یک مؤسسه تحقیقاتی چینی گزارش داد ترکمنستان در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگترین مراکز ترانزیتی در قاره آسیا است که حمل و نقل کالاهای صادراتی چین به اروپا و همچنین روسیه به هند را تأمین می‌کند.

موسسه بریفینگ چین گزارش داد ترکمنستان در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگترین مراکز ترانزیتی در قاره آسیا است که نیازهای حمل و نقل کالاهای صادراتی چین به اروپا و همچنین روسیه به هند را تامین می‌کند.

بر اساس این تحلیل، گسترش توان ترانزیتی جمهوری آذربایجان با احداث بنادر هوایی جدید و همچنین وجود بندر دریایی مدرن در ترکمنستان به ویژه در ترکمن باشی که دارای ارتباط ریلی حلقه‌ای با تمام مناطق کشور و جمهوری‌های همجوار به ویژه با ازبکستان است، می‌تواند این دو جمهوری را به شرق و غرب متصل کنند.

به طور متوسط، گردش تجاری بین ترکمنستان و جمهوری آذربایجان 620 درصد افزایش یافته که نشان دهنده رشد روابط اقتصادی آسیای مرکزی و چین با بخش اروپایی این قاره است.

به نوبه خود، الحاق ترکمنستان به کریدور بین المللی شرق-غرب ، ترانزیت کانتینری از روسیه را فراهم می‌کند و نشان دهنده علاقه این کشور به بازار جنوب اروپا، به ویژه هند است.

طرف روسی بارها به لزوم پیوستن به بازار پرجمعیت و به سرعت در حال توسعه هند و پاکستان اشاره کرده است.

بانک تجارت خارجی روسیه از بانک رزرو هند اجازه افتتاح حساب به روپیه برای مشتریان روسی دریافت کرده است.

بالا