ضرورت توسعه همکاری‌های بهداشتی و درمانی ایران با ترکمنستان

سفیر ایران در ترکمنستان گفت: توسعه همکاری‌های ایران و ترکمنستان در بخش‌های جدیدتری نظیر همکاری‌های پزشکی و درمانی و بهداشتی ضروری است.

غلامعباس ارباب خالص سفیر ایران در ترکمنستان از آمادگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد جهت گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه بهداشتی، درمانی و پزشکی خبر داد و گفت: هم اکنون سطح مناسبات ایران و ترکمنستان در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مطلوب است و لذا توسعه این همکاری‌ها در بخش‌های دیگر و جدیدتری نظیر همکاری‌های پزشکی و درمانی و بهداشتی ضروری است.

او افزود: ایران از ظرفیت‌های خوبی در حوزه همکاری پزشکی با کشور‌های منطقه به ویژه با کشور برادر، همسایه و مسلمان خود ترکمنستان برخوردار است.

سفیر ایران در ترکمنستان ادامه داد: هم اکنون در کشور ترکمنستان اقدامات و زیرساخت‌های خوبی برای توسعه بهداشت عمومی صورت گرفته است.

ارباب خالص بیان کرد: خوشبختانه دو کشور همسایه ایران و ترکمنستان با دارا بودن هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک و چهار مبدا تردد گمرکی و مرزی اکنون از روابط و سطح مناسبات خوبی برخوردار هستند.

او تصریح کرد: ظرفیت، توان و تخصص بالای پزشکی و درمانی ایران در سطح منطقه و جهان باعث شده است تا دیگر کشور‌ها از این ظرفیت بهره لازم را ببرند و تعاملات پزشکی و درمانی خود را با بخش‌های مختلف درمانی کشورمان رقم بزنند.

سفیر ایران در ترکمنستان تاکید کرد: همکاری‌های بهداشتی، درمانی دارای ابعاد و اشکال مختلف از جمله برگزاری سمینار‌های مشترک تخصصی و فوق تخصصی، برقراری همکاری‌های دانشگاهی، علمی و تحقیقاتی میان مراکز پزشکی و از جمله گیاهان دارویی و انعقاد تفاهم نامه‌های بهداشتی، درمانی و قرنطینه‌ای و همچنین گردشگری سلامت است.

ارباب خالص اظهار کرد: امروزه گردشگری سلامت یکی از بخش‌های صنعت گردشگری به شمار می‌رود که کشورمان ایران و به ویژه کلانشهر مشهد در حوزه پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی از قابلیت‌های زیادی در این زمینه برخوردار است.

او افزود: هزینه مناسب و پایین خدمات پزشکی در ایران برای گردشگران سلامت از یک سو و کیفیت ارائه خدمات پزشکی و درمانی مناسب از سوی دیگر زمینه گردشگری سلامت در کشورمان را برای گردشگران خارجی فراهم آورده است و اکنون تعدادی از شهر‌های کشورمان از جمله مشهد قطب گردشگری سلامت منطقه شده‌اند.

اتخاذ تدابیر لازم برای تردد‌های مرزی بین ایران و ترکمنستان

سفیر ایران در ترکمنستان با اشاره به نشستی که در روز‌های اخیر با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص برگزار شد، ادامه داد: طبق اعلام این دانشگاه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به اتباع خارجی از جمله اتباع کشور‌های آسیای میانه از مدت‌ها پیش فراهم شده است به طوری که آنان بعد از بحران کرونا می‌توانند با کمترین هزینه و با توجه به نزدیکی و کمی مسافت از بهترین خدمات پزشکی برخوردار شوند.

ارباب خالص بیان کرد: تدابیر لازم برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا با توجه به اجتناب‌ناپذیر بودن تردد‌های مرزی برای نقل و انتقالات بین دو کشور اتخاذ شده است.

بالا