رونق تجارت و رفاه مرزنشینان با توسعه بازارچه‌های مرزی


کارشناس مسائل اقتصادی گفت: ایجاد بازار در مرز ایران با کشورهای همسایه موجب رونق تجارت و به دنبال آن افزایش رفاه می شود.
«آیت‌الله سید ابراهیم رییسی» رییس جمهوری طی روزهای گذشته در سخنانی ایجاد بازارچه های مرزی و مبادلات مرزنشینان را مورد اهمیت دانست و گفت: تبادلات مرزی مرزنشینان را در قالب یک بازار کاملا قانونمند و سامان‌یافته بسیار سودمند می‌دانم. این تبادلات هم ایجاد اشتغال می‌کند و هم نحوه تجارت و داد و ستد با کشورهای همجوار را سامان می‌دهد و از قاچاق کالا جلوگیری می‌کند.

در همین راستا، یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در سال های گذشته توافق برای افزایش بازارچه ها در مرز ایران و پاکستان تحول مهمی را رقم زده است، خاطرنشان کرد: این اقدام در طول یکسال گذشته در شمال و جنوب مرز ایران انجام شد تا گسترش روابط تجاری را رقم بزند.

«محسن روحی صفت» با بیان اینکه ایجاد بازارچه های مرزی تاثیر چشمگیری بر معیشت مردم دارد، اظهار داشت: مرزنشینان می توانند تولیدات خود را به سرعت در مرز به فروش برسانند زیرا برای داد و ستد برخی کالاها مانند محصولات کشاورزی زمان بسیار مورد اهمیت است.

وی افزود: از سوی دیگر مرزنشینان کشور می توانند مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز خود را در کمترین زمان ممکن خریداری و نسبت به رفع احتیاجات خود اقدام کنند.

این کارشناس تاکید کرد: فاصله کوتاه مرزی دو کشور بر قیمت کالا نیز تاثیرگذار است که از مهمترین موارد برای گسترش رفاه برای مرزنشینان محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: استقرار امنیت برای صادرات مرزی، توسعه تجارت را به وجود می آورد که بر معیشت مردم به طور مستقیم تاثیرگذار است.

روحی صفت تصریح کرد: افزایش ارتباطات اقتصادی بین دو کشور سطح روابط سیاسی را نیز بهبود می بخشد و با گره خوردن وضعیت معیشتی میان دو همسایه مرزی ادامه تعامل در زمان مشکلات تضمین می شود.

وی با بیان اینکه ارتباط شهر یا استان هم مرز و همسایه با یکدیگر موجب شناسایی ظرفیت ها می شود، اظهار داشت: در صورت توافق دو کشور با یکدیگر می توانند در جهت منافع اقدام کرد که رفاه و معیشت را برای مرزنشینان ایجاد می کند.

این کارشناس دیپلماسی عمومی می تواند موانع را رفع کند، تصریح کرد: کاهش سطح روابط دولت ها بخش های مختلف اقتصادی را درگیر می کند و می تواند موجب رقم خوردن بسیاری از مشکلات در مناطق مرزی شود.

ایران به عنوان کشوری واقع در قاره آسیا و منطقه خاورمیانه با کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق مرزهای زمینی و با آذربایجان، ترکمنستان، روسیه قزاقستان، امارات، قطر، بحرین، عمان، عربستان و کویت مرز دریایی دارد که می‌تواند با افزایش تجارت، از مزایای همسایگی بهره‌مند شود.

بر اساس آخرین اعلام گمرک مجموع تجارت خارجی ایران در پنج ماهه نخست سال‌جاری به ۵۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۳۴ میلیارد دلار رسید که با تراز یک میلیارد دلاری مثبت سهم صادرات ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۱۷ میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار و سهم واردات ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار بود.

بالا