گفتگوی جناب آقای زمانیان با پایگاه خبری اتاق مشترک

جناب آقای احمد زمانیان یزدی عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران – ترکمنستان و رئیس انجمن صنفی شرکت­های حمل و نقل بین المللی استان خراسان رضوی گفتگویی با پایگاه خبری اتاق مشترک ایران – ترکمنستان داشتند که مشروح  آن به شرح ذیل می­باشد:

  • زمان قطعی و نهایی بازگشایی مرز ایران و ترکمنستان طبق زمان اعلام شده یعنی 21 خرداد می باشد؟ آیا امکان دوباره به تعویق افتادن این زمان وجود دارد یا خیر؟ دلایل احتمالی تغییر زمان چه چیزهایی می تواند باشد؟

زمان اعلام شده جهت بازگشایی مرز 21 خرداد می­باشد اما با توجه به سابقه تغییر زمان در گذشته، احتمال تغییر این تاریخ هم وجود دارد. به طور کل روی صحبت ها و زمان های اعلام شده از طرف مسئولان ترکمنستان نمی توان تکیه کرد، چرا که گاهاً حرف و عمل بسیار باهم متفاوت می ­باشد. به طور مثال قبلا برای بازگشایی مرز ریلی توافق کردند اما این اتفاق نیفتاد، متاسفانه درسایر امور هم تاکنون همین طور بوده است. فلذا باید دید چه اتفاقی می افتد و بازگشایی در تاریخ مذکور انجام می گردد یا خیر. ترکمنستان معمولا تصمیماتی که می گیرد به صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی می باشد پس اینکه زمانی را اعلام می کند، برای ما نمی تواند قابل اعتنا باشد. ما امیدواریم بازگشایی مرز در همین تاریخ اتفاق بیفتد.

  • دلایل تغییر زمان بازگشایی قبلی و تاخیر به وجود آمده چه مواردی بود؟ تعلل از کدام طرف بود؟ چه مواردی باعث به وجود آمدن این تاخیر شد؟

مواردی که به عنوان دلایل تاخیر و یا تغییر زمان بازگشایی مرزها باشد به صورت روشن موجود نمی باشد و بیان نشده است. ترکمنستان موضوعاتی مانند رعایت پروتکل های بهداشتی و انجام اقداماتی در رابطه با کرونا بیان نموده است. در بعضی موارد هم توپ را در زمین ایران انداخته است تا یک سری اقدامات توسط ایران انجام پذیرد ولی اینکه واقعا دلایل صرفا همین ها بوده باشد خدا میداند. میتوان گفت این موضوع واضح و مبرهن است که تغییر تاریخ های اعلام شده آسیب ها و ضررهای زیادی به بخش ترانزیت و حمل و نقل وارد می آورد.

  • موانع به وجود آمده ناشی از بحران کرونا برای فعالین بخش حمل و نقل چه می باشد؟

صادرات به کشورهای آسیای میانه بسیار کم شده است و به ندرت از طریق بندر امیرآباد با کشتی صورت می پذیرد. میتوان گفت تقریبا صادرات به صفر رسیده است چرا که مرزهای زمینی و ریلی بسته می باشند.

در رابطه با ترانزیت نیز همین طور است، کانتینرهای زیادی در بندر عباس در مبادی ورودی متوقف شده اند که مقصد این ها کشورهای آسیای میانه می باشد و بایستی از خاک ترکمنستان عبور کنند. از مشکلات به وجود آمده می توان به هزینه های سنگین تحمیل شده جهت انبارداری و نگه داری در محوطه های گمرکی اشاره کرد که شرکت ها مجبور به پرداخت می باشند.

بالا