گزارش نشست هماهنگی اولین همایش اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر و نمایشگاه فناوری های نوین 98/4/19

 

پیرو امضا موافقت نامه همکاری های اقتصادی و تجاری کشورهای ساحلی خزر در شهر آکتائو قزاقستان در مرداد سال گذشته، اولین همایش اقتصادی کشورهای دریای خزر و نمایشگاه فناوری های نوین در آوازه ترکمنستان، بر اساس تصمیم سران کشورهای حوزه دریای خزر برگزار خواهد شد. این همایش با حضور نمایندگان بخش های دولتی و خصوصی 5 کشور ساحلی دریای خزر در تاریخ 20 و 21 مرداد سال جاری در شهر آوازه ترکمنستان برگزار خواهد شد.

در این راستا اتاق بازرگانی ایران نشستی با حضور سفیر ترکمنستان، کاردار سفارت آذربایجان، کاردار و رایزن بازرگانی سفارت قزاقستان، کاردار و نماینده بازرگانی سفارت روسیه، نماینده وزارت امور خارجه، نماینده سازمان توسعه، نماینده وزارت راه و رؤسا و نمایندگان اتاق های مشترک و فعالین تجاری علاقه مند درروز دوشنبه مورخه 98/04/19 برگزار کرد.

در ابتدای این نشست آقای دکتر کرباسی، معاون بین الملل اتاق ایران با اشاره به ظرفیت بسیار بالای فعالیت های اقتصادی دریای خزر گفت متأسفانه از این ظرفیت آنچنان که باید بهره برداری نشده است. وی به سه ظرفیت مهم که تاکنون مغفول مانده اند، اشاره و تصریح کرد همکاری های حمل و نقلی و ترانزیتی در دریای خزر که می تواند به مراتب هزینه های حمل و نقل را بین این کشورها کاهش دهد، ماهیگیری، که می توان با احداث شرکت های مشترک در این حوزه، بهره برداری مؤثری از این ظرفیت در دریای خزر داشت و در نهایت گردشگری که رونق اندکی بین این 5 کشور دارد زمینه هایی هستند که باید بیشتر به آنها پرداخته شود.

معاون بین الملل اتاق ایران گفت مواردی وجود دارد که اگر در این همایش مورد توجه قرار بگیرند، می توانند زمینه توسعه روابط این کشورها را فراهم کنند، مواردی مانند سرمایه گذاری مشترک، ایجاد منطقه آزاد مشترک، تعریف ساز و کار ایجاد بانک مشترک برای تسهیل مراودات تجاری و اقتصادی، ایجاد مکانیزم تهاتر تجاری، سازماندهی خطوط کشتیرانی و حمل و نقل دریای خزر با همکاری بخش خصوصی، تسهیل صدور روادید تجاری برای کشورهای ساحلی و ایجاد زیرساخت های لازم برای حمل و نقل ترکیبی. همچنین لازم است مقامات دولتی بسته های تشویقی لازم را در قالب تصمیمات کلان منطقه ای با اخذ نظرات بخش خصوصی در نظر بگیرند.

او همچنین در ادامه 7 حوزه همکاری که باید مورد توجه کشورهای حاشیه دریای خزر قرار گیرند را تشریح کرد و گفت حمل ونقل به ویژه توسعه حمل و نقل دریایی، گردشگری، صنایع غذایی، انرژی، مصالح ساختمانی، معدن و سرمایه گذاری مشترک در حوزه های مختلف از جمله صنعت، از مهمترین حوزه هایی هستند که باید مورد توجه کشورهای حاشیه دریای خزر قرار گیرند و پیشنهاد می شود شورای سیاست گذاری 7 گانه برای آنها درنظر گرفته شود. در این همایش غیر از کشورهای حاشیه دریای خزر، می توان از ظرفیت کشورهای همجوار کشورهای حاشیه دریای خزر نیز بهره برد و حتی شاید برگزاری این رویداد فرصتی برای تعریف پروژه های مشترک باشد. قرار است همایش تجاری و نشست های رو در روی فعالان اقتصادی پیش از نشست مقامات دولتی برگزار شود تا نتایج مذاکرات، نیازها و پیشنهادهای حاصل از این همایش برای تصمیم گیری بهتر مقامات، در اختیار آن ها قرار گیرد و خروجی نشست ها و همایش از طرف مجمع تجاری به مقامات عالی کشورهای مشارکت کننده اعلام شود.

وی افزود جهت بهره برداری فعالین تجاری و اقتصادی از فرصت ایجاد شده لازم است حداکثر تا 10 روز قبل از برگزاری همایش اطلاعات هیات های تجاری کشورها با هم مبادله شود و هماهنگی های لازم صورت پذیرد.

در ادامه نشست آقای احمد قربانوف، سفیر ترکمنستان در تهران، هدف از برگزاری این همایش را تقویت سرمایه گذاری و همکاری های اقتصادی و تجاری و تبدیل این منطقه به یکی از مناطق مهم ترانزیتی دانست و تصریح کرد توسعه مناسبات کشورهای حاشیه دریای خزر و استفاده از ظرفیت های موجود از رویکردهای اصلی دولت ترکمنستان است. به همین منظور، رئیس جمهور این کشور پیشنهاد برگزاری چنین همایشی را در چهارمین اجلاس رؤسای جمهور کشورهای حاشیه دریای خزر در 30 سپتامبر 2014 میلادی در آستاراخان مطرح کرد. قرار است در این همایش تدابیرلازم برای اجرای پروژه های بزرگ و جذب سرمایه در حوزه نفت، گاز، حمل و نقل، بازرگانی، کشاورزی و گردشگری، مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

وی افزود با توجه به درخواست امور بین الملل اتاق ایران، صدور ویزا و غرفه نمایشگاه (120 متر مربع) به صورت رایگان توسط ترکمنستان ارائه خواهد شد. او همچنین اظهار کرد همزمان با این همایش، نشستی در سطح وزرای حمل و نقل کشورهای مشارکت کننده برگزار خواهد شد و تلاش می کنیم خروجی این نشست در قالب بیانیه مشترک یا تفاهم نامه منتشر شود.

نشست با بیانات آقای گمزت خایروف، کاردار سفارت قزاقستان در تهران ادامه یافت. وی برگزاری این همایش را در راستای توسعه روابط و همکاری های اقتصادی بین کشورهای حاشیه دریای خزر مهم ارزیابی کرد و از مشارکت در آن در سطح وزرا، معاونان ایشان و هیات های تجاری از استان های مختلف این کشور خبر داد.

وی در ادامه به بخشی از ظرفیت های تجاری، تولیدی و صنعتی قزاقستان اشاره و تشریح کرد جذب سرمایه های خارجی یکی از اولویت های دولت قزاقستان بوده که در همین رابطه زیرساخت های قانونی مناسبی را ترتیب داده است. در حال حاضر سرمایه گذاران خارجی از پرداخت مالیات معاف هستند و می توانند با حضور در مناطق 12 گانه اقتصادی که در سطح کشور قزاقستان تعبیه شده اند از دیگر مشوق ها و حمایت های دولت قزاقستان بهره ببرند. همچنین تأسیس مرکز مالی بین المللی آستانه، قزاقستان را به قطب منطقه ای مالی تبدیل خواهد کرد. پیرو شروع به کار این مرکز کشور ما در تلاش برای ایجاد زیرساخت های لازم برای حمایت از حقوق سرمایه گذار است و از جمله این اقدامات می توان به پیروی دادگاه های ما از قوانین انگلستان و بهره گیری از تجارب موفق حقوقی نام برد.

در ادامه، رستم علیاف از نمایندگی بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران، از آمادگی کامل و حمایت روسیه از برگزاری همایش اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر خبر داد و تاکید کرد فدراسیون روسیه تلاش خود را جهت ترغیب بازرگانان روس در این همایش خواهد کرد. وی افزود نخست وزیر یا معاونان او و وزیر توسعه اقتصاد فدراسیون روسیه در این همایش حضور خواهند داشت. این همایش نه تنها میزبان اتاق بازرگانی مرکزی روسیه خواهد بود، بلکه اتاق های بازرگانی استان های همجوار این کشور با دریای خزر هم به همراه هیات تجاری خود مشارکت خواهند داشت.

کاردار جمهوری آذربایجان نیز طی نشست حمایت همه جانبه کشور آذربایجان از این همایش را اعلام نمود.

آقای دکتر کرباسی  پس از سخنرانی نمایندگان سفارت کشورهای حاشیه دریای خزر گفت لازم است برای مستندسازی و پیگیری امور مربوط به این همایش دبیرخانه ای تشکیل شود و در این خصوص پیشنهاد می شود از ظرفیت اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر (ICBC) که در این منطقه ساختار دبیرخانه ای را ایجاد کرده است بهره برد.

آقای خرمالی، نماینده سازمان توسعه تجارت نیز از برگزاری نمایشگاه "موتور شو" همزمان با همایش اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر خبر داد و تاکید کرد در جلسه هماهنگی که در تاریخ 16/04/98 در سازمان توسعه تجارت برگزار شد، اعزام هیات بخش خصوصی توسط اتاق بازرگانی ایران مورد پذیرش نمایندگان ارگان ها و سازمان های مرتبط قرار گرفت.

 

زهرا جلیل زاده

کارشناس ارشد امور بین الملل اتاق ایران

98/04/22

بالا