گفتگوی سران ترکمنستان و دبیر کل منشور بین المللی انرژی

وزارت امور خارجه ترکمنستان روز سه شنبه با دبیرکل منشور بین المللی انرژی، اربان روسناک، نشستی ویدیویی برگزار کردند.

شرکت کنندگان در این نشست، نظرات خود را درباره همکاری های بین المللی در بخش انرژی، نوپردازی در پیمان منشور انرژی به اشتراک گذاشتند. طرفین همچنین در مورد تأثیر برنامه جهانی در بازارهای جهانی انرژی و برنامه های همکاری آتی در سازمان های معتبر بحث و گفتگو کردند.

در این جلسه، طرفین مقررات حقوقی بین المللی ترانزیت انرژی را که یکی از وظایف اصلی منشور انرژی است در اولویت قرار دادند، زیرا ده ها کشور در اروپا و آسیا را در این راستا متحد می کند. یکی از جنبه های مهم استراتژی انرژی ترکمنستان، تنوع و گسترش صادرات گاز طبیعی است. ترکمنستان پروژه های بزرگی را در زمینه ایجاد سیستم انتقال گاز انجام می دهد.

در همین راستا، ترکمنستان از فعالیت های دبیرکل منشور بین المللی انرژی برای یکپارچه سازی بازارهای انرژی منطقه ای به منظور دستیابی به ثبات و پایداری طولانی مدت در بخش انرژی، اطمینان از دسترسی گسترده مصرف کننده به منابع انرژی با دوام اقتصادی و سازگار با محیط زیست از طریق ایجاد یک زیرساخت مناسب حمایت کرد.

اربان روسناک با قدردانی از سهم ترکمنستان در توسعه گفتگوی بین المللی انرژی تأکید کرد و افزود: مشارکت فعال ترکمنستان در کار منشور بین المللی انرژی به تقویت موقعیت کشور در سکوی انرژی اوراسیا، جایی که پتانسیل بسیار خوبی برای همکاری وجود دارد، کمک می کند.

مشاور رئیس جمهور ترکمنستان در امور نفت و گاز، روسا و متخصصان چند وزارتخانه از جمله وزارت امور خارجه، وزارت دارایی و اقتصاد، وزارت دادگستری، وزارت نیرو و کنسرن های دولتی ترکمن نفت و ترکمن گاز در این جلسه حضور داشتند.

بالا