ترکمنستان و قرقیزستان هم به دنبال پوستن به کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب هستند؛ این طرح توافق آن توسط جمهوری اسلامی ایران، روسیه و هند به امضا رسیده و از سال ۲۰۰۰ لازم الاجرا شده است.

 

ترکمنستان و قرقیزستان قصد دارند به کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب بپیوندند که به این ترتیب با گنجاندن این دو کشور مسیرهای تکمیلی در مسیر این  گذرگاه ایجاد خواهد شد.

در راستای این تصمیم  یک هیئت ترکمنستانی به نمایندگی از سازمان آبراه ها از منطقه آستاراخان و بنادر آن در روسیه بازدید کردند.

ترکمنستان به همکاری با روسیه در زمینه‌هایی مانند حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی ادامه خواهد داد و این کشورها پتانسیل زیادی برای همکاری در زمینه کریدور شمال-جنوب دارند. قرارداد ایجاد کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب  در سال ۱۹۹۸ توسط روسیه، ایران و هند امضا و در سال ۲۰۰۰ لازم الاجرا شد.

بعدها جمهوری آذربایجان، بلاروس، بلغارستان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، عمان، تاجیکستان و ترکیه به آن پیوستند. پیش بینی می شود پس از اتمام کامل پروژه، زیرساخت های کریدور"شمال-جنوب" قادر به جابجایی ۱۵ میلیون تن بار در سال باشد. انتظار می رود این گذرگاه زمان ترانزیت بین بمبئی و مسکو را بر اساس مسیر عبوری ازجمهوری  آذربایجان به نصف کاهش دهد.

با قرار گرفتن بندر ترکمن باشی در این کریدور، قابلیت‌های ترانزیتی دریای خزر  افزایش می یابد. نقش ترکمنستان در این گذرگاه این است که بندر آن به مرکزی با مسیرهای منتهی به شرق به ازبکستان و افغانستان تبدیل شود. همچنین مسیرهایی مورد مطالعه قرار گرفت که از طریق ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان با چین ارتباط برقرار کند.

کالاهایی که از بندر ترکمن باشی خارج می شوند می توانند از طریق آستاراخان، قفقاز، ترکیه و اتحادیه اروپا از طریق بندر آذربایجان باکو به سمت بازارهای روسیه و یا از طریق بندر انزلی به سمت جنوب به بازارهای سراسر ایران رفته و سپس بنادر ایران را ترک کنند. چابهار در خلیج فارس با راه آهن این کریدور به بنادر دریایی خاورمیانه، شرق آفریقا، هند و جنوب آسیا می رسد.

علاوه بر این، ترکمنستان به دنبال مسیرهای جدید به امارات است. در کنفرانس حمل و نقل ماه گشته در شهر آوازه همچنین چشم اندازهای همکاری نزدیکتر بین بندر ترکمن باشی و بنادر دبی و ابوظبی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

موضوع دسترسی ترکمنستان به بنادر جنوب ایران مانند چابهار و بندرعباس نیز مورد توجه قرار گرفت که دسترسی عشق آباد را به آب های بین المللی باز می کند.

اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای گفت که ترکمنستان نقش مهمی در توسعه موفقیت آمیز کریدورهای حمل و نقل بین المللی ایفا می کند. در این بیانیه آمده است : "حمایت دولت ترکمنستان برای توسعه موفقیت آمیز کریدورهای حمل و نقل بین المللی، به ویژه لاجورد ضروری خواهد بود. "

کریدور لاجورد برای تقویت همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای و روابط میان افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه و همچنین گسترش تعاملات تجاری و فرهنگی بین اروپا و آسیا طراحی شده است.   این طرح با هدف بهبود زیرساخت‌ها و رویه‌های حمل‌ونقل (از جمله جاده، ریلی و دریایی)، افزایش صادرات و گسترش فرصت‌های اقتصادی برای کشورهایی که از این کریدور حمل‌ونقل جدید بهره می‌برند، برنامه ریزی شده است.

بالا