روابط عمومی اتاق مشترک ایران – ترکمنستان در گفتگو با یکی از فعالان اقتصادی و عضو هیئت مدیره این اتاق به موضوع مشکلات مرزی بین ایران و ترکمنستان پرداخت.

جناب آقای بهمن ایری عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و ترکمنستان و عضو هیات مدیره انجمن جوانان کارآفرین استان گلستان در رابطه با دلایل تغییر چندباره زمان باز شدن مرز ایران و ترکمنستان گفت: با توجه به حساسیت ترکمنستان به بحث جلوگیری از ورود ویروس کووید ۱۹ به آن کشور و توافق مسئولان برای ایجاد داکت های ضد عفونی در چهار معبر اینچه برون، باجگیران، لطف آباد و سرخس قرار بود که در دهم ماه ژوئن برابر با ۲۱ خرداد ماه، مرزها بازگشایی شود اما در پی ایراداتی که به داکت مرز لطف آباد از طرف ترکمنستان گرفته شد این بازگشایی به تعویق افتاد که با پیگیری های مسئولان این ایرادات رفع گردیده است؛ لذا امیدوارم که در همین تاریخ مرزهای دو کشور بعد از حدود ۴ ماه بازگشایی شود و تجار گرامی مراودات خود را قوی تر از گذشته آغاز کنند.

ایشان افزودند: چنانچه در تاریخ فوق مرزها بازگشایی نشود بنده به عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ بازرگان کشور از دولت مردان کشور تقاضا دارم که با ورود به مسئله و تماس با مسئولان ترکمنستان اگر مشکلی غیر از بیماری باشد سریعتر حل و فصل شود تا تجار بیش از این متضرر نشوند چرا که با عادی شدن بسته بودن راه های ارتباطی ایران برای ترکمنستان شرایط برای بازگشت به دوران قبل از کرونا خیلی سخت تر خواهد شد. باید دولت مردان ما توجه داشته باشند که ترکمنستان دروازه ورود ما به آسیای میانه می باشد و ما برای ادامه مراودات با کشورهای این منطقه نیازمند راه های امن ترکمنستان هستیم چرا که در حال حاضر راه های افغانستان ناامن بوده و ارتباط از طریق قزاقستان بسیار هزینه بر می باشد که باعث عدم رغبت تجار و خریداران میشود.

بهمن ایری در پاسخ به این سوال که دلایل متوقف شدن رابطه بین ایران و ترکمنستان علاوه بر بحث کرونا در مدت زمان بیش از 3 ماه چه می باشد؛ گفت: با توجه به خبرهای مبنی بر اینکه کالاهای روسیه و ترکیه بدون هیچگونه مشکلی وارد ترکمنستان می شود و از طرفی سایر مرزهای ترکمنستان با همسایگانش به غیر از ایران، بازگشایی شده موجبات نگرانی ست که آیا این عدم بازگشایی ریشه در مسائل سیاسی دارد یا بحث بدهی گازی ایران به ترکمنستان بهانه ای برای بسته ماندن مرز شده است! امیدوارم وزرای خارجه و راه و شهرسازی این موارد را مدنظر قرار بدهند تا کشور از بازارهای منطقه آسیای میانه بازنماند.

این عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و ترکمنستان درباره مسائل و مشکلات موجود برای تجارت بین دو کشور توضیحاتی داد: در حال حاضر با توجه به بسته بودن مرزها بین دو کشور، هیچ گونه ارتباطی وجود ندارد، البته به صورت محدود و با مشکلات زیادی از طریق دریا مبادله کالا انجام می شود.

مشکلات تکراری بوده که بارها از طرف فعالین در این حوزه بیان شده است؛ اولین موضوع مسئله ویزا می باشد که شاید بزرگترین مشکل تجار ما همین مسئله باشه البته نمی گویم که بقیه مشکلات بی اهمیت هستند، مسائل اقتصادی فی مابین دو دولت وعدم پرداخت بدهی از طرف ایران به طرف ترکمنستان و عدم حل و فصل مسائل سیاسی و اقتصادی ازسوی طرفین، کار را برای حضور و فعالیت تجار ایرانی سخت کرده است و باعث ایجاد ضررهای اقتصادی به کشور و تجار می گردد.

در حال حاضر با گذشت حدود ۴ ماه از مسدود بودن راه های ترکمنستان ویزای رانندگان به اتمام رسیده که باید به این موضوع نیز توجه شود، چنانچه بعد از بازگشایی مرز این مورد اقدام شود پروسه صدور ویزا چندین روز طول میکشد تا رانندگان آماده شوند. لذا این موضوع نیز باید از طریق انجمن های صنفی این حوزه در دستور کار قرار گیرد تا وقفه ای بیشتر ایجاد نشود.

همچنین در حال حاضر که ارتباط محدودی از طریق دریا داریم عدم سرویس دهی کشتی های ایرانی به بندرترکمنباشی و اجاره کردن کشتی های روسی مشکلاتی را برای صادرکنندگان به وجود آورده است.

وی خاطرنشان کرد: عدم تکمیل قسمت ریل عریض مرز اینچه برون باعث محدود شدن مراودات ریلی در این گمرک گردیده است و این مشکل سالهاست که مورد درخواست فعالین اقتصادی استان گلستان از مسئولین میباشد که متاسفانه تا کنون به نتیجه نرسیده است.

مشکل قابل ذکر دیگر، برخی مسائل کوچک سیاسی باعث شده تا شرکت های ایرانی نتوانند در پروژه های بزرگ ترکمنستان مشارکت کنند و با اینکار جا را برای رقبا باز کرده ایم.

ایشان جهت بهبود روابط و افزایش تجارت پیشنهاد دادند در حل مسائل اقتصادی فی مابین دو دولت به ویژه در مورد بدهی گاز تسریع گردد چرا که به نظر می رسد میزان تجارت دو کشور به حل و فصل آن بستگی دارد.

در پایان دوباره از مسئولین ذی ربط درخواست میکنم که روابط اقتصادی با کشورهای حوزه آسیای میانه را کم اهمیت نپندارند خصوصا ترکمنستان، زیرا همانطور که گفتم این کشور دروازه ورود کالای ایرانی به آسیای میانه می باشد که با دستیابی به راه های ترکمنستان به سایر کشورهای این حوزه، دسترسی پیدا خواهیم کرد.

همچنین از تلاش های آقای ارباب خالص سفیر کشورمان در عشق آباد و آقای احمد قربان اف سفیر ترکمنستان در تهران جهت بازگشایی مرزها متشکر می باشم.

بالا