بخش مهمی از ۳۰۰ کیلومتر مرز خراسان شمالی با ترکمنستان با اجرای این پروژه به شبکه فیبرنوری متصل می‌شود.

عملیات اجرایی پروژه یو.اس.او در منطقه مرزی غلامان از توابع شهرستان رازوجرگلان با هدف توسعه خدمات مخابراتی در نقاط محروم مرزی به طول ۴۵ کیلومتر در مسیر غلامان به سنگسار، غلامان به تازه قلعه و یکه صعود به بهار در حال اجرا می باشد.

پیشرفت این پروژه ۲۵ درصد بوده و در حال حاضر حدود ۱۰ کیلومتر از مسیر فوق با روند قابل توجهی در حال اجرا است.

در یک سال گذشته علاوه بر نصب و راه اندازی دو سایت موبایل در مزرعه بچه دره و روستای قزل، تعداد ۵ سایت تلفن همراه اول نیز در روستاهای راستقان، کلاته ابریشم، پشنده ، حصارچه و دویدوخ از توابع شهرستان راز و جرگلان به تکنولوژی ۳G و ۴G و یک سایت در شهر راز به تکنولوژی ۴.۵G ارتقاء یافته است.

اجرای فیبر اختصاصی بخشداری غلامان و یکه صعود و همچنین فیبر اختصاصی اداره برق و فرماندهی سپاه راز و جرگلان را از دیگر پروژه های اجرا شده طی یکسال گذشته در این شهرستان عنوان کرد.

ارسال نور در فیبر نوری
فرض کنید که قصد داشته باشیم با استفاده از چراغ قوه راهرویی بزرگ ومستقیم را روشن کنیم همزمان با روشن کردن چراغ قوه نور مربوط در طول مسیر مستقیم راهرو تابانده می شود و آن را روشن خواهد کرد. با توجه به نبودن خم و پیچ در راهرو در تابش نور چراغ قوه مشکلی وجود ندارد وچراغ قوه می تواند محدوده مورد نظر را روشن کند.
در صورتی که راهروی یاد شده دارای خم وپیچ باشد با چه مشکلی بر خورد خواهید کرد در این حالت می توان از آینه ای در محل پیچ راهرو استفاده کرد تا باعث انعکاس نور از زاویه مربوطه شود.
در صورتی که راهرو یاد شده پیچ های زیادی داشته باشد چکار باید کرد د رچنین حالتی در تمام طول مسیر دیوار راهرو مورد نظر باید از آینه استفاده کرد بدین ترتیب نور تابانده شده توسط چراغ قوه (با زاویه ای خاص) از نقطه ای به نقطه ای دیگر حرکت می کند جهش می کند و طول مسیر راهرو را خواهد پیمود عملیات فوق مشابه آن چیزی است که در فیبرنوری انجام می گیرد.

مزایای فیبر نوری

1- ارزانتر است.: هزینه چندین کیلومتر کابل نوری نسبت به سیم های مسی کمتر است.

2-ظرفیت بالا دارد.: پهنای باند فیبر نوری به منظور ارسال اطلاعات به مراتب بیشتر از سیم مسی است.

3-مصرف برق پایین دارد: با توجه به اینکه امواج در فیبر نوری کمتر تضعیف می شوند، می توان از فرستنده هایی با میزان برق مصرفی پایین نسبت به فرستنده های الکتریکی که از ولتاژ بالایی استفاده می کنند استفاده کرد.

4-امواج د یجیتال: فیبر نوری برای انتقال اطلاعات دیجیتالی مناسب است.

بالا