کاهش واردات و افزایش صادرات در گمرک اینچه‌برون- تحقق ترخیص ضمانت نامه ای کالا

 

مدیرکل گمرکات استان گلستان با اشاره به راه‌اندازی ایکس ری کامیونی در گمرگ اینچه‌برون، گفت: در ۵ ماهه نخست امسال شاهد رشد ۵۰ درصدی صادرات و کاهش ۹ درصدی واردات بوده‌ایم.

سید ابراهیم حسینی با ایسنا با اشاره به اینترمیلان صادرات از مرز گمرک اینچه برون در پنج ماهه ابتدایی سال جاری به بیش از ۸۵ میلیون دلار رسیده است، اظهار کرد: این میزان حجم صادرات که متعلق به صادرات ۱۴۴ هزار تن انواع محصولات بوده است نشان دهنده رشد ۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته‌است.

وی با بیان اینکه این افزایش در حالی ثبت شده است که مرزها به صورت کامل بازگشایی نشده و تردد در گمرک روان نیست، افزود:عمده کالاهایی که از گمرک استان گلستان صادر شده است مربوط به یُد، لوله پروفیل، پنیر، تخته نورد، خرما، مفتول، شیرخشک و سازه فلزی است.

مدیرکل گمرک استان گلستان با تاکید بر اینکه از این میزان بالغ بر ۸۹ هزار تن از صادرات به مقصد کشور ترکمنستان بوده است، خاطرنشان کرد: کشورهای عراق و افغانستان نیز مهمترین مقصدهای صادرات انجام شده از گمرک اینچه برون در استان گلستان هستند.

مواد اولیه و پارچه متقال بزرگترین واردات از مرز اینچه برون

حسینی عمده کالاهای وارد شده از این گمرک را نیز مواد اولیه و پارچه متقال دانست و گفت: میزان واردات صورت گرفته از گمرک استان گلستان بالغ بر ۸ هزار تن بوده است که ارزش آن به بیش از ۱۵ میلیون دلار رسیده که نشان دهنده کاهش ۹ درصدی می باشد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت گمرک اینچه برون در ناحیه مرزی استان گلستان و شهرستان گنبدکاووس توانسته ۱۰۰ درصد متقاضیان کار در روستاهای آن منطقه را شاغل کند، ادامه داد: الحمدالله اشتغال در این حوزه کاملا واقعی و درآمدزا بوده و توانسته وضعیت اقتصادی و معیشت مردم این منطقه را بهبود دهد که البته با راه افتادن تجارت چمدانی و توسعه صادرات از این منطقه اتفاقات بهتری نیز رخ خواهد داد.

مدیرکل گمرک استان گلستان با اعلام این خبر که میزان ترانزیت کالا از مرز اینچه برون نیز افزایش خوبی را در پنج ماهه نخست سال جاری داشته است، تصریح کرد: در این مدت بیش از ۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۶ میلیون دلار از این محل ترانزیت شده است که گواه رشد ۳۰۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل خواهد بود.

اختصاص انبار اختصاصی به تجار و بازرگانان

حسینی از افزایش ۱۳۰ درصدی درآمد گمرکات استان گلستان در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۱ و رسیدن به میزان ۵۷۸ میلیارد ریال خبر داد و اضافه کرد: یکی از خدمات جدید و ویژه ای که در سال جاری به تجار و بازرگانان عزیز ارائه می دهیم اختصاص ۶ انبار اختصاصی به آنها در محل گمرکات برای دپوی اولیه کالاهاست.

وی با بیان اینکه راه اندازی ایکس ری کامیونی از ابتدای سال جاری در گمرک اینچه برون را یکی از مطالبات دیرینه تجار دانست که به وسیله دولت سیزدهم محقق شده است، گفت: علاوه بر این امکان ترخیص ضمانت نامه ای نیز یکی از اتفاقات مثبتی است که در این گمرک در سال جاری فراهم شده است.

بالا