اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در نیمه اول شهریور ماه 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

از سرگیری فعالیت بازار مشترک باجگیران-هودان در مرز ایران و ترکمنستان

فعالیت بازارچه مشترک مرزی باجگیران - هودان واقع در مرز ایران و ترکمنستان پس از 32 ماه تعطیلی به دلیل شیوع ویروس کرونا از سر گرفته شد. این مرکز تجاری که معاف از عوارض گمرکی است، به لطف توافقات صورت گرفته در سفر رسمی سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان به ایران در ماه ژوئن سال جاری بازگشایی شده است. به مناسبت راه اندازی مجدد بازارچه مذکور، مراسم باشکوهی با حضور مقامات محلی و غلام عباس ارباب خالص سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان برگزار شد.بنا بر ارزیابی‌های طرف ایرانی، بازارچه مشترک، گردش تجاری بین دو کشور را تا سطح 4.5 میلیون دلار در سال تامین کرده و همچنین به طور مستقیم یا غیرمستقیم بیش از 700 فرصت شغلی ایجاد می نماید.

شرکت دولتی "ترکمن نبیت " "Turkmennebit"  بیش از 2.6 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید می‌کند

کنسرن دولتی ترکمن نبیت (نفت ترکمن) در ژانویه تا جولای 2022 بیش از 2.61 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید کرده است که برنامه تولید این دوره را 115.3 درصد برآورده کرده است. در هفت ماهه اول سال جاری، صندوق Nebitgazburawlayş  این کنسرن 20 حلقه چاه را توسعه و به بهره برداری رساند.

همچنین ترکمن نبیت، بیش از 2.12 میلیون تن نفت در دوره هفت ماهه تولید کرد که برنامه تولید را 101.1 درصد برآورده کرد. با استفاده موثر از فناوری‌های روز در میدان‌های غنی استان بالکان در غرب ترکمنستان، طی هفت ماه گذشته عملیات حفاری با موفقیت به پایان رسیده و پنج حلقه چاه تولیدی به بهره‌برداری رسیده است.

در میدان Uzynada، توسعه چاه No. 77 با عمق طراحی 6750 متر با موفقیت انجام شد که در آن جریان صنعتی گاز طبیعی و میعانات نفتی به دست آمد. چاه جدید به اداره تولید نفت و گاز Gumdagnebit سپرده شد.

تولید محصولات صنعتی به ارزشی بیش از 11.2 میلیارد منات در استان بالکان

در هفت ماهه اخیر سال 2022 محصولات صنعتی به ارزشی معادل 11 میلیارد و 225 میلیون منات در استان بالکان تولید شده است. حدود نیمی از محصولات تحت مالکیت خصوصی بوده و نرخ رشد حاصله در تولید محصولات صنعتی در سراسر استان نزدیک به 128 درصد بوده است.

همچنین در ماه‌های ژانویه الی جولای سال جاری، گردش مالی خرده فروشی در این استان برابر با 3 میلیارد و 804 میلیون منات بوده و رشد 118 درصدی در این زمینه حاصل شده است. بیش از 3.4 میلیارد منات از گردش مالی خرده فروشی حاصله در هفت ماهه گذشته سال جاری به سهم مالکیت خصوصی اختصاص داشته است.

به واسطه جانمایی فناوری‌های پیشرفته در میادین هیدروکربنی استان بالکان، برنامه‌ریزی می‌شود تا سال 2025 میزان تولید نفت با کندنسات گازی به 10.6 میلیون تن افزایش یابد.

بازدید روسای گمرکات ایران و ترکمنستان از گذرگاه مرزی مشترک

نشست روسای گمرکات ایران و ترکمنستان برگزار شد.علیرضا مقدسی، رئیس گمرک جمهوری اسلامی ایران و مقصد خدایکولیف، رئیس گمرکات دولتی ترکمنستان به طور مشترک از گذرگاه‌های مرزی لطف آباد و آرتیق بازدید کردند. هیئت ایرانی در بازدید از گمرک آرتیق با زیرساخت‌های این پست مرزی شامل امکانات مدرن فنی، تجهیزات ایکس ری، پایانه‌های ضدعفونی محموله‌ها و اتاق‌های مخصوص نگهداری سگ‌های موادیاب آشنا شدند.همچنین برای مهمانان ایرانی ویدئوهایی به زبان فارسی درباره فعالیت گمرکات ترکمنستان به نمایش درآمد. در این جلسه، مسائل مربوط به اجرای شرایط فنی مبادله اطلاعات گمرکی که اخیراً امضا شده، افزایش مبادله ارزش گمرکی کالاهای تجارت متقابل و تعیین فهرستی از چارچوب قراردادی و قانونی خدمات مورد بحث و بررسی قرار گرفته و  همچنین گام های بعدی برای گسترش بیشتر همکاری‌های دوجانبه مشخص شدند.

جابجایی حدود 4 میلیون تن بار در بندر ترکمن باشی

ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 3 میلیون و 916 هزار و 800 تن محموله از طریق بندر بین المللی ترکمن باشی جابجا شده است.

شرایط لازم برای سرویس دهی همزمان 17 شناور در اسکله‌های بندر به طول مجموع بیش از 1800 متر ایجاد شده است. همچنین پایانه کانتینری بندر قابلیت دریافت محموله از 12 کشتی را به طور همزمان دارد. علاوه بر این، بندر مذکور می‌تواند به 300 هزار مسافر و 75 هزار تریلی خدمات رسانی کرده و همچنین 400 هزار کانتینر بارگیری و تخلیه کند.

لازم به ذکر است، در سال 2021 بیش از 11.3 میلیون تن محموله از طریق بندر دریایی بین المللی ترکمن باشی جابجا شده که بخش اعظم آن محموله صادراتی به میزان بیش از 6.5 میلیون تن و محموله وارداتی به میزان 1.2 میلیون تن بوده است.

قصد ترکمنستان برای صادرات 9 میلیارد کیلووات ساعت برق در سال 2022

ترکمنستان در نظر دارد در سال 2022 حجم صادرات برق به سایر کشورها را به 9 میلیارد کیلووات ساعت افزایش دهد. این مطلب را قربانقلی بردی محمداف، رئیس مجلس مصلحت خلق در دیدار با دانشجویان و اساتید انستیتو دولتی انرژی ترکمنستان در ماری بیان کرده است.

در حال حاضر انرژی برق ترکمنستان علاوه بر افغانستان به ایران، ازبکستان و قرقیزستان صادر می‌شود. امسال قرار است حجم صادرات به 9 میلیارد کیلووات ساعت افزایش یابد. قربانقلی بردی محمداف گفت: این رقم 3.3 برابر بیشتر از سال 2013 است. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، در ترکمنستان 12 نیروگاه با ظرفیت 6943.2 مگاوات وجود دارد که 51 واحد توربین در آنها نصب شده است که از این تعداد، 39 واحد توربین گازی و 12 واحد توربین بخار است.

عبور حجم گردش مالی غیرنقدی در ترکمنستان از 7.5 میلیارد منات

حجم کل گردش غیرنقدی کارت های بانکی در ترکمنستان از ژانویه تا جولای سال جاری بالغ بر 7 میلیارد و 575 میلیون و 240 هزار و 986 منات بوده است. بر اساس اعلام اداره اتوماسیون بانکی بانک مرکزی، حجم کل پرداخت‌های غیرنقدی انجام‌شده از طریق پایانه‌ها در دوره مذکور بالغ بر 7 میلیارد و 74 میلیون و 461 هزار و 301 منات بوده است.

همچنین میزان پرداخت‌های انجام شده در بازه زمانی ژانویه تا جولای 2022 از طریق سامانه تجارت الکترونیکی 331 میلیون و 476 هزار و 492 منات و از طریق سامانه موبایل بانک 8 میلیون و 519 هزار و 569 منات بوده است. همچنین مجموع پرداخت های غیرنقدی انجام شده از طریق دستگاه‌های خودپرداز 144 میلیون و 705 هزار و 916 منات و از طریق سامانه اینترنت بانک 855 هزار و 619 منات بوده است. حجم کل گردش غیرنقدی کارت های بانکی در ترکمنستان از ژانویه تا ژوئن سال جاری بالغ بر 6 میلیارد و 218 میلیون و 770 هزار و 261 منات بوده است.

ترکمنستان در فهرست کشورهای دارای ارزان ترین بنزین

ترکمنستان وارد فهرست کشورهای دارای ارزان ترین بنزین شد. براساس اعلام سایت  GlobalPetrolPrices، ترکمنستان در تاریخ 7 شهریور 1401، در رتبه هفتم در دسترس بودن بنزین با اکتان 95 قرار دارد. قیمت هر لیتر بنزین در این کشور 0.428 دلار است.

متوسط قیمت بنزین در سراسر جهان 1.36 دلار در هر لیتر است، ارزان ترین بنزین جهان در ونزوئلا با قیمت 0.022 دلار در هر لیتر ارائه می‌شود. ترکمنستان محصولات نفتی خود را از طریق بورس کالا و مواد اولیه دولتی به کشورهای اروپا و آسیای مرکزی، خاورمیانه و منطقه آسیا و اقیانوسیه می فروشد.

رانندگان خارجی مجوز ترانزیت کالا از طریق ترکمنستان را دریافت کردند

از تاریخ 17 شهریورماه 1401 ( 8 سپتامبر 2022) وسایل نقلیه کشورهای خارجی مجاز به ترانزیت کالا از طریق ترکمنستان هستند. براساس اعلام آژانس حمل و نقل جاده‌ای ترکمنستان، رانندگان خارجی باید مدارکی که صلاحیتشان را تایید می‌کند، همراه داشته باشند.

تریلی‌ها می‌توانند از طریق گذرگاه مرزی بندر دریایی بین المللی ترکمن باشی و همچنین از گذرگاه‌های مرزی آلتین عصیر (اینچه برون)، آرتیق، سرخس و فاراب وارد خاک ترکمنستان شوند.

آغاز برداشت پنبه در ترکمنستان

برداشت انبوه پنبه در ترکمنستان آغاز شد. بر اساس برنامه زمانی مصوب در جلسه هیئت وزیران که در تاریخ 11شهریورماه سالجاری برگزار شد، عملیات برداشت طلای سفید در ولایت های آخال، بالکان، لباب و ماری در تاریخ 16 شهریورماه 1401 شروع شد. همچنین با در نظر گرفتن شرایط خاکی و اقلیمی، اندکی بعد (23 شهریورماه 1401)، پنبه کاران ولایت داش آغوز نیز به سایرین ملحق خواهند شد.

در سال 2022، 580 هزار هکتار زمین به کشت پنبه اختصاص یافت که نسبت به سال های گذشته، 40 هزار هکتار کاهش داشته است. اراضی مذکور به کشت سیب زمینی و سایر سبزیجات اختصاص داده شد.لازم به ذکر است، در سال 2021، یک میلیون و 250 هزار تن پنبه در ترکمنستان برداشت شد، که البته امسال نیز قرار است همین مقدار برداشت شود.به طور کلی، 1600 دستگاه کمباین، 7800 دستگاه خودرو برای حمل محصول، 39 واحد پنبه پاک کنی و 158 نقطه جمع آوری در سراسر کشور مهیای فصل برداشت پنبه شده است.

بالا