب در سال بزرگترین کشور صادر کننده گاز به چین خواهد بود. این در حالی که روسیه سالانه 35 میلیارد متر مکعب گاز به چین صادر خواهد کرد.

کشور چین تا سال 2024 بزرگترین وارد کننده گاز مایع  (LNG) می‌شود و تا سال 2022 بزرگترین وارد کننده گاز طبیعی در جهان از طریق خط لوله خواهد شد. واردات گاز از طریق خط لوله به چین تا سال 2024 به 100 میلیارد متر مکعب خواهد رسید که این میزان گاز از کشورهای روسیه و آسیای مرکزی عمدتا ترکمنستان خواهد بود. واردات گاز مایع  (LNG) به 109 میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

در گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA) تاکید شده است که آمریکا در حال حاضر بزرگترین صادر کننده گاز مایع (LNG) درجهان است. در هر صورت با عدم موفقیت انجام برنامه‌های سرمایه گذاری قطر برای تولید گاز مایع (LNG)، آمریکا به بزرگترین صادر کننده گاز مایع (LNG) جهان با 113 میلیارد متر مکعب در سال 2024 تبدیل خواهد شد. IEA همچنین پیش بینی می‌کند که کمبود گاز در اروپا با کاهش تولید محلی روبرو خواهد شد. با توقف تولید گاز تدریجی در میدان گرونینگن و نیز کاهش تولید در دریای شمال، تقاضا بیشتری برای عرضه گاز طبیعی تا 50 میلیارد متر مکعب در سال بوجود خواهد آمد . انتظار می رود که از طریق خط لوله‌های جدید و در حال ساخت گاز طبیعی و نیز عرضه بیشتر گاز مایع (LNG)، این کمبود از منابع قبلی  و جدید پوشش داده شود.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA) از سال 2010 تقاضای گاز طبیعی سالانه  4.6 درصد افزایش یافته است و هم اکنون 3.9 تریلیون متر مکعب در سال رسیده است. همچنین با این روند تا سال 2024 تخمین زده میشود که مصرف گاز 45 درصد از کل مصرف انرژی در جهان را تشکیل دهد. انتظار می رود که مصرف جهانی گاز طبیعی با نرخ متوسط سالانه 1.6 درصد همراه باشد و این میزان مصرف رشد تا سال 2024 ادامه پیدا کند.

آژانس بین المللی انرژی (IEA) همچنین پیش بینی کرده است که ظرف پنج سال، تا سال 2024، مصرف گاز به بیش از 4.3 تریلیون متر مکعب برسد. این گزارش بیان می‌کند که مصرف گاز طبیعی در تقریبا تمام مناطق با بالاترین نرخ رشد تقاضا همراه باشد. بیشترین نرخ رشد را در منطقه آسیا و اقیانوسیه به میزان 4 درصد در سال و پایین ترین نرخ در اروپا 1 درصد در سال پیش بینی می‌شود.

 

بالا